مشهد؛

هیچ زمین لرزه ای قابل پیش بینی نیست/خراسان رضوی از مناطق زلزله خیز کشور است

خراسان رضوی از استان هایی است که در مسیر گسل های زلزله قرار گرفته است.آمار نشان می دهد در 50 سال گذشته چندین زمین لرزه بزرگ در خراسان رخ داده که تلفات و خسارات زیادی به همراه داشته است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ در نهم شهریور سال 47 منطقه قائنات و کاخک گناباد بر اثر زمین لرزه تخریب شد و سال 57 نیز هیچ زمین لرزه ای قابل پیش بینی نیست/خراسان رضوی از مناطق زلزله خیز کشور است لرزه بزرگی در شهرستان طبس از توابع خراسان قدیم رخ داد.

وقوع چندین زمین لرزه بزرگ و خفیف در این سال ها ، این استان را به یکی از مناطق زلزله خیز کشور تبدیل کرده است.

وقوع 6 زمین لرزه در چند هفته گذشته در بخش هایی از خراسان رضوی مردم این مناطق را نگران و وحشت زده کرده به طوری که شب ها برای استراحت در پارک ها و فضاهای باز به سر می برند.

شدت این شایعه به حدی در استان رواج یافت که بر آن شدیم برای اطلاع از کم و کیف این موضوع با رییس مرکز تحقیقات زمین لرزه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفتگو کنیم:

رییس مرکز تحقیقات زمین لرزه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، درابتدای این گفتگو شایعه وقوع زمین لرزه شدید در استان را به شدت تکذیب کرد و گفت: زمین لرزه قابل پیش بینی نیست و طرح چنین موضوعاتی جز وحشت مردم چیز دیگر به دنبال ندارد.

حسینی تصریح کرد: گرم تر شدن آب گرم منطقه خلیل آباد عاملی برای وقوع زمین لرزه شدید نیست؛ بلکه پس از هر زمین لرزه به علت جابجایی گسل ها احتمال تغییر در افزایش دمای این آب گرم وجود دارد.

رییس مرکز تحقیقات زمین لرزه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، در پاسخ سوال ما در خصوص احتمال بازگشت زمین لرزه های اخیر در منطقه کاشمر و خلیل آباد ، گفت: بر اساس زمین لرزه هایی که تاکنون در این منطقه مشخص شده است،بزرگترین زمین لرزه در سال 78 به بزرگی 5 و 8 دهم ریشتر ثبت شده و زمین لرزه ای با قدرتی بیشتر در این منطقه رخ نداده است.

حسینی با اشاره به اینکه تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد حرکت گسل ها به سمت شرق استان است، وقوع زمین لرزه را در این مناطق بیشتر از مناطق دیگر دانست و افزود: زمین لرزه خبر نمی کند و مردم خراسان رضوی که سابقه دیرینه از زمین لرزه دارند باید در مقابل این پدیده طبیعی ، آمادگی لازم را داشته باشند.

در دو هفته گذشته 6 زمین لرزه مناطق مختلف خراسان رضوی از جمله شهرستان های کاشمر، خلیل آباد، بردسکن، بجستان، گناباد ، تربت حیدریه، زاوه ، فیروزه و چناران را به لرزه در آورد.

بزرگترین این زمین لرزه ها در شهرستان کاشمر به قدرت 5 و 2 دهم ریشتر و خفیف ترین آن در شهرستان فیروزه به قدرت 1 ریشتر ثبت شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.