سپیده سیروسنیا معاون میراث فرهنگی
استان تهران در گفتگو با
خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، گفت: معرفی میراث فرهنگی به عنوان دریچهی ارتباط نسل امروز با فرهنگی کهن و تاریخ گذشتهی کشور از مقلولاتی است نیاز به توجه ارتباط مستمر و مداوم با همهی اقشار جامعه د رزمینهی افزایش آگاهی و علاقهمندی به حوزهی میراث فرهنگی نقش زیادی دارند، به عبارتی دیگر رسانهها چشم و گوش مردم هستند و میتوانند بصورت شایسته در زمینه اطلاع رسانی و افزایش آگاهی فرهنگی نسل امروز تاثیر گذار باشند.
وی با تاکید بر فرهنگسازی در دوران کودکی افزود: ترغیب کودکان به حوزهی میراث فرهنگی به عنوان قشری که دارای بالاترین توان یادگیری هستند در دراز مدت به فرهنگسازی جامعه کمک خواهد کرد به نحوی که میراث فرهنگی را از آن خود تلقی کرده و برای نگهداری از آن کوشش کنند، در این راستا باید به فضاسازی و نورپردازی مناسب جهت علاقهمندی کودکان به موزهها اشاره کرد به نحوی که فضای موزه را از حالت ساکن و بسته خارج کرده و شور و نشاط بیشتر را در مخاطب ایجاد کند.
سیروسنیا ادامه داد: برای افزایش علاقهمندی کودکان تا به حال اقدامات خوبی از جمله چاپ بروشور و کتابچه در حد درک و فهم کودکان در خصوص اشیاء داخل موزهها و بناهای تاریخی اشاره کرد، به عنوان نمونه موزهی آبگینه در این حوزه به معرفی موزه و آثارش، توضیح پیرامون سفالهای آن و موارد مشابه پرداخته که در حد درک کودکان بوده و در زمینه معرفی و ترغیب این قشر از جامعه مفید است.
سیروسنیا در پایان با تاکید بر نقش رسانهها گفت: رسانه به عنوان نهاد همگانی با رویکرد معرفی هویت تاریخی و آثار فرهنگی کهن به همهی اقشار جامعه و به خصوص کودکان نقش مهمی دارد، رسانههای سمعی و بصری میتواند با تولید برنامههای خلاقانه مردم را با تاریخ و فرهنگ باستانی آشنا کند.
انتهای پیام/