یک کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه ترکیه ادعا می‌کند با ایران در موضوع فلسطین موضع واحدی دارد گفت این ادعا چندان درست به نظر نمی‌رسد. وی گفت: در حال حاضر ایران بزرگترین دشمن داعش، اما ترکیه مهمترین حامی داعش در منطقه است.

"سیدرضا میرطاهر" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در رابطه با عملکرد و اظهارات متفاوت ترکیه در قبال فلسطین اظهار داشت: ترکیه همواره، به ویژه پس از روی کار آمدن دولت عدالت و توسعه ادعا کرده که حامی اصلی فلسطینی‌ها است و با سیاست‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها و اقدامات ظالمانه علیه مردم فلسطین در مناطق مختلف به ویژه در نوار غزه مخالف است.

وی در ادامه افزود: با این همه  ملاحظات چندی باعث شده تا روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی کماکان ادامه داشته باشد که از آخرین موارد قابل توجه، ارسال 1500 تن سوخت هواپیما از جانب ترکیه به رژیم صهیونیستی است.

میرطاهر با اشاره به این که ترکیه جزو اولین کشورهای جهان اسلام بود که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت، گفت: در طی چند دهه اخیر همواره روابط نزدیکی بین دو کشور برقرار بوده است.

کارشناس مسائل استراتژیک با بیان این که دراواسط دهه 1990 میلادی با انعقاد یک تفاهم نامه، پیمان استراتژیکی بین ترکیه و اسرائیل امضا شد از این رو شاهد روابط این دو کشور در عرصه های جدیدی بودیم، افزود:در زمینه‌های نظامی و امنیتی و برگزاری رزمایش‌های مشترک و هم چنین گسترش روابط اقتصادی و تجاری و توسعه گردشگری روابط و همکاریهای دو طرف بمیزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین موارد همکاری رژیم صهیونیستی و ترکیه به قراردادهای هنگفتی که ترکیه با صنایع نظامی و هوایی اسرائیل امضا کرد، برمی‌گردد. در این چارچوب تعداد قابل توجهی از هواپیماهای جنگنده اف-4و  در مراحل بعدی تانک های ام-60 ترکیه توسط اسرائیل مورد بازسازی قرار گرفت که بعدها مشخص شد موارد نقص زیادی در بازسازی‌ هواپیماهای جنگنده اف-4 وجود دارد.

میرطاهر اظهار داشت: در عین حال ما شاهد این بودیم که اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در جریان کنفرانس داووس در سوئیس عملا تقابل شدیدی با شیمون پرس رئیس‌جمهور وقت رژیم صهیونیستی داشت و البته این مساله انعکاس زیادی هم پیدا کرد اما علی رغم سرو صداهای تبلیغاتی شاهد بودیم که ترکیه همواره به دنبال روابط نزدیک‌تر با رژیم صهیونیستی بوده است.

این کارشناس مسائل استراتژیک تصریح کرد: به نظر می‌آید که این جمع بندی در نزد مقامات ارشد ترکیه وجود دارد که منافع آن‌ها در سطح منطقه (منافع امنیتی و نظامی) با رژیم صهیونیستی گره خورده است، لذا با وجود فرازو نشیب‌هایی که  در روابط دو طرف بعد از حمله به ناوگان دریایی کمک  رسانی ترکها به نوار غزه در سال 2010 رخ داد و مدتی روابط سیاسی دو طرف را کاهش داد ، باز هم شاهد ارتقای روبط ترکیه و اسرائیل هستیم.

وی با بیان این که روابط دو طرف در سطح بالایی برقرار است و رژیم صهیونیستی و صهیونیست‌ها به شدت به دنبال استفاده از موقعیت و امکانات ترکیه در راستای تقویت اسرائیل هستند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب به عنوان یکی از مهمترین حامیان آرمان فلسطین در سطح بین‌المللی و جهان اسلام بوده و این مسئله را به صورت عملی با کمک‌های گسترده‌ای که به فلسطینی‌ها داشته، اثبات کرده است.

میرطاهر با اشاره به این که در چند سال اخیر کمک‌هایی از طرف ایران به جنبش‌های مبارز فلسطینی در نوار غزه صورت گرفته، تصریح کرد: ایران با کمک‌های تسلیحاتی و موشکی توانسته تا حدود زیادی موجب تقویت گروه‌های مبارز فلسطینی بویژه حماس و جنبش جهاد اسلامی شود و در جریان دو جنگ اخیر در غزه فلسطینی‌ها توانستند ضربات موثری را با کمک ایران به رژیم صهیونیستی وارد کنند.

کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به این که ترکیه ادعای طرفداری از فلسطینی‌ها را دارد اما جدای از کاروان آزادی که در سال 2010 عملا از سوی فعالان طرفدار فلسطین در ترکیه به راه افتاد و مورد حمله کماندوهای اسرائیلی در دریای مدیترانه قرار گرفت، تاکید نمود که: کمک‌های مشخصی از جانب دولت ترکیه به فلسطینی‌ها صورت نگرفته و صرفا شاهد موضع‌گیری‌های سیاسی مقامات ترکیه به نفع فلسطینی‌ها در برخی موارد بودیم.

وی با بیان این که جنبش حماس در مقاطعی نزدیکی زیادی با ترکیه و دولت کنونی ترکیه پیدا کرد، افزود: خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در مواردی از اردوغان به عنوان یک شخص مهم جهان اسلام تجلیل کرده، اما واقعیت این است که ترکیه در سیاست عملی خودش و اقداماتی که در رابطه با اسرائیل انجام می‌دهد همواره حافظ منافع اسرائیل بوده و از کمک‌های موثر به فلسطینی‌ها خودداری کرده است.

میرطاهر اظهار داشت: اقدام اخیر ترکیه در زمینه ارسال سوخت هواپیما به اسرائیل در راستای افزایش توانمندی نظامی رژیم صهیونیستی و به پرواز درآوردن جنگنده‌هایی است که فلسطینی‌ها را مورد تهاجم قرار می‌دهد، طبیعتا چنین اقدامی را نمی‌توان در راستای پشتیبانی از مردم فلسطین و آرمان آزادی آن‌ها حساب کرد.

کارشناس مسائل استراتژیک در رابطه با موضع ایران نسبت به داعش گفت: ایران بارها در رابطه با داعش مخالفت خودش را با فعالیت گروه‌های تروریستی تکفیری در خاورمیانه اعلام کرده و معتقد است این گروه‌ها که به کمک کشورهایی مانند عربستان و قطر شکل گرفته و تقویت می‌شوند و هم چنین غربی‌ها حامیان آن‌ها هستند، اکنون به یکی از عوامل مهم بی‌ثباتی و ناامنی و جنگ در خاورمیانه تبدیل شده اند.

وی در ادامه افزود: وضعیت تاسف باری در این زمینه در کشورهای سوریه و عراق به وجود آمده ضمن این که داعش عملا با پشتیبان غربی‌ها و عرب‌ها دامنه عملیات خود را به کشورهایی مانند افغانستان و لیبی هم کشانده است.

میرطاهر در رابطه با موضع ترکیه نسبت به داعش بیان کرد: ترکیه از زمانی که جنگ داخلی در سوریه شدت گرفته و گروه‌های تکفیری به وجود آمدند عملا به عنوان حامی اصلی تروریستها  شناخته می‌شود و مخصوصا در جریان نبردهایی که در کوبانی در شمال سوریه و در مجاورت مرز ترکیه بین داعش و نیروهای کرد صورت گرفت به عنوان حامی اصلی داعش شناخته شد.

کارشناس مسائل استراتژیک تاکید کرد: ترکیه در جریان نبرد کوبانی ، تجهیزات و تسلیحات و نفرات انسانی را برای آن‌ها ارسال می کرد؛ ترک‌ها ادعا می‌کنند که موافقتی با فعالیت‌های تروریستی ندارند اما ظاهرا به این جمع‌بندی رسیدند که پشتیبانی از داعش به ویژه در دو کشور سوریه وعراق ضامن حمایت و تقویت منافع ملی آن‌ها است.

وی در ادامه افزود: ترکیه از هر گروهی که ضد بشار اسد فعالیت کند، حمایت می‌کند لذا شاهد پشتیبانی و کمک‌های ترکیه به نفع داعش هستیم البته این حمایت در سطح دولت ترکیه و هم تمامی گروه‌های حامی داعش در داخل ترکیه به جمع آوری کمک‌ها و عضوگیری برای این گروه تروریستی می‌پردازند.

میرطاهر با اشاره به این که ترکیه به عنوان معبر اصلی ورود افراد جدید برای گروه‌های تروریستی داعش محسوب می‌شود، بیان کرد: این افراد از کشورهای عربی و اروپایی به ترکیه وارد می‌شوند و از آن‌جا از طریق مرزهای ترکیه وارد سوریه می‌شوند و به عضویت داعش ودیگر گروههای تروریستی در می‌آیند.

کارشناس مسائل استراتژیک با بیان این که ترکیه ادعا می‌کند که با ایران در رابطه با فلسطین موضع واحدی دارد که چندان درست به نظر نمی‌آید و می‌توان گفت در حال حاضر ایران به عنوان بزرگترین دشمن داعش در سطح منطقه است در حالی که ترکیه مهمترین حامی داعش در منطقه به حساب می‌آید.

انتهای پیام/
برچسب ها: ترکیه ، فلسطین ، اسرائیل ، غرب ، عرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار