طرح تنظیم سلامت جسمانی و مدیریت تحصیلی دانش‌آموزان ورود به دبستان از خرداد ماه آغاز می‌شود و این طرح از جمله طرح‌هایی است با هدف شناسایی نوآموزانی که می‌خواهند وارد پایه اول شوند مورد ارزیابی جسمی و مدیریت تحصیلی قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران،  مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار داشت: طرح سنجش سلامت جسمانی و مدیریت تحصیلی نوآموزان ورود به دبستان خرداد ماه آغاز می‌شود این طرح با هدف شناسایی نوآموزانی که نیازمند شرایط ویژه هستند و مورد ارزیابی جسمی و مدیریت تحصیلی اند برگزار می‌شود. ضمن اینکه علم روانشناسی نشان می‌دهد در هر جامعه‌ای عده‌ای از افراد با دیگران تفاوت دارند که بی‌تفاوت‌ها از سطح خفیف یا شدید می‌باشد و با این طرح نیز دانش‌آموزان عادی، دیرآموز، آسیب دیدگان ذهنی، کم‌توان و ناتوان جسمی و ذهنی شناسایی می‌شوند. 

وی ادامه داد: در نظام خلقت همیشه تعادل برقرار بوده و 13 درصد هر جامعه‌ای بالای میانگین هوش و 13 درصد نیز پایین تر از میانگین بوده‌اند لذا در حال حاضر در کشور خودمان یک میلیون و 250 هزار دانش‌آموز داریم که دیر‌آموزند و باید هدایت تحصیلی شوند و به سنجش‌های کار نیازمندند ما با این طرح سعی داریم مداخله آموزشی داشته و تا حد ممکن عدالت آموزشی را در مراکز مد نظر ایجاد نماییم. ضمن اینکه اطلاعات سنجش به ما داده های جامعی هم می‌دهد که برای پیشگیری از مشکلات سلامتی و آموزشی دانش‌آموزان در اختیار والدین قرار می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه تفاوت طرح سنجش امسال با سالهای قبل در این است که بیش از 850 پایگاه به صورت آنلاین در این طرح مشارکت دارند، خاطر نشان کرد: وقتی نوآموزی به مدرسه مراجعه می‌کند و به پایگاه‌ هدایت می‌شود اطلاعات بلافاصله روی سیستم وارد و به صورت آنلاین در اختیار تمام مراکز قرار می‌گیرد. ویژگی منحصر به فرد این طرح رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان قبل از شروع سال تحصیلی است. 

پوشش 99 درصدی طرح سنجش در سراسر کشور
قدمی در ادامه گفت: طرح سنجش از اول خرداد به صورت گسترده در 847 پایگاه کشور به اجرا در می‌آید و بالغ بر 99 درصد کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد. یک درصد باقی مانده مناطق صعب‌العبور است که گروه‌های سیار به آنجا اعزام می شوند و اطلاعات اولیه به دست آمده به صورت شناسنامه سلامت در اختیار مدارس قرار می‌گیرد و حتی مربیان بهداشت نیز بر اساس پرونده نوآموزان ورودی‌های خود تفکیک می‌کنند. 

وی با بیان اینکه بابت حضور خانواده در پایگاه ها مبلغ 12 هزار تومان اخذ می‌شود، تصریح کرد: پدیده واقعی طرح سنجش بیش از این است اما بخش اصلی آن را دولت تقبل کرده و پیش بینی می‌شود 15 درصد نیز به صورت نیم بها و 5 درصد نیز به صورت تشخیص رئیس پایگاه به صورت رایگان مورد سنجش قرار گیرد. 

وی با بیان اینکه احتمال خطا با توجه به مکانیزه بودن سیستم در حد صفر است، افزود: نوآموزانی که برای آنها مشکلی تشخیص داده شود، مستقیما به مدارس خاص نمی‌روند بلکه به پایگاه تخصصی بعدی رفته و مورد تست تخصصی‌تری قرار می‌گیرند. 

وی با تاکید بر اینکه برای کسانی که مشکلی داشته باشند، برنامه‌ مداخله‌ای داریم اظهار داشت: این برنامه مداخله‌ای به صورت رایگان برای آموزش اولیا،‌مربیان و دانش‌آموزان اجرا می‌شود و اطلاعات در اختیار مدرسه قرارمی‌گیرد، به طوری که دانش‌آموزان دیر آموز شناسایی و از طریق راهنمای دیر آموز در اختیار مدارس عادی قرار داده می‌شوند. 

وی افزود: در هر پایگاه یک پزشک مستقر است که به صورت تخصصی فعالیت جسمی و روحی دانش‌آموز را بررسی می‌کند و با توجه به اینکه رویکرد سنجش فراگیر و تلفیقی است، نابینایان، ناشنوایان، کم توان جسمی و حرکتی، در مدارس عادی ثبت نام می شود، چراکه نگاه جهانی بر این است که مدرسه باید نمادی از جامعه واقعی باشد، حتی کتاب عادی به بچه های استثنایی آموزش داده می شود.

وی در پایان افزود: اعتبار 3 هزار میلیارد تومانی برای آموزش فراگیر تلفیقی در نظر گرفته شده است و معلم مرجع و تطبیقی نیز تحت حمایت این طرح قرار دارند. 




انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار