احیاء دسته ای از موقوفات حوزوی نیاز به مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری دارد و دسته دیگری از موقوفات نیز باید در دستگاه های قضایی پیگیری شوند.

حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه تاکنون بیش از هزار مورد از موقوفات حوزه های علمیه احصاء شده است، گفت:
کمیته مشترک موقوفات حوزه های علمیه که از پنج سال پیش تأسیس شده هر ماه در یک استان کشور حضور یافته و بررسی های لازم برای احیاء و احصاء موقوفات حوزوی را انجام می دهد. 

وی با بیان اینکه در هر استان نیز یک کمیته مشترک موقوفات حوزه های علمیه تشکیل شده است، اظهار داشت: برخی موقوفات حوزه نیاز به احیاء دارند چرا که در دوره های قبل به آنها توجه لازم صورت نگرفته مانند موقوفه هایی که در بخش تجاری سرقفلی های آنها یا بهره برداری از زمین واگذار شده و اصلاً قابل بازگشت نیستند.

شرفخانی ادامه داد: بخشی از موقوفات حوزه های علمیه نیز موقوفه های انتفاعی هستند که منفعتی برای حوزه ندارد و بدون پشتوانه مالی برای اداره شدن فقط می توان از زمین و مدرسه آنها استفاده کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف تصریح کرد: احیاء دسته ای از موقوفات حوزوی نیاز به مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری دارد و دسته دیگری از موقوفات نیز باید در دستگاه های قضایی پیگیری شوند که اقداماتی در این خصوص انجام شده اما زمان‌بر است.

وی افزود:  برای احیاء موقوفات حوزه باید مجموعه طلاب و روحانیون و سازمان اوقاف در کنارهم قرار گرفته و مشارکت در سرمایه گذاری را در دستور کار خود بگذارند تا بهره برداری بیشتری از موقوفات صورت گیرد و همچنین باید با ترغیب مردم سعی از ایجاد وقف های جدید داشته باشیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.