بیرجند؛

خراسان جنوبی ، یکی از قطب های تولید گیاهان دارویی کشور

خراسان جنوبی یکی از قطب های تولید گیاهان دارویی کشور و در رتبه سوم تولید است که محصولات آن از کیفیت ممتازتری نسبت به دیگر مناطق برخوردار می باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛گیاهان دارویی از مزیت های بسیار عالی خراسان جنوبی است که در صورت توجه می تواند در رونق اقتصادی منطقه مفید واقع شود.

همه ساله با آغاز فصل بهار به خصوص در ماه اردیبهست و خرداد ، شاهد حضور گیاهان دارویی در بازارهای محلی خراسان جنوبی هستیم.

از آویشن ، مستار و کاکوتی گرفته تا گل بومادران ، اروونه و زیره و سایر گیاهان دارویی.

گیاهان دارویی در خراسان جنوبی به دو روش آبی و دیمه کشت می شود و برخی از این گیاهان نیز در مراتع به صورت خودرو رشد می کند.

کارشناساسان معتقدند که با توجه به کیفیت بالای اسانس و ماده موثر گیاهان داوریی ، نیاز کم آبی و استفاده از نزولات آسمانی ، کوتاه بودن دوره رشد ، عدم تداخل دوره رشد با سایر محصولات ، کم توقع بوده و مقاومت نسبت به آب شور و اقلیم نامساعد استفاده گیاهان دارویی بسیار کم هرینه تر نسبت به داروهای شیمیایی است.

گیاهان دارویی نقش مهمی در اقتصاد استان می تواند ایفا کند، توسعه کشت گیاهان دارویی در استان باعث ارزآوری و رونق اقتصادی ، کاهش وابستگی به خارج از کشور ، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان و کشاورزان خواهد شد.

به گفته مسئولان جهاد کشاورزی به دلیل سازگاری اقلیمی ، خراسان جنوبی یکی از قطب های تولید گیاهان دارویی کشور و در رتبه سوم تولید است که محصولات آن از کیفیت ممتازتری نسبت به دیگر مناطق برخوردارمی باشد.

محسن پویان با بیش از 35 سال سابقه کار پژوهشی در زمینه گیاهان دارویی نیزاز شناسایی 75 گونه گیاه دارویی بومی کمیاب و مزیت دار خراسان جنوبی خبر داد و گفت: با توجه به اقلیم منطقه و خشکسالی های اخیر در استان باید استفاده از کشت گلخانه ای در این شرایط مورد توجه کشاورزان باشد.

به گفته پویان ، فرآوری گیاهان دارویی در خراسان جنوبی به صورت ابتدایی صورت می پذیرد ولی باید کاری کرد که در کنار فرآوری اولیه از فرآوری ثانویه نیز بهره مند شویم .

تاکید او بر این است که در کشور آن طور که باید و شاید به کاشت گیاهان دارویی توجه نمی شود .

به عنوان مثال برای تولید حدود 60 گونه گیاه داوریی مورد استفاده در استان فقط 50 تا 70 هزار هکتار زمین زیر کشت است.

وی به حلقه گسسته تولید و برداشت گیاهان دارویی در کشور اشاره می کند و می گوید : از آنجایی که گیاه دارویی به عنوان محصول تولید می شود اما فروش ندارد ، بنا براین کشاورز سراغ تولید محصولات دیگر از جمله جو و گندم می رود.

به عقیده وی علت این مشکلات ، نبود مدیریت منسجم در تولید گیاهان دارویی است ، موضوعی که در کشورهای دیگر بی اهمیت نیست اما در ایران چون مدیریت منسجم وجود ندارد ، برای مصرف و فروش گیاهان دارویی تبلیغ نمی شود ، علاوه بر این صادرات محصولات بصورت فله ای هم کنترل شده نیست و تولید گیاهان داروی هم به به شیوه عملی انجام نمی شود.

این پژوهشگر با اشاره به مشکلات عدیده دیگر در تولید گیاهان دارویی ، دغدغه حمل و نقل ، ورود بی رویه گیاهان داوریی بی کیفیت ار خارج از کشورهم مشکلات پیش روی این صنعت استراتژیک است.

وی از جود 800 نوع گیاه دارویی قابل کشت در استان خبرمی دهد و می گوید : خراسان جنوبی به برکت اقلیم ووضع جغرافیایی ویژه دارای داروهای گیاهی بسیار ارزشمندی است.

دوستی رئیس پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه عمده گیاهان داوریی در استان قابل کشت و بهره برداری است ، تا کنون در استان آن طور که شاید و باید از این نعمت بهره برداری کافی و لازم نشده است.

خراسان جنوبی با وسعت 95 هزارو 388 کیلومتر مربع هر چند به دلیل منابع آبی و نزولات جوی از محدودیت جدی برخوردار است.

گیاهان این منطقه به دلیل تنش های خشکی و شدید محیطی از نظر وجود مواد موثر دارویی کیفیت و اثر گذاری بسیار خوبی دارند.

در این استان حدود 177 هزار و 146 هکتار زیر کشت گیاهان دارویی خودرو ، زراعی و باغی است که درمنه ، بادام کوهی ، هزار خار ، سیاه گینه ، چرخه ، عجوه ، جوبک هراتی ، آنغوزه ، باریجه ، بنه ، ورک ، ارمک ، قدومه، جعده ، گرگ تیغ ، چلیپای بیابانی ، قلیانک و اسفند رومی از دیگر گونه های این گیاهان در استان محسوب می شود.

رایزن بازرگانی کشور افغانستان در ایران نیز از زمینه مساعد تجاری برای بازار گیاهان دارویی استان در کشورش گفته و تاکید کرد : کشور افغانستان و تجار افغانی این آمادگی را دارند که درزمینه تجارت این گیاهان دارویی با جمهوری اسلامی ایران و خراسان جنوبی همکاری لازم را به عمل آورد.

انتهای پیام /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.