ساری؛

مازندران پایلوت طرح رتبه بندی واحدهای خبازی

مازندران پایلوت طرح رتبه بندی واحدهای خبازی در کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری و به نقل از روابط عمومی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور، با توجه به توافقات انجام شده در خصوص اینکه مازندران به عنوان پایلوت ارتقا کیفیت نان در سطح کشور انتخاب شد، اولین نشست تخصصی به منظور تبادل نظر و ارائه طرح پایلوت و تهیه و تدوین نقشه راه کیفی سازی آرد استان در تهران برگزار شد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور با بیان اینکه در این دستور العمل مهمترین شاخصه‌های امتیاز دهی جهت رتبه بندی کردن خبازی‌های مازندران بصورت آزمایشی دیده شده گفت: وضعیت بهداشت نانوایی، وضعیت ماشین آلات و لوازم نانوایی، تجهیزات، مساحت نانوایی، امکانات ذخیره سازی و نگهداری آرد، مهارت شغلی و ویژگی‌های حسی کیفیت نان از مهمترین شاخص‌های ارزیابی واحدهای خبازی در طرح رتبه‌بندی کردن نانوایی‌های استان است.

رمضانعلی ملک افزود: پیش نویس دستورالعمل درجه بندی واحدهای نانوایی سنتی در مازندران در یازده پیوست تهیه شده است که بر اساس آن رتبه بندی چهار گانه نانوایی‌ها صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور خاطر نشان کرد: خبازی‌های درجه دو، سه و چهار نیز به ترتیب امتیازات کسب شده 71 تا 85 ، 55 تا 70 و کمتر از 55 معرفی می‌شوند.

ملک افزود : رتبه‌ای که هر واحد خبازی براساس امتیازات کسب شده از شاخص‌های کمی و کیفی بدست می‌آورد در واقع تعیین جایگاه آن واحد نسبت به سایر واحدهای دیگر است.

وی یادآور شد: دستورالعمل درجه بندی واحدهای نانوایی سنتی در مازندران در 28 اردیبهشت امسال به تصویب کمیته فنی مرکز پژوهش‌های غلات کشور رسید.

ملک در خصوص پیوست مربوط به نحوه ارزیابی و امتیاز دهی وضعیت بهداشت نانوایی یادآور شد: در صورتی که واحد نانوایی دارای شناسه نظارت سازمان غذا و دارو باشد امتیاز تمام ردیف‌های این شاخص بدون ارزیابی به واحد خبازی تعلق خواهد گرفت.

به گفته وی؛ هرچند مازندران جز 5 استان برتر در ارائه نان کیفی است ولی دغدغه ما و استاندار رسیدن به مطلوبیت بیشتر است.

سرپرست مرکز پژوهش‌های غلات کشور هم در این نشست به تشریح کامل پیش نویس دستورالعمل درجه بندی واحدهای نانوایی سنتی در مازندران در این نشست پرداخت.

حیدرعلی نصر افزود: در کارگروه پایش گندم و آرد و نان استان پیش نویس این دستورالعمل باید مطرح و به تصویب برسد.

به گفته سرپرست مرکز پژوهش های غلات کشور دانشگاه علوم پزشکی و اداره استاندارد مازندران نیز باید یک دستورالعمل مشترک برای همه انواع نان در ارتباط با کیفیت آرد ، محیط نانوایی ، گواهی های صلاحیتی ، نوع تجهیزات و ماشین آلات و رعایت نکات دیگری که در تولید نان سنتی الزامی است تهیه کنند.

حیدرعلی نصر افزود: دستورالعمل مشترک دانشگاه علوم پزشکی و استاندارد بعد از تصویب در کارگروه پایش گندم ، آرد و نان استان باید به اتحادیه ها ابلاغ تا صنوف در این چهارچوب طراحی شده عمل کنند.

نصر یادآور شد : در حال حاضر چنین دستورالعملی در کشور وجود ندارد.

عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران نیز با بیان اینکه 40 درصد از انرژی لازم مردم از نان تهیه می شود افزود: حرکت در جهت ارتقا کیفیت ، توسعه و ساماندهی نان وظیفه ذاتی ما است.

دلق پوش با اشاره به اینکه از مرحله سنتی باید به صنعتی کردن نان حرکت کرد گفت: محل تولید نان باید با محل عرضه آن فرق داشته باشد و چرخه تولید و عرضه مناسب برنامه ریزی شود.

برچسب ها: ساری ، طرح ، رتبه ، خبازی ، پایلوت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.