یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ایران و آفریقای جنوبی ظرفیت بالای منطقه‌ای و بین‌المللی دو طرف در جهت تسهیل روابط دارند، گفت: حضور آفریقای جنوبی در دو مجموعه کشورهای گروه 20 و همچنین بلوک اقتصادی بریکس می‌تواند شرایط مناسبی را برای حضور ایران در این گروه‌ها فراهم کند.

"جعفر قنادباشی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به سفر وزیر خارجه آفریقای جنوبی به ایران اظهار داشت: دلیل اصلی دیدار وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی با همتای ایرانی گسترش روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی این کشور با جمهوری اسلامی ایران است که بیان کننده تغییر رویکرد جهان با ایران است و با توجه به این که ایران ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد را به عهده دارد و آفریقای جنوبی نیز عضو این جنبش است، این امر می‌تواند زمینه‌ساز گسترش روابط سیاسی دو کشور شود.

وی با بیان این که دو کشور ایران و آفریقای جنوبی با همکاری طرفین سعی در برطرف کردن نیازهای اقتصادی خود دارند، تصریح کرد: آفریقا جنوبی یکی از خریداران نفت ایران است و در مقابل جمهوری اسلامی نیز بعضی از کالاهای مورد نیاز کشور را از آفریقای جنوبی تامین می‌کند.

قناد باشی با اشاره به روابط تجاری دو کشور تاکید کرد: کمیسیون‌ها و اتاق‌های بازرگانی طرفین در تلاش هستند تا با برگزاری نشست‌ها، همکاری‌های دو کشور تنگاتنگشود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ایران در مسیر ترانزیت کشورهای آسیای میانه واقع شده است، گفت: با توجه به این مزیت آفریقای جنوبی می‌تواند کالاهای خود را به راحتی به کشورهای قفقاز و آسیای میانه ارسال کند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای منطقه‌ای و بین‌المللی دو طرف در جهت تسهیل روابط، افزود: حضور آفریقای جنوبی در دو مجموعه کشورهای گروه 20 و همچنین بلوک اقتصادی بریکس می‌تواند شرایط مناسبی را برای حضور ایران در این گروه‌ها فراهم کند.

قنادباشی در پایان تصریح کرد: آفریقای جنوبی در مسئله فلسطین و رژیم غاصب صهیونیستی همواره رژیم اشغالگر را محکوم کرده و سران کشورهای آفریقای جنوبی هیچ گاه حمایت همه‌جانبه خود را از فلسطین اشغالی دریغ نکردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار