ربیعی در صحن علنی:

درسال گذشته 8 میلیون و 500 هزار نفر را با موفقیت بیمه کردیم

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: وزارت تعاون درسال 93 و 94 در چند حوزه تمرکز عملیات کرده است که یکی از این حوزه‌ها بحث درمان و بیمه بود که خوشبختانه 8 میلیون و 500 هزار نفر را با موفقیت بیمه کردیم و در حوزه دیگری بحث حمایت غذایی در معاونت رفاه بود.

درسال گذشته 8 میلیون و 500 هزار نفر را با موفقیت بیمه کردیمبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران "علی ربیعی" وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که امروز (سه‌شنبه 29 اردیبهشت ماه) به منظور پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس شورای اسلامی آمده بود گفت: لازم می‌دانم در ابتدا از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جامعه کارگری قدردانی کنم، سخنان ایشان دلگرم‌ کننده بود و در عین حال نقشه راه آینده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی را ترسیم و مسئولیت ما را سنگین‌تر کرد.

وی افزود: وزارت تعاون درسال93 و 94 در چند حوزه تمرکز عملیات کرده است که یکی از این حوزه‌ها بحث درمان و بیمه بود که خوشبختانه 8 میلیون و 500 هزار نفر را با موفقیت بیمه کردیم و در حوزه دیگری بحث حمایت غذایی در معاونت رفاه بود.

ربیعی تصریح کرد: در حوزه روابط کار برنامه مشخص شده ما در سال 93 بحث رسیدن و کنترل کردن برای پیشگیری از حوادث ناشی از کار، جلوگیری از ریزش نیروی کار بوده است که این یکی از برنامه‌های بنده در سال 1393 بوده است.

وزیر تعاون و رفاه اجتماعی گفت: بنابر اعلام سازمان بین‌المللی کار سالانه 4 درصد تولید ناخالص ملی  کشورها در اثر حوادث و بیماری‌های ناشی از کار اتلاف می‌شوند، در هر دقیقه 4 نفر بر اثر حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند و هر روز حدود یک میلیون حادثه ناشی از کار در جهان اتفاق می‌افتد مقایسه حوادث منجر به فوت ناشی از کار  در سطح جهان بیانگر این مسئله است که حتی کشورهایی پیشرفته و دارای تجهیزات مدرن هنوز هم نرخ فوت ناشی از کار در آنها زیاد است.

وی ادامه داد: در ایران این نرخ 4.5 نفر است البته برخی از کشورها همچون ژاپن این نرخ پایین‌ترم است.

ربیعی تأکید کرد: بنده صیانت از نیروی کار و حفظ سلامت جسمانی کارگران را نه تنها جزء وظایف قانونی خود می‌دانم لکن براساس رویکرد اعتقادی، انسانی و اخلاقی به این مسئله نگاه می‌کنم و حفظ جان انسان‌ها را یک وظیفه دینی می‌دانم و در این زمینه برنامه‌هایی را تدوین کرده‌ام و حفظ جان کارگران به عنوان یک خط قرمز همواره برای بنده مطرح بوده است.

وزیر تعاون و رفاه اجتماعی گفت: مشکلات ساختاری و فرا دستگاهی این موضوع خود باعث یک دسته از هماهنگی‌های زمانبر بوده است، تجهیزات ایمنی در بنگاه‌های تولیدی خصوصا در معادن قدیمی و فرسوده و در شرایط نامطلوبی است، نصب تجهیزات مدرن از جمله سیستم مانیتورینگ هوشمند، کنترل نصب سیستم‌های گاززدایی، آسانسورها از مواردی هستند که در معادن ما فرسوده بودند که قالب این‌ها نیاز به اصلاح داشتند.

وی افزود: وظیفه ایمن‌سازی محیط کار در این واحدها براساس قوانین با مجموعه‌ای از دستگاه‌هاست که بازرسی کار و نظارت برآن برعهده وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی است، زمانی که بنده وزارتخانه را تحویل گرفتم 2 میلیون و 500 هزار کارگاه تحت پوشش قانون کار و 5 هزار و 400 معدن وجود داشت که ما با 800 بازرس کار باید این‌ها را بازرسی کنیم.

ربیعی گفت: با استناد ماده 96 قانون کار وظیفه نظارت برعهده ماست، تعداد کارگاه‌های ما با بازرسان موجود با این شرط که تعداد کارگاه‌ها ثابت بماند تقریبا حدود هر شش سال یکبار می‌توان به این کارگاه‌ها سرکشی کرد اما با توجه به اینکه اجازه استخدام نیز نبود، طراحی کردیم و نایستادیم و در این راستا فعالیت‌های مهمی را انجام دادیم.

وزیر تعاون و رفاه اجتماعی گفت: در اولین اقدام ما  یک مدل خودبازرسی درون کارگاهی را طراحی کردیم و با سازمان نظام مهندسی تفاهم کردیم و از افراد درون کارگاه‌ها استفاده کردیم و آنها را تحت آموزش قرار دادیم بدون آنکه بار مالی به دولت اضافه شود.

وی تأکید کرد: از سال 92 و 93 حوادث روبه نزول بوده و خوشبختانه طرح‌هایی که در این زمینه داشتیم پاسخ داده است، همچنین با وزارت صنعت و معدن همکاری گسترده‌ای آغاز کردیم گروه‌های تخصصی در زمینه ارتقاء استان‌ها فعال کردیم ، بازرسی‌های مشترک را سامان دادیم و به جای بازرسی‌های انبوه بازرسی‌های اثربخش را در دستور کار خود قرار دادیم.

ربیعی گفت: کارگروه‌های متناسب استانی فعال شدند، با وزارت صنعت و معدن و وزارت بهداشت و درمان بخش‌نامه‌های مشترکی را در مورد بازرسی کار صادر کردیم و نظارت دقیق بر حسن اجرای آیین‌نامه‌ها ایمنی را نیز بخشنامه کردم و جلسات متعددی را با کارفرمایان این بخش برگزار کردیم.

وزیر تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: زمانی که پروانه اکتشاف به کسی اعطا می‌شود، باید این افراد دوران آموزشی را بگذرانند و صلاحیت‌های آنها نیز در نظر گرفته شود که این یک گام مهمی بود که در این زمینه برداشتیم.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش نیز فعالیت‌های زیادی را سامان دادیم، بازرسان کار دوره‌های آموزشی متعددی را در این زمینه آموزش خواهند دید.

ربیعی تأکید کرد: از سال 92 اقدام به جمع‌آوری و طبقه‌بندی تمام معادن و کارگاه‌های مشکل‌دار و مسئله‌دار کردیم که این خود به ما جهت داد که به کدام کارگاه‌ها بیشتر توجه کنیم.

وزیر تعاون و رفاه اجتماعی بیان داشت: مرگ حتی یک نفر، شکستگی پا یا معلولیت ناشی از کار درد وزارتخانه من است و بنده خود به این مسئله حساسیت دارم اما این فرایندی است که متأسفانه با استانداردهای طولانی که ما باید به سمت آن برویم زمانبراست. 

ربیعی گفت: 40 درصد حوادث ناشی از کار را در معادن نسبت به سال گذشته کاهش دادیم که وزارت کار، تعاون، رفاه اجتماعی در سه قسمت آماده سازی تجهیزات ایمنی و ماشین آلات در معادن فعالیت کرد.

وی خطاب به نمایندگان سوال کننده گفت: امروز می‌توانم دستور دهم که معادن را تعطیل کنند، 10 هزار شغل از دست می‌رود و 20 هزار شغل تبعی هم از دست می‌رود بنابراین ما خودمان تجهیزات را خریداری کردیم و به معدن داران وام اعطا کردیم که این اقدام بعد از 25 سال با همکاری شرکت ایمیدرو در دولت یازدهم صورت گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در حال 91 حدود 20 هزار و 532 خسارت ناشی از حوادث کار در تامین اجتماعی پرداخت کردیم که این رقم در سال 92 به 19 هزار و 447 و سال 93 به 18 هزار و 916 خسارت ناشی از کار کاهش پیدا کرد که تمامی این آمارها نشان می‌دهد که حوادث ناشی از کار به رقم تلخ بودن اجتناب ناپذیر است.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: در کشوری هم چون آمریکا وضعیت غیر از ما نیست و البته بنده این تعهد اخلاقی و دینی را برای خود فرض می‌دانم و در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کنم که روند بهتر کردن وضع ایمنی در معادن کشور یک روند تعطیل ناپذیر بوده و بنده به شدت تمام این کار را دنبال خواهم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ریزش ، ترسیم ، جامعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار