مجید اخشابی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

فقط مردم می‌توانند جلوی بازار کپی‌های غیر مجاز بگیرند

خواننده پاپ کشور با انتقاد از وضعیت جایگاه هنر در کشور بیان کرد: هنوز در کشور ما ارزش واقعی خود را ندارد و پرداخت به آن شایسته این جایگاه نیست.

مجید اخشابی خواننده موسیقی پاپ در گفتگو با خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران، عنوان کرد: متاسفانه کشور ما هنوز آنطور که باید ارزشی برای هنر قائل نیست و آن مبالغی را که باید برای هنر و هنرمند پرداخت کنند، پرداخت نمی‌شود. به این دلیل اگر در کشور کپی غیر قانونی موسیقی وجود داشته باشد، رسانه‌ها یا مراکز فرهنگی باید هزینه‌های تمام شده زیادی متحمل شوند.

وی ادامه داد: به نظر من علت این موضوع کاملاً فرهنگی است و به عبارتی فرهنگ کپی رایت در قرن بیست‌ویکم هنوز برای کشوری مثل کشور ما جا نیفتاده است.

اخشابی افزود: یکی از مصادیق ضعف فرهنگی وقتی است که اجازه‌ای از صاحب اثر گرفته نشود، اما کارش را کپی کنند. این کار دزدی تلقی می‌شود اما متاسفانه برای آن چیزی که فیزیکال نیست و دارای محتواست این مشکل بزرگ فرهنگی وجود دارد.

این خواننده با بیان پیامدهای اقتصادی و اجتماعی کپی رایت برای صاحبان اثر اظهار داشت: کار هنر با مکاشفه به نتیجه می‌رسد. یعنی وقتی یک هنرمند به یک اثر هنری خیلی والا و خاص دست پیدا کرده و به جامعه عرضه می‌کند، مورد اقبال قرار می‌گیرد این درست مشابه کشف برق توسط ادیسون است.

وی ادامه داد: کمترین لطمه‌ای که تا به حال کپی رایت به موسیقی ما زده این است که یک هنرمند هیچوقت به معنای واقعی برداشت مالی لازم را از اثرش نکرده است و از این نظر در کشور ما آرامش وجود ندارد.

اخشابی افزود: این اتفاق باعث می‌شود اثر بعدی آن هنرمند از غنای کافی برخوردار نباشد. وقتی هنرمندی روی اثرش سرمایه‌گذاری می‌کند اما در نهایت، سرمایه برگشتی بر خلاف انتظارش است، این موضوع باعث تنزل کیفی آثار هنری می‌شود و در نهایت سرمایه در جیب هنرمند نرفته و دست وی از معاملات کوتاه است.

این آهنگساز ابراز داشت: این یک مشکل جدی است که وقتی در زمینه علم و صنعت کپی رایت وجود ندارد، وقتی کسی یکبار برق را اختراع کرد، این کشف برای تمام طول عمرش کفایت می‌کند و می‌تواند تا آخر عمر از خلاقیتش بهره‌مند شود . اما یک هنرمند در کشوری مثل کشور ما باید هر روز یا هر ماه یا هر سال این مکاشفه را انجام دهد تا بتواند نوبل بگیرد و بتواند باز هم در سال‌های بعد رکورد بزند. متاسفانه این باعث می‌شود معیشت یک هنرمند به طور کل تحت تاثیر قرار گرفته و به مشکل بر بخورد.

وی در خصوص فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از کپی غیر قانون آثار موسیقی تصریح کرد: در وهله اول این مردم هستند که اثر گذارند. کسانی که معتقدند در این کار هم حلال حرام مطرح است به این فکر کنند که وقتی بهایی برایش نپرداخته‌اند، استفاده کردن از آن هم حلال نیست.

این خواننده پاپ بیان کرد: جامعه باید از نظر اقتصادی برای هنرمند احترام قائل شوند. ما حداقل می‌توانیم بیشتر از مسئولان از مردم انتظار بیشتری داشته باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: گاهی اقداماتی قطعی از سوی مسئولان وجود داشته است. به عنوان مثال در برهه‌ای از زمان وزارت ارشاد فعالیت‌هایی انجام داده و جلوی تکثیرهای غیر مجاز گرفته‌اند. اما این معنای ریشه کن شدن این ماجرا نبوده است.

اخشابی اظهار داشت: ممکن است دولت با استفاده از روش‌های قبلی بتواند جلوی این کار را بگیرد و این کار جرم تلقی شود اما به عقیده من در مجموع اقدامات رسانه‌ای و مطبوعاتی ارزشمندتر از روش‌های سلبی است.

وی افزود: اگر مردم آثار بدون برچسب (Lable) و بدون مهر و امضا نخرند، دیگر کسی کپی نخواهد خرید، اما متاسفانه بازار کپی‌های غیر مجاز داغ است. چون متاسفانه مردم خرید با قیمت کمتر را ترجیح می‌دهند. مصرف‌کننده باید این بزرگ منشی را به خرج دهد که دنبال کپی رایت نرود. بنابراین فقط این مردم هستند که می‌توانند جلوی این کار را بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار