جمشید مشایخی در افتتاحیه فیلم کوتاه دانشجویی نهال:

مسئولان تیغ سانسور را کندتر کنند

وظیفه هنرمند این است که از واقعیت مردم را به حقیقت برساند از مسئولین خواهشمندم تیغ سانسور را کندتر کنید.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، دوازدهمین دوره فیلم کوتاه دانشجویی نهال تهران همراه با بزرگداشت علی حاتمی در ایوان شمس با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان این رشته برگزار شد.

بعد از پخش تلاوتی چند از آیات قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران غلامرضا اکرمی ریاست دانشگاه هنر گفت: سینمای ایران در عرصه بین المللی مطرح است و بدیهی است که دانشجوهای ما باید در این زمینه فعال باشند و جشنواره‌ای را با  این وسعت هر ساله برگزار کنند.

وی افزود: برای دانشجوهای سینما و بقیه دانشجوهای هنر آرزوی موفقیت دارم و ما تا حد امکان از آنها حمایت می‌کنیم. برگزاری این جشنواره درتهران و شهرستانها یک پیشرفت است و من به دانشجوها به خاطر توسعه دادن آن تبریک می‌گویم و امیدوارم در سالهای نزدیک شاهد بین المللی شدن آن نیز باشیم.

وی ادامه داد: خوشحالم جشنواره نهال مورد توجه هنرمندان پیشکسوت و صاحب نامان کشور قرار گرفته است.

حسناتی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه هنر گفت: وقتی جشنواره به این بزرگی برگزار می‌شود مسلماً آدمهای بزرگی که کارهای بزرگ انجام می‌دهند پشت این جشنواره حضور دارند.خیلی خوشبختیم که در زندگی هنری دانشجوها کنارشان بودیم و از مطرح شدن و پیشرفت بچه‌های دانشگاه خوشحالیم و امیدواریم بتوانیم عرصه دانشگاهایمان را پهناورتر کنیم.

در ادامه گروه «هاوژن» (همنواز) که از دانشجوهای همین دانشگاه بودند چند قطعه موسیقی نواختند.

شاهین دانشور دبیر جشنواره بیان کرد: برگزاری این جشنواره برای ما یک اسم نیست بلکه یک رویا است که 12 سال است دست به دست ساخته می شود از همه دست اندرکاران برگزاری این جشنواره تشکر می‌کنم و به آیدا پناهنده به خاطر موفقیتش در جشنواره کن تبریک می‌گویم.

وی افزود: امیدوارم در جشنواره امسال استعداد‌های متعدد و جدیدی یافت شود و قول می‌دهم فیلمهای متفاوتی را ببینید.

در ادامه تیزر جشنواره به کارگردانی علیرضا اسفندیارزاده پخش و با استقبال روبرو شد.

اسماعیل شفیعی رئیس دانشکده سینما تئاتر اظهار کرد: از همه تشکر می‌کنم و امیدوارم که این برنامه سال به سال بهتر و با وسعت بیشتری برگزار شود.

ساقی احتشام‌زاده دبیر بخش بین الملل جشنواره عنوان کرد: تلاش کردیم که امسال جشنواره گسترده‌تر و با شکوه‌تر برگزار شود و هدف ما در زمینه بین المللی آن ارتباط فرهنگی و تبادل بین دانشجویان ما و خارجیها بود. در این زمینه با ترکیه، فرانسه، ایتالیا و آلمان مکاتباتی انجام دادیم و در پی آن فیلمهایشان را برای ما فرستادند و در این زمنیه سفارتها، انجمنهای کشورهای چک، لهستان و انجمن دولتی ایران و فرانسه نیز کمکهای لازم را انجام دادند ولی بنا به دلایلی امسال جشنواره بین المللی برگزار نشد.

وی افزود: هدف بعدی آوردن اساتید برای ورکشاپ بود که به خاطر محدود بودن بودجه باعث شد که این اتفاق نیز رخ ندهد. امیدوارم سال بعد بخش بین الملل فعال شود. در ادامه انیمیشنی از کشور چک تحت عنوان «گونه‌های جدید» پخش شد و قطعه‌ای کوچک از دلشدگان زنده یاد علی حاتمی توسط همان گروه قبلی نواخته شد.

فرهاد طاهری دبیر بخش بزرگداشت علی حاتمی گفت: خوشحالیم که آئین چراغ خاموش نیست و خوشحالیم از حضور پرشور دوستان، دانشجویان و هنرمندان عزیز.

وی افزود: علت تلاش پایدار علی حاتمی برای رسیدم به سبک و ادامه هنرش ستودنی است.

جمشید مشایخی در ادامه بیان کرد: من منتظر آن سفر بی بازگشت هستم ولی با دیدن شما قدرت پیدا کرده و امیدوارتر شدم من شاگرد شما هستم و هیچم.

وی افزود: شما جوانان از اشتباهات و خطاهای من پند بگیرید و به زندگی عشق بورزید، عشق به روح نه به جسم، چون جسم پیر می‌شود و امیدی به آن نیست.

وی ادامه داد: علی حاتمی عاشق بود، من افتخار می‌کنم که در کنار او فعالیتهای زیادی انجام دادم.

مشایخی در ادامه بیان کرد: وظیفه هنرمند این است که از واقعیت مردم را به حقیقت برساند از مسئولین خواهشمندم تیغ سانسور را کندتر کنید. هنرمند عاشق است هنرمند خائن نیست.

وی افزود: نمی‌دانم چرا همه دروغگو و جاسوس شده‌اند، با هم مهربانتر باشیم و به زن که کاملترین موجود هستی است احترام بیشتری بگذاریم.

در ادامه کلیپی از فیلمهای علی حاتمی پخش شد که کارگردانی آن بر عهده حسین نوروزی بود.

امید روحانی بازیگر سینما بیان کرد: در یک کلام علی حاتمی کوشید زمانی که زبان سینما به ایران وارد شد آن را مال خود کرده و به شیوه ایرانی بدل کند. حاتمی اخذ شیوه روایت گوی تصویری در آثارش را ادامه داد و دلشدگان کاملترین اثر برای این گفته است.

وی افزود: حاتمی تنها فیلمساز ایرانی است که می‌کوشد زبانی از سینما را خلق کند که خاص و ایرانی باشد ولی مشکوکم که مسیر حاتمی توسط نسل جدید و بعدی دنبال شود.

در ادامه سعید عقیقی نیز به تحلیل بخشی از کارهای علی حاتمی پرداخت و در پایان یک تابلو نقاشی که عکس زنده یاد علی حاتمی بود را به خانواده حاتمی تقدیم کردند.

از حاشیه‌های این افتتاحیه و بزرگداشت حضور نداشتن لیلا حاتمی در بزرگداشت پدرش به خاطر حضور سرصحنه فیلمبرداری بود.

گفتنی است، بخش نهال در یک نگاه امسال توسط بهرام عمرانی ساخته شده بود و در این مراسم هنرمندانی چون جمشید مشایخی، شهرام مکری، سعید عقیقی و امید روحانی حضور داشتند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.