یک کارشناس مسائل هسته ای گفت: هرگونه توافق با 1+5 بدون تأیید ایالات متحده آمریکا هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد.

"علیرضا داوری" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، کشورهای اروپایی را حیات خلوت آمریکایی‌ها دانست و افزود: تمام مشکلات توافق هسته‌ای ما، ایالات متحده آمریکا است نه اروپا.

وی همچنین گفت: درست است که توافق هسته‌ای با ایران در قالب  1+5 می‌گنجند ولی سوء تفاهمات بین ایران و آمریکا، مطمئنا بر تصمیم‌گیری 1+5 و آژانس، مؤثر بوده و می‌بایست 1+5 را در آمریکا خلاصه کرد.

داوری با بیان اینکه هرگونه توافق با 1+5 بدون تأیید ایالات متحده آمریکا هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد، افزود: ما در سال 1382 مذاکرات هسته‌ای با اتحادیه اروپا (فرانسه، انگلیس، آلمان) در سعدآباد تهران داشتیم که به بیانیه سعدآباد معروف شد ولی این توافقات و صحبت‌ها بدون نتیجه مانده و همه آنها از سوی آمریکا وتو شد.

این کارشناس مسائل هسته ‌ای با بیان اینکه امروزه ما با روسیه و چین از لحاظ سیاست خارجی مشکلی نداریم، تاکید کرد: بیشترین درخواست‌های 1+5 برای توافق هسته‌ای از سوی آمریکا بوده و ما می‌بایست سوء تفاهمات را با طرف آمریکایی برطرف کرده چراکه با این کار بقیه مشکلات به صورت اتوماتیک حل خواهد شد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه اساس کار مذاکرات با 1+5 گاردی است که آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ما دارد، اظهار داشت: بسیاری از کشورهای اروپایی قریب به اتفاق به همراه سوریه و چین به جز چند کشور اندک، فعالیت هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز می‌دانند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای درباره مذاکرات رودر روی طرف آمریکایی و ایران اظهار داشت: مطمئنا مذاکرات مستقیم ظریف و کری تأثیرگذار خواهد بود چرا که امروز عرصه سیاست خارجی دنیا در راستای منافع ملی تدوین شده و منافع ملی ما حکم می‌کند، توانایی گفت‌وگو داشته باشیم.
 
داوری در پایان با تاکید بر اینکه گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا هیچ منعی ندارد، خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا و کوبا از سال 1956با وجود مشکلات عدیده‌ای  که داشتند، با این حال رئیس جمهور آمریکا و کوبا به راحتی باهم دست داده و گفت‌وگو می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار