مديرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نيرو اقدام‌های آغازين اين وزارت‌خانه و شرکت مديريت منابع آب را برای اجرای طرح احيا و تعادل‌بخشی آب‌های زيرزمينی تشريح کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)،جواد ميبدي با بيان اينکه مراحل عملياتي اجراي طرح احيا و تعادل‌بخشي از ابتداي امسال با هماهنگي ستاد وزارت نيرو و شرکت مديريت منابع آب ايران آغاز شده است، اظهار داشت: نخستين گام، تهيه دستورالعمل‌هاي اجرايي است که از 15 پروژه تعريف شده و در اين طرح 13 پروژه برعهده وزارت نيرو و دو پروژه برعهده وزارت جهادکشاورزي است و اجراي هر کدام از طرح‌ها نيازمند يک دستورالعمل جداگانه است.

وي ادامه داد: براي تدوين و اجرايي ‌شدن هر دستورالعمل، با حضور تمامي ذي‌نفعان و ذي‌مدخلان همچون سازمان محيط زيست، وزارت جهادکشاورزي، انجمن‌هاي صنفي کشاورزي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد نشست‌هايي برگزار شد و با دريافت نظر تمام اعضا، دستورالعمل‌هاي اجرايي براي هر پروژه تهيه شد.

ميبدي افزود: در نهايت برنامه اي براي هر کدام از طرح‌ها جهت نظارت بر عملکرد شرکت‌هاي آب منطقه‌اي تهيه مي‌شود و پس از نهايي شدن، قرار است به‌زودي اين دستورالعمل‌ها به تمامي استان‌ها ابلاغ شود.

وي گام بعدي را برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي براي تبيين دستورالعمل‌ها عنوان کرد و افزود: اين دستورالعمل‌ها با دقت بايد به مرحله اجرا برسد. در همين جهت براي حذف عملکرد سليقه‌اي در استان‌ها، قراردادهاي تيپ براي يکسان‌سازي تمامي قراردادهاي انجام طرح طراحي شده است که اين قراردادها نيز به‌زودي ابلاغ خواهد شد.

مديرکل دفتر نظام‌هاي بهره‌برداري و حفاظت آب و آبفاي وزارت نيرو يادآور شد: با توجه به اينکه مبادله موافقت‌نامه‌هاي طرح احيا و تعادل‌بخشي به استان‌ها واگذار شده است، شرکت مديريت منابع آب براي نظارت دقيق بر عملکرد شرکت‌ها از تمامي استان‌ها خواسته است تا اعتبارهاي مورد نياز هر پروژه را ارايه دهند و پس از مشخص شدن اولويت‌هاي هر استان و تاييد وزارت نيرو و شرکت مديريت منابع آب، قراردادهاي اجرايي با مشاوران و پيمان‌کاران منعقد خواهد شد.

ميبدي درباره برنامه‌هاي نظارت بر اجراي طرح، گفت: براي فراهم کردن امکان نظارت بيشتر در زمان اجراي طرح احيا و تعادل‌بخشي آب‌هاي زيرزميني، تصميم بر اين شده است که افزون‌بر وزارت نيرو، شرکت مديريت منابع آب و شرکت‌هاي آب منطقه‌اي، عامل چهارمي نيز در شرکت مديريت منابع آب مستقر شود که نماينده‌اي در هر استان دارد و اين تيم بر عملکرد پيمان‌کاران اجرايي نظارت داشته باشند و در هر ماه از عملکرد طرح در 31 استان کشور گزارش ارايه کند.

وي تصريح کرد: بسترسازي اجراي طرح احيا و تعادل‌بخشي آب‌هاي زيرزميني بسيار مهم است و در اين جهت، افزون‌بر نشست‌هاي توجيهي با استانداران و مسئولان استاني و کشوري همچون مجلس، قوه‌قضاييه، وزارت صنعت، جهادکشاورزي و سازمان محيط زيست اطلاع‌رساني عمومي گسترده‌اي نيز براي تشريح ابعاد طرح به مردم و ذي‌نفعان طرح انجام گرفته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، نیرو ، زیرزمینی ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار