عضو انجمن نورپردازی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

"شمس العماره" شاهکار جهانی نور و آئینه

در احیاء میراث فرهنگی مقوله نورپردازی مناسب باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حمید مصلحی عضو انجمن نورپردازی ایران در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران  گفت : امروزه شاهد نورپردازی های نامناسب بناهای سنتی و میراث فرهنگی هستیم ، عدم تدوین ضوابط و دستورالعمل های فنی در حوزه ی روشنایی و نورپردازی باعث شده عوامل اجرایی بصورت سلیقه ای عمل کرده و گاها به خطا بروند ، در نورپردازی اثر باستانی باید معمار و متخصص برق همراستا و هماهنگ عمل کنند تا نتیجه ی کار در عین زیبایی از شاخصه های فنی مناسب نیز برخوردار باشد .

وی در ادامه گفت : اشکوب دوم ساختمان شمس العماره که مزین به مقرنس کاری و آئینه کاری های بسیار زیبا و در نوع خود بی نظیر است از جهت روشنایی و مسائل زیبا شناختی نمونه ای منحصر بفرد در دنیا است ، طراحان آن زمان با وجود عدم دسترسی به تکنولوژی های بالای امروزی طوری طراحی کرده اند که آزمایش های شدت روشنایی در شمس العماره یکنواختی شدت نور را نشان میدهد .

مصلحی با تاکید بر شمس العماره و لزوم دقت در نورپردازی این بنا ادامه داد : شمس العماره به لحاظ اینکه دارای چند نمای متفاوت است باید در کار نورپردازی فضای خارجی آن دقت خاص شود ، امروزه  نورپردازی خارجی شمس العماره  فارغ از حوزه ی زیبا شناختی است ، برای نورپردازی این بنا باید تیم کارشناسی شامل معمار ، متخصص تاریخ ، روانشناس ، متخصص نورپردازی و ... همکاری کنند تا این بنای عصر قاجار به زیبایی بدرخشد .

عضو انجمن نورپردازی ایران با بیان لزوم توجه مجدد به بحث نور در سایت های میراث فرهنگی افزود: در نورپردازی غارها ، کلیسا ها ،  موزه ها و ... باید دقت بیشتری شود زیرا بطور مثال در محیطی مانند غار ازدیاد نور باعث افزایش رشد باکتری ها و تخریب سنگ های غار میشود  ، در موزه های تمبر اکثر نقاط جهان شاهد استفاده از حداقل نور هستیم .

وی در ادامه گفت : باید بر اساس زمان استفاده از بنای تاریخی به مقوله ی نورپردازی آن پرداخت ، بنایی مثل کاخ گلستان به لحاظ امکان بازدید در روز نسبت به باغ ها و یا پل هایی که امکان بازدید شبانه دارند دستورالعمل متفاوتی دارد .

مصلحی با اشاره  به لزوم بازنگری و تدوین دستورالعمل های نورپردازی افزود : در زنده نگه داشتن واحیاء میراث فرهنگی مقوله ی نورپردازی مناسب باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد ، زیبایی صرفا در افزایش استفاده از عناصر نوری نیست ، نورپردازی زیبا با توجه به کاربری فضا و حسی که قرار است آن محیط در بیننده ایجاد کند ، تعریف میشود ، بطور یقین احساس مخاطب در یک کاخ باید متفاوت از یک مسجد و یا یک باغ باشد.

عضو انجمن نورپردازی ایران در خاتمه گفت : امروزه به غلط گاهی اوقات زیبایی را در افزایش نور میبینیم ، نماهای نورانی ساختمان های شهری از عواقب ناشی از همین طرز تفکر است ، در نماها از منابع نوری استفاده میکنیم که در صورت نیاز به تعمیرات عملا دسترسی به آنها ممکن نیست ، از بعد مصرف انرژی نیز در بلند مدت هزینه های زیادی در بر دارد .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۰:۳۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
تشکر فراوان از اینکه به بحث نورپردازی پرداختید که بسیار جای آن خالیست چه در زمینه نورپردازی بناهای تاریخی و چه در فضاهای شهری ، و امید دارم که در این زمینه مباحث یشتری انتشار یابد.
-
فرهاد
۱۰:۳۶ ۱۲ خرداد ۱۳۹۴
اي كاش قبل از اين توضيحاتي كه در باره اين مكان داديد به محل جغرافيايش اشاره مي كرديد تا افرادي مثل بنده بدونن اين مكان گرانبها در كجا قرار گرفته
آخرین اخبار