شهرکرد؛

افزایش نگران کننده مصرف دخانیات به ویژه قلیان

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری، از افزایش نگران کننده مصرف دخانیات به ویژه قلیان در این استان خبر داد.

عبدالمجید فدایی به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات (4 تا 10 خرداد) با شعار «زندگی بدون دخانیات حقی برای همه» و در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد با اشاره به افزایش گرایش به مصرف دخانیات به ویژه قلیان گفت: استان چهارمحال و بختیاری دهمین مصرف کننده دخانیات در کشور است.


ریيس مركز بهداشت شهرستان شهرکرد افزود: در حال حاضر یک و 4 دهم میلیارد نفر در جهان، دخانیات مصرف می کنند و سالانه بیش از 6 میلیون نفر از این تعداد، جان خود را به همین دلیل از دست می‌دهند.


وی با بیان اینکه متأسفانه در کشور ایران هم بیش از 5 میلیون نفر سیگار و 2 میلیون نفر قلیان مصرف می کنند، اضافه کرد: میزان مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات در کشور ایران سالانه بیش از 50 هزار نفر می باشد.


فدایی، افزایش استفاده دخانیات را خطر و تهدیدی جدی برای جامعه به ویژه جوانان دانست و خواستار توجه و برنامه ریزی لازم از سوی مسئولین و دستگاههای ذیربط برای اقدامات پیشگیرانه در این زمینه شد.


معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری نقش خانواده ها در این خصوص را هم مهم و حساس دانست و راه اندازی مراکز مشاوره تلفنی و کمپینگ های ترک دخانیات، اطلاع رسانی به جوانان و خانواده ها در زمینه عوارض مصرف دخانیات و افزایش مالیات بر مصرف دخانیات را از مهم ترین اقدامات و برنامه های وزارت بهداشت برای کاهش مصرف دخانیات در کشور برشمرد.  


فدایی، کاهش مصرف دخانیات تا سال 2025 را از اساسی‌ترین برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد و افزود: بر اساس مواد 10، 11، 12 و 16 قانون اساسی هم منع تبلیغ، عرضه و فروش در اماکن عمومی و فروش دخانیات به افراد زیر 18 سال از جمله تدابیر برای کاهش مصرف دخانیات در کشور است.


به گفته ریيس مركز بهداشت شهرستان شهرکرد؛ براساس مطالعات انجام شده، سیگار بیش از 40 ماده سمی خطرناک دارد که زمینه ابتلا به 14 نوع سرطان را در انسان فراهم می‌کند.


وی، افزایش ضریب ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی و ریوی، کاهش بافت تراکم استخوان و آب مروارید را از دیگر عوارض ناشی از مصرف دخانیات ذکر کرد.


بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، 31 می برابر با 10 خرداد به عنوان روز جهانی بدون دخانیات و 4 تا 10 خرداد (25 تا 31 می) به عنوان هفته ملی مبارزه با دخانیات (بدون دخانیات) نامگذاری شده است.


شعار امسال هفته بدون دخانیات، «زندگی بدون دخانیات حقی برای همه» است.


انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.