رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان،از مرمت و بازسازی مسجد تاریخی پانخل در قالب طرح حفاظت و مرمت بازار بافت تاریخی کاشان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان "محسن جاوری" هزینه اختصاص داده شده به مسجد پانخل کاشان را بالغ بر 710 میلیون ریال از اعتبارات ملی شهرستان کاشان ذکر کرد و گفت: این مسجد در بازار تاریخی کاشان و در بازار پانخل قرار که به دوره قاجاریه باز می گردد که در مدت 4 ماه مرمت و بازسازی شد.

محسن جاوری اضافه کرد: بازار پانخل هسته اولیه بازار شهر بوده است. بازار شهر اولیه هم اکنون به بازار " پانخل " معروف است و در ضلع جنوبی میدان کهنه قرار گرفته است و محل تدفین امامزاده قاسم ابن موسی ابن جعفر (ع) که به زیارت پانخل معروف می باشد و زمان تدفین مربوط به آخر قرن دوم هجری می باشد و حدود شهر اولیه را می نمایاند و بناهای مهمی چون زیارت و حسینیه پانخل در این راسته قرار گرفته اند.

به گفته وی، این مسجد در زمینی به مساحت 200متر مربع بنا شده و دارای دو شبستان تحتانی و فوقانی می باشد.

جاوری،کندن لایه های فرسوده بام و تخلیه کردن نخاله ها، درآوردن بند فرسوده گچي و مانند آن و پاک کردن درزها روي سقف هاي تخت و طاق و چشمه، برچيدن پالانه آجری یا خشتی فرسوده روی سقف های طاق و چشمه، اجرای دوغاب کف مال با گچ و اجرای پالانه با آجر لفتون و ملات گچ روی سقف های قوسی و طاق چشمه، اجرای اندود کاهگل بر روی سطوح قوسی و افقی بام مسجد،تخریب دیوارهای فرسوده خشتی،اجرای پی با شفته آهک و دیوار چینی به ضخامت بیش از 5/1 آجر با آجر فشاری در قسمت هایی از مسجد که فروریخته بود و اجرای طاق‌ها به روش سنتی در قسمت های تخریب شده از اقدامات عملیاتی مسجد تاریخی پانخل کاشان عنوان کرد.

یاد آور می شود مجموعه بازار بزرگ کاشان به شماره 1284درشهریور ماه 1355 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

انتهای پیام/ز

برچسب ها: مرمت ، صنایع ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.