مدیرکل امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت به وجود ۷۰ نوع ماده معدنی در کشور اشاره کرد و گفت: از این تعداد حدود ۵۰ نوع ماده معدنی در خراسان جنوبی وجود دارد و این استان دارای پتانسیل های بالایی در بخش معدن است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ کشاورز با اشاره به صدور ۹۶۰ پروانه اکتشاف معدن طی سال گذشته در کشور، افزود: با صدور این پروانه ها یک میلیارد و۷۵۰ میلیون تن به ذخایر معدنی کشور اضافه شد.

وی اظهارکرد: در سال گذشته تعداد ۹۶۰ مورد پروانه اکتشاف و ۸۴۵ گواهی کشف معدن در کشور صادر شد.

به گفته وی با صدور این پروانه ها در مجموع یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تن به ذخایر معدنی کشور اضافه شد.

مدیر کل امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت از فعال بودن ۷۰ درصد معادن کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر از بیش از 7 هزار معدن کشور حدود 4هزار فعال هستند.

کشاورز، نبود بازار را مهمترین دلیل تعطیلی معادن کشور عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال در استانی مانند خراسان جنوبی تنوع خوبی از گرانیت های سبز وجود دارد که در دنیا مشابه آن نیست اما بازار ندارد.

وی به وجود ۷۰ پهنه معدنی در کشور اشاره کرد و گفت: تعدادی از این پهنه ها به دلیل مشکلات زیست محیطی اقدام به واگذاری نکرده اند ولی برای مابقی پهنه ها فراخوان اعلام و واگذار شده اند.

مدیرکل امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر عمق اکتشاف در دنیا دو کیلومتر است، یادآور شد: این در حالی است که میانگین عمق اکتشافی در کشور حدود ۵۰ متر بوده وبه همین دلیل در واگذاری پهنه ها به دنبال اکتشافات عمیق هستیم.

کشاورز با بیان اینکه در عمل اطلاعاتی از ذخایر تحت الارضی کشور نداریم، خاطرنشان کرد: در همین راستا با واگذاری پهنه ها با اکتشاف عمیق به نتایج خوبی رسیده ام و هر چند هنوز زمان بسیاری از این پروژه ها به اتمام نرسیده اما از بعضی از آن ها نتایج خوبی حاصل شده است.

وی نبود سرمایه گذاری در مقطعی از زمان را یکی از دلایل نبود اکتشافات عمیق در حوزه معدن کشور دانست و افزود: بعضی اوقات نیز موانعی که توسط سایر دستگاه ها از جمله محیط زیست و منابع طبیعی بود سبب شد که این کار انجام نشود.

مدیرکل امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حال حاضر ارتباط خوبی بین سازمان صنعت و معدن و این دستگاه ها برقرار شده و توانسته ایم در پهنه های معدنی کار مطالعاتی انجام دهیم.

کشاورز با بیان اینکه ایران در رنکینگ جهانی جزو ۱۰ کشور نخست دنیا از نظر ذخایر معدنی است، افزود:حتی در بعضی مواد معدنی ما جزو پنج کشور برتر دنیا هستیم و در بعضی ذخایر نیز رتبه های نخست دنیا را داریم.

وی به وجود ۷۰ نوع ماده معدنی در کشور اشاره کرد و گفت: از این تعداد حدود ۵۰ نوع ماده معدنی در خراسان جنوبی وجود دارد و این استان دارای پتانسیل های بالایی در بخش معدن است.

مدیر کل امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سال گذشته رکورد گواهی کشف توسط خراسان جنوبی زده شد،گفت: این استان با صدور ۱۱۲ گواهی کشف رتبه نخست کشور را در سال ۹۳ داشت که با صدور این گواهی ها ۳۸۰ میلیون تن به ذخایر معدنی استان اضافه شد.

کشاورز از راه اندازی سامانه کاداستر در تمامی استان های کشور خبر داد و تصریح کرد: این سامانه از ۱۶ اسفند ماه سال گذشته در تمامی استان های کشور راه اندازی شد و بازهم خراسان جنوبی در آن پیشتاز بود.

وی به نمایشگاه تخصصی معدن درخراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه در طول چندین سال گذشته که من در وزرات صنایع و معادن حضور دارم نخستین نمایشگاه است که در بخش معدن و توانمندی های معدنی برگزار شده است.

مدیرکل امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین مواد معدنی در گروه آهن و فلزات را از نخستین اولویت های امسال وزارت صنایع و معادن در بخش معدن عنوان کرد.
 

انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.