تاریخ طلای معطر استان فارس با هجوم مغول‌ها به ایران در هفتصد سال گذشته دگرگون شد.

به گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران ؛گل محمدی یا طلای معطر در حدود هفتصد سال پیش در استان فارس کشت می‌شود اما با یورش قوم مغول و ویرانی اکثر شهرهای استان فارس به دست سربازان چنگیز و بروز ناامنی در این استان، گلکاران و کشاورزان گل سرخ یا گل محمدی در پی یافتن مکانی برای کشت گل محمدی یا طلای معطر به نقاطی شامل خراسان ، همدان و کاشان حرکت کردند.
 
چندی نگذشت که گل محمدی و صنعت گلابگیری در کاشان رواج پیدا کرد. 

به طوری که براساس برآوردهای انجام شده سالیانه بیش از 700 تن گل سرخ (گل محمدی) در کاشان تولید می‌شود. 

گل سرخ یا گل محمدی گل بومی منطقه زرقان فارس، شهرگلستان و بوستان است که به قمصر آمده است. 

تاکنون بیش از 20 هزار گونه گل تخمین زده شده است. 

گل محمدی گذشته از اینکه از سه دسته تیره گیاهان مهم از نظر ساختمان، رنگ و عطر گل‌هایش کامل ترین نوع گل است و تاکنون هیچ یک از جنس‌ها و نژادهای متنوع گیاهان در تنوع و تکامل به پای این گل نرسیده است. 

گل سرخ یا محمدی براساس نژاد شامل 7 دسته ، سرخ گل فرانسه نسترن، گل چای، سرخ گل با گل‌های متعدد، سرخ گل بنگال، مینیاتور و سرخ گل ایران است. 

گل محمدی از نظر ویژگی‌های فیزیکی و شکل ظاهری دارای گل نیمه پرپر، صورتی رنگ و بسیار خوشبو، شکل برگ گل های تخم مرغی، دارای 5 تا 7 برگچه و یک دم برگ و شکل گیاه آن بوته‌ای پرپشت با بلندای نزدیک به 1.5 متر، دارای خارهای ریز بیشمار روی ساقه‌ها به ویژه در ساقه‌های جوان آن است. 

گل محمدی اگر چه در شرایط اقلیمی و طبیعی متفاوتی می‌روید، اما به دلیل اهمیت کیفیت اسانس آن و دستیابی به نتایج مطلوب‌تر، این گیاه باید در محیط ویژه جغرافیایی و طبیعی پرورش یابد. 

هر چه ارتفاع منطقه کشت گل محمدی بیشتر و هوا سردتر باشد اسانس این گل بالاتر خواهد بود. 

در حقیقت آب و هوای سرد و خشک در زمستان، معتدل و خشک در تابستان بهترین محیط اقلیمی پرورش گل محمدی مناسب است. 

این گل در دمای 15 تا 21 درجه بهتر رشد دارد و اختلاف درجه حرارت هوای شب و روز (5 تا 10 درجه)است . 

در این شرایط به خصوص در این استان‌ها،شب اسانس بیشتری از این گل ایجاد خواهد شد. 

البته باید اختلاف فشار آهسته و تنظیم باشد. در غیر اینصورت مناطقی که با جریان باد روبرو هستند در تولید گل مرغوب با مشکل اسانس روبرو خواهند شد. 

سنت و ایین گلابگیری بیش از هزار سال است که در ایران مرسوم است. 

به طوری که در سال 370 تا 428 هجری قمری و حدود هزار سال قبل در کتاب جامع قانون در طب ابوعلی سینا از گل خشک با گلاب برای درمان امراض مختلف یاد و تاکید شده است. 

برخی بر این باورند در عصر ملک شاه سلجوقی که مسجد میان ده قصر ساخته می‌شد و از محراب گچبری آن هنوز بخش عمده‌ای پابرجاست. 

نماینده یکی از اتابکان روم شرقی از دامنه‌های کوه اسبی قمصر مقداری گل سرخ خودرو (گل محمدی) با خود به دمشق که آن روزها داماسکوس خوانده می‌شد، برد و در آنجا پرورش داد. 

مراسم آیینی گلابگیری سالها در شهر قمصر کاشان مرسوم است که این مراسم هر سال در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. 

اما برخی از مردم به دلیل مشکلات خاص خود نمی توانند به شهر گل محمدی و قمصر بروند به همین دلیل چند سالی است مردم با صفای قمصر به نقاط مختلف کشور می روند تا مردم با ایین‌ و سنت قدیمی ایران آشنا شوند. 

شهرداری تهران نیز برای اشنایی شهروندان تهرانی به میزبانی شهرداری منطقه 19 اقدام به برگزاری مراسم گلابگیری در این منطقه کرده است. 
 
نمایشگاه آیین گلابگیری در بوستان ولایت 

سومین نمایشگاه آیین گلابگیری با حضور گلابگیری قمصر کاشان در بوستان ولایت برگزار می‌شود. 

سعید سلطانیان مدیر بوستان ولایت در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران‌ با اشاره به برگزاری مراسم آیینی گلابگیری در بوستان ولایت اظهار کرد: مراسم آیین گلابگیری در بوستان ولایت با حضور گلابگیران قمصر کاشان به صورت نمایش نمادین گلابگیری برگزار می شود. 

وی ادامه داد: این طرح از روز یکشنبه 13 اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد ماه سال 94 در ضلع جنوبی در شماره 2 روبروی قلعه شادی جنب نمازخانه بوستان ولایت در دست اجرا است. 

سلطانیان تصریح کرد: برپایی نمایشگاه آیین گلابگیری و نمایش نمادین گلابگیری با حضور گلابگیران قمصر کاشان به منظور آشنایی شهروندان تهرانی پیرامون مراسم آیین ایران و گلابگیری و آشنایی با نحوه گلابگیری از گل محمدی از اقدامات اجرایی این طرح است. 

وی در پایان گفت: نمایشگاه عرقیات گیاهان با گونه‌های مختلف در طول سال بنا بر شرایط اقلیمی و آب و هوایی برگزار می شود که در فصل بهار مراسم آیین گلابگیری برگزار می‌شود. 

گزارش: آزاده کلهر 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار