در جریان گفتگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 رسانه‌های بیگانه تلاش می‌کنند موضوع بازرسی از مراکز نظامی ايران برجسته شده و چنين القاء شود که در صورت بی نتيجه بودن مذاکرات مانع اصلی همين موضوع بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران جمعه گذشته و پس از پایان مذاکرات هسته‌ای در سطوح معاونین، سید عباس عراقچی و مجید تخت رونچی عازم ژنو شدند تا به مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا در این شهر بپیوندند. 

معاون وزیر خارجه کشورمان در پایان نتایج نشست سه روزه وین گفت: ما در سه روز گذشته هم در سطح کارشناسی و هم در سطح معاونین مذاکرات را ادامه دادیم، کار روی نگارش خود متن و ضمائم آن و بحث قطعنامه‌ای که شورای امنیت باید صادر کند، مشورت‌هایی داشتیم، همچنین روی عناصر و مولفه‌های آن صحبت کردیم و بتدریج متن را  کامل‌تر می‌کنیم، سید عباس عراقچی  پس از پایان نشست وزرا در روز گذشته گفت: اختلافات همچنان باقی است. بیشتر

عراقچی قبل از جلسه روز گذشته به خبرنگاران گفته بود "بحث مصاحبه با دانشمندان و بازرسی از مراکز نظامی به طور کامل منتفی است ولی در چارچوب رویه‌هایی که پروتکل الحاقی پیش‌بینی کرده گفتگوهای ما ادامه دارد". وی نحوه اجرای پروتکل الحاقی را از موارد اختلاف عنوان کرد.

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان مذاکرات یک روزه خود در ‍ژنو گفت: تصمیم گرفتیم سه چهار هفته آینده تمام وقت کار کنیم تا ببینیم آیا امکان رسیدن به توافق وجود خواهد داشت یا نه. بیشتر

شتاب مذاکرات قبل از ایستگاه 10 تیرماه


در حالی که مذاکرات ايران و طرف غربی برای دستيابی به توافق نهايی ادامه دارد، برخی رسانه‌های بيگانه می‌کوشند تا مخالفت ايران با بازرسی خارج از چارچوب از تاسيسات نظامی را مانع اصلی و احتمالی برای به نتيجه نرسيدن مذاکرات قلمداد نمايند.

وزرای امور خارجه ايران و آمريکا روز شنبه در ژنو گرد آمدند تا برای دستيابی به توافق نهايی در تاريخ  سی ام ژوئن(نهم تيرماه) مذاکره و گفتگو نمايند.

همچنین جان کری وزير خارجه آمريکا پس از مذاکرات چندين ساعته خود با محمد جواد ظريف وزير خارجه کشورمان مذاکرات را خوب و سازنده توصيف می‌کند.

شتاب مذاکرات قبل از ایستگاه 10 تیرماه

اما در اين ميان شبکه‌های فرانس 24 و اسکای نيوز عربی در چارچوب جنگ روانی تازه عليه ايران، ‌با تاکيد بر ادعای پنهانکاری مقامات ايرانی در زمينه انرژی هسته‌ای کوشيده‌اند تا موانع احتمالی بر سر نهايی شدن مذاکرات و يا طولانی شدن آن را به جمهوری اسلامی نسبت دهند.

فرانس 24 با اين پيش فرض که تهران و اشنگتن برای دستيابی به توافق نهايی گفتگوهای دشواری پيش رو دارند؛ و ايران مخالف بازرسی از مراکز نظامی است، تاکيد می‌کند که ايرانی‌ها پيش از آغاز اين گفتگوها بازرسی کارشناسان آژانس بين المللی انرژی اتمی را از مراکز نظامی به شدت رد کرده بودند. 

اسکاي نيوز نیز در دو گزارش مجزا سعی نموده تا ابتدا از زبان برخی کارشناسان آژانس بين المللی انرژی اتمی، نظام اسلامی را در مقابله جامعه جهانی قرار دهد، زيرا به زعم اين رسانه از نظر مقامات آمريکا، فرانسه، آلمان و انگليس مشکل اصلی در ادامه مذاکرات ممانعت از ورود بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی به سايت هسته‌ای پارچين است.

رسانه‌های بیگانه تلاش می‌کنند موضوع بازرسی از مراکز نظامی ايران برجسته شده و چنين القاء شود که در صورت بی نتيجه بودن مذاکرات مانع اصلی همين موضوع بوده است.

یک پاسخ قاطع

مقام معظم رهبری در فرمایشات سی‌ام اردیبهشت ماه خود تاکید کردند: «اجازه هیچگونه بازرسی از هیچ‌یک از مراکز نظامی داده نخواهد شد، اجازه نمی‌دهم از دانشمندان هسته‌ای و فرزندان عزیز این ملت بازجویی کنند.» بیشتر

این نکته در حالی مورد سو استفاده رسانه‌ها و تحلیلگران غربی قرار گرفته است که مقامات ایران معتقدند تاکنون اجازه بازرسی‌های کافی داده شده است و نمونه‌ این موارد بازدید از سایت نظامی پارچین است و در نتیجه شواهد کافی برای اعلام یک گزارش مستقل از سوی آرژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم است و خواسته‌هایی بیش از این ناشی از بدگمانی و بهانه‌جویی طرف مقابل است و تنها اهداف سیاسی را دنبال می کند. در حالی که بسیاری از مسائل در صورت دنبال شدن کار به صورت حرفه‌ای قابل حل بوده است. 

براساس اعلام مذاکره کنندگان کشورمان قرار است نشست بعدی هسته‌ای پنج شنبه همین هفته در سطح معاونان و کارشناسان در وین برگزار شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران ، آمریکا ، سوئیس ، مذاکرات ، وین ، ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۱:۴۹ ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
این چه پروتکل الحاقی اختیاری است که باید - باید ایران آنرا بپذیرد؟
آخرین اخبار