پروین صدر ثقة الاسلام، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در گفتگو با
خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، پیرامون موزه و فرهنگ موزه دوستی گفت: امروزه مردم به تفریحات جذابتر و با دسترسی آسان تر روی آوردهاند، ورود اینترنت به صحنه زندگی این تصور که هر مطلبی را میتوان در صفحه مانیتور دید در ذهن مردم ایجاد کرده است در واقع تکنولوژی آنقدر اغواکننده است که جوانها را به شدت جذب خود کرده است.
صدر ثقة الاسلامی در خصوص موزه به عنوان قطاری برای سفر به گذشته افزود: امروزه بیشتر بازدیدکنندگان از موزهها افرادی هستند که میانسال بوده و یا سنی از آنها گذشته است، آنها به لحاظ مطالعهی بیشتری، آشنایی با فرهنگ و تاریخ به موزهها علاقمندتر هستند و میخواهند خوانده هایشان را در گذر زمان به صورت عینی ببینند و با هویت و تمدن و تاریخ که در واقع رسالت موزه است، آشنا شوند.
وی در خصوص کارکرد موزه در انتقال فرهنگ جامعه به نسلهای بعدی، گفت: بازدید از موزه علاوه بر انتقال هویت تاریخی این پیام را گوشزد میکند که به شرایط حال نباید مغرور بود، چه کاخها که ساکنانشان زیر خروارها خاک خوابیدهاند و چه اشیاء نفیس که صاحبانشان بدون آنها این دیار را ترک گفتهاند و این مسائل به مردم هشدار میدهد که به این دنیای فانی و داشتههایشان دل نبندند.
ثقة الاسلام با اشاره به اطلاعات کم جوانان امروز در مورد تاریخ و میراث فرهنگی اذعان داشت: از آنجایی که یکی از رسالتهای مردم پیوند با گذشته است باید این مهم را نیز مدنظر قرار داد که صرفاً به داشتن فرهنگ کهن و پربار نباید بسنده کرد به قولی:
گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل
بنابر این باید با نگاه به گذشته و عبرت گرفتن از آنچه بر پیشینیان گذشته به حال و آینده نگاه کرد و آینده را ساخت.
مدیر مرکز فرهنگی – تاریخی کاخ گلستان با تأکید بر نقش رسانهها در ترویج موزهها و اشاعه فرهنگ موزه دوستی گفت: در این مقوله رسانههای مکتوب بیشتر از رسانههای تصویری تأثیرگذار هستند امروزه به لحاظ دغدغههای اجتماعی عدهای از مردم کمتر تلویزیون میبینند ولی جستجو کردن در رسانهها را جزو برنامههای خود دارند پس نقش رسانههای مکتوب با توجه به شرایط امروزه بسیار تأثیرگذار است.
وی با اشاره به تغییر رویکرد به موزهها در ترویج علاقهمندی جوانان افزود: در مقولهی روانشناسی امروزه به یادگیری بصری بیشتر از یادگیری سمعی توجه می شود بنابر این اگر معلمان دلسوز در کنار بحث آموزش شنیداری قسمتی از آموزش را به مناسبت موضوع در موزهها انجام دهند، به طور یقین آموزش ماندگارتر و تأثیرگذارتر خواهد بود به عنوان مثال در مورد درس دوره قاجار رفتن به موزه و لمس فضا و شرایط و اشیاء آن دوران قطعاً در افزایش یادگیری مؤثر خواهد بود.
وی با بیان این مطلب که باید برای صیانت از میراث فرهنگی، در جامعه فرهنگسازی کنیم، ادامه داد: مردم باید این موضوع را لمس کنند که میراث فرهنگی متعلق به همهی جامعه است تنها در این صورت است که تک تک افراد نگهبان و نگهدار هویت و میراث تاریخی هستند، به لحاظ منطقی با حجم زیاد آثار تاریخی کشورمان مقولهی محافظت از آسیب ها بسیار وسیع است اما اگر هر ایرانی پاسدار میراث کشورش باشد و این فرهنگ نهادینه شود کاهش آسیبها و رونق فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی به ارمغان خواهد آمد.
ثقة الاسلامی در پایان گفت: در خصوص نهادینه کردن فرهنگ میراث دوستی اضافه کردن درس میراث فرهنگی و صیانت از آن در دوران دبیرستان و دانشگاه با هدف معرفی آثار و ایجاد عرق ملی در جوانان راهگشاست.
انتهای پیام/