کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کردستان پیشگیری، خود مراقبتی و آموزش را بهترین راهکار پیشگیری از ابتلا به بیماری ها دانست و گفت: دیابت، فشار خون و سرطان ها از بیماری های شایع جامعه است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، محمد صالح هژیر در کارگاه آموزشی سلامت زنان در سنندج توجه به سلامت زنان در جامعه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: ارتقای شاخص های سلامت زنان نیازمند برنامه ریزی مناسب است.

وی افزود:کمبود منیزیم، کمبود آهن، کمبود روی و کمبود ویتامین D و کلسیم را از بیماری های شایع زنان دانست و بر افزایش سطح آگاهی و آموزش زنان در راستای پیشگیری از بروز بیماری ها تاکید کرد.

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه شناخت اصول تغذیه، ورزش و فعالیت جسمی نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری ها دارد گفت: نداشتن تحرک و نبود تغذیه مناسب سبب کاهش استحکام استخوان ها در زنان 50 سال به بالا می شود.

هژیر گفت: سرانه مصرف مواد غذایی در ایران با سرانه مصرف جهانی فاصله زیادی دارد. 

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: سالانه 5 درصد تولید ناخالص ملی کشور به دلیل عوارض ناشی از سوء تغذیه هدر می رود.

وی روغن مایع، روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن کنجد، روغن ماهی و روغن گردو را مفیدترین روغن های غذایی دانست و بر جایگزین کردن آن بجای روغن جامد تاکید کرد.

هژیر 45 درصد علل مرگ و میرهای کشور را ناشی از بیماری های قلبی و عروقی و 12 درصد را هم ناشی از سرطان ها دانست.
وی همچنین افزود: بیماری های مزمن سه درصد، دیابت 1.8 درصد و حوادث 18.7 درصد علل مرگ و میرها را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کردستان درپایان گفت: از میان 800 علل مرگ و میر در ایران 300 مورد ان مربوط به تغذیه نامناسب است.


انتهای پیام/ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.