رئيس اداره خودكفايي كالای شركت ملي گاز ايران با اشاره به اينكه داخلی سازی مواد شیمیایی مورد نیاز پالایشگاه‌ها بیش از ٣٠ میلیون دلار ارز بری دارد گفت: در صورتی كه تفاهم‌نامه‌های امضا شده با برنامه پيش رود سه سال آینده ١٠٠ درصد مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت گاز داخلی‌سازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ صنعت گاز ایران در حالی هر ساله شاهد بهره برداری از تأسیسات جدید است که بخش زیادی از تجهیزات، کالا و قطعات این تأسیسات توسط شرکت‌های توانمند داخلی تأمین می‌شود.

حمایت از بخش داخل به‌منظور تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی از برنامه‌های کلیدی شرکت ملی گاز ایران به‌شمار می‌رود و داخلی‌سازی تعداد زیادی از قطعات در بخش‌های مختلف حکایت از آن دارد که این شرکت توانسته است در این مسیر موفق باشد.

 هم‌اکنون 60 هزار نیروی کار در حوزه تولید، فرآورش، انتقال و تحویل گاز به مبادی مصرف مشغول به‌کار هستند و وظیفه تأمین سوخت بیش از 22 میلیون خانوار ایرانی و دیگر بخش‌های مصرف را برعهده دارند.
 
توسعه صنعت گاز در سال‌های گذشته شاهد شتاب چشم‌گیری بود که این شتاب منجر به افزایش تولید و فرآورش گاز شد و در حال حاضر این سوخت پاک بیش از 70 درصد از سبد انرژی را به خود اختصاص داده است.
 
سال گذشته بیش از 700 کیلومتر خط لوله فشار قوی و بهره‌برداری از چند تأسیسات تقویت فشار گاز انجام شد و با وجود این که تمرکز شرکت ملی گاز ایران روی توسعه زیرساخت‌های انتقال گاز بود، از مشتریان خود نیز غافل نشد و بیش از یک‌هزار کیلومتر شبکه‌گذاری داخل شهری اجرا و یک میلیون خانوار را نیز از نعمت گاز طبیعی برخوردار کرد.
 
از سوی دیگر، حجم فرآورش، انتقال و توزیع گاز کشور تا پایان سال 96 به روزانه یک میلیارد مترمکعب می‌رسد و افزایش شرکت‌های پالایش گاز از ١٣ به ١٩ مورد، افزایش ایستگاه‌های تقویت فشار گاز از ٧١ به ٩٠ مورد و افزایش خطوط انتقال گاز از ٣۵ هزار کیلومتر به ۴٠ هزار کیلومتر از جمله ملزومات تحقق این برنامه است.
 
با توجه به وجود بازار کار در این صنعت، لزوم سیاست‌گذاری برای استفاده از توان داخل احساس می‌شود و بر این اساس سیاست‌هایی از جمله اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل در پیشبرد اهداف کلان این حوزه تأثیر‌گذار است.
 
پالایشگاه‌های گاز به‌عنوان نخستین تأسیسات گازی، وظیفه فرآورش این سوخت را برعهده دارند و هم‌اکنون٦٠ هزار قطعه پرمصرف در این شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که از این تعداد، تاکنون ٣٠ هزار قطعه داخلی‌سازی شده است.
 
با توجه به رویکرد دولت در استفاده از توان داخل برای رفع نیاز خود هم‌اکنون بخش زیادی از این کالاها از بازار داخل تهیه که این سیاست زمینه‌ساز ایجاد شغل برای شرکت‌های داخلی می‌شود.
تحقق این برنامه علاوه بر اشتغال‌زایی برای نیروی کار کشور، صرفه‌جویی چشم‌گیری برای دولت به‌همراه خواهد داشت و از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند.
 
تفاوت 40 درصدی قیمت تولید داخل با نمونه خارجی  
 
در همین حال، معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران می‌گوید: قیمت کالاهای تهیه شده ایرانی در مقایسه با نمونه خارجی آن، ٤٠ درصد کمتر است.
 
عبدالحسین ثمری می‌افزاید: در دسترس بودن، بی‌نیازی از واردات قطعات خارجی، جلوگیری از خروج ارز و... از دیگر ویژگی‌های داخلی‌سازی این قطعات است.
 
براساس آمار، تاکنون بخشی از قطعات یدکی پمپ‌ها، کمپرسورها و شیرهای مورد نیاز پالایشگاه‌های گاز کشور با همکاری شرکت‌های داخلی، بومی‌سازی شده است و کمیته‌های خودکفایی شرکت‌های پالایشی نیز برنامه‌های مشخصی برای داخلی‌سازی قطعات یدکی مورد نیاز خود دارند.
 
از سوی دیگر، علاوه بر داخلی‌سازی کامل پمپ‌های دور بالا که از فناوری خاصی برخوردارند، پیشرفت‌های قابل قبولی در زمینه داخلی‌سازی قطعات یدکی این پمپ‌ها نیز انجام شده است.
 
بر همین اساس، تاکنون ٦٠٠ قطعه کاربردی این پمپ‌ها داخلی‌سازی و تست‌های کاربردی آن نیز انجام شده است. 
هر ساله برای تعمیرات اساسی پالایشگاه برخی از قطعات آن تعویض می‌شود از همین رو تأمین تجهیزات این شرکت‌ها می‌تواند بازار مطمئنی برای شرکت‌های تأمین‌کننده قطعات داخلی باشد.
 
بازار 30 میلیون دلاری مواد شیمیایی پالایشگاه‌های گاز
 
داخلی‌سازی مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت گاز کشور با توجه به مقرون به صرفه بودن و نیاز شرکت ملی گاز ایران، از جمله سیاست‌های این شرکت است.
 
رئیس اداره خودکفایی کالای شرکت ملی گاز ایران  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در این رابطه می‌گوید: این شرکت، داخلی سازی مواد شیمیایی مورد نیاز پالایشگاه‌ها از جمله آنتی فوم، سیلیکاژل و مولکولارسیو که بیش از ٣٠ میلیون دلار ارز بری دارد را به‌صورت جدی پیگیری می‌کند.
 
به گفته جعفر زکی‌زاده، در صورتی که توافق و تفاهم‌نامه‌هایی که در این راستا امضا شده با برنامه پیش برود، تا سه سال آینده ١٠٠ درصد مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت گاز داخلی‌سازی می‌شود.
 
آنتی فوم به‌عنوان یکی از مواد حیاتی شیمیایی مورد استفاده در پالایشگاه‌های گاز به‌شمار می‌رود که در برج‌های آمین واحد شیرین‌سازی پالایشگاه به‌کار می‌رود و از ایجاد کف در پروسه شیرین‌سازی جلوگیری می‌کند.

سالانه بیش از ٧٠ تن ماده آنتی فوم در پالایشگاه‌ها مصرف می‌شود و همه این ماده از شرکت‌های اروپایی تأمین می‌شود که با برنامه‌ریزی مدون و ورود شرکت‌های دانش بنیان به این عرصه، امکان تأمین این ماده از داخل کشور فراهم می‌شود.
 
مواد بودار کننده گاز از دیگر مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت گاز محسوب می‌شود که در حال حاضر سالانه پنج هزار تن از این مواد از کشوری اروپایی وارد می‌شود که هزینه ارز بری بالایی دارد.
 
ورود این مقدار ماده بودارکننده به کشور در حالی انجام می‌شود که مواد اولیه ساخت این محصول در عسلویه وجود دارد و با دستیابی به دانش فنی در قالب پروژه‌های پژوهشی امکان تأمین نیاز داخل وجود دارد.

باتوجه به وجود زیرساخت‌های لازم در داخل کشور برای تولید این محصول، علاوه بر تأمین نیاز داخل، امکان صادرات این محصول نیز فراهم می‌شود.
 
تأمین آمین و متیل دی اتانول آمین از داخل کشور
 
به گفته رئیس اداره خودکفایی کالای شرکت ملی گاز ایران، آمین و متیل دی اتانول آمین یکی دیگر از موادی به‌شمار می‌رود که در صنعت گاز استفاده می‌شود و داخلی‌سازی این مواد نیز در قالب پروژه پژوهشی و با همکاری امور تخصصی بازرگانی شرکت گاز در دست اقدام است.

گزارش حبيبه رحيميان

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار