حیدرپور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

طرح بازرسی‌های آژانس از تاسيسات نظامی شرایط اجرایی ندارد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معتقد است بازدیدهای نامحدود تحت پذیرش پروتکل الحاقی به تصمیم‌گیری‌های نظام و نیروهای مسلح معطوف می‌شود و فعلا این موضوع شرایط اجرایی ندارد.

مراکز نظامی از شمول هرگونه بازرسی مستثنی است/ فعلا طرح بازرسی‌های آژانس شرایط اجرایی ندارد«عوض حیدرپور شهرضایی» نماینده مردم شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به اظهارنظر اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای مبنی بر اجازه بازدید نامحدود از سایت‌های هسته‌ای، تحت پذیرش پروتکل الحاقی گفت: این موضوع تنها در قالب پیشنهادی از سوی طرف غربی مطرح شده که ممکن است به نتيجه برسد يا نرسد.

وی افزود: معتقدیم بازدید از تاسیسات نظامی  کشور تحت پذیرش پروتکل الحاقی شرایط و مجوزهای خاص خود را طلب می‌کند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه متذکر شد: به هیچ عنوان با در نظر گرفتن شرایط NPT و یا پروتکل الحاقی و یا حتی توافق‌نامه هسته‌ای نمی‌توان نیروهای مسلح را موظف به بازرسی آژانس از تاسیسات نظامی کرد.

حیدرپور با بیان اینکه هرگونه تصمیم درباره بازدیدهای محدود آژانس از سایت‌های نظامی کشور شدنی نیست، تصریح کرد: پذیرش این موضوع به تصمیم‌گیری‌های نظام و نیروهای مسلح معطوف می‌شود که معتقدم فعلا این موضوع شرایط اجرایی ندارد.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: پیرامون گفتگوهای طرفین مذاکره کننده قول‌هایی داده شده که پیشنهاد اجرای داوطلبانه پروتکل را برای ایران مطرح می‌کند؛ که معنای این حرف این است که دولت می‌تواند اجرای داوطلبانه پروتکل را بپذیرد.

وی تصریح کرد: در صورت پذیرش اجرای داوطلبانه پروتکل از سوی ایران این موضوع نیاز به تصویب و تائید مجلس خواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بندی در مفاد پروتکل الحاقی وجود دارد که می‌تواند موارد ابهام برانگیز را مورد بررسی قرار دهد، خاطرنشان کرد: در صورت پذیرش پروتکل تاکید و بررسی کرده‌ایم که باید در قالب موضوع مذکور حق تفحص برای ایران وجود داشته باشد تا چنانچه اگر بازرسی‌ها به تاسیسات نظامی ایران کشیده شد این موضوع مشمول هرگونه بازرسی قرا نگیرد و مسثنی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.