مدیر بوستان ولایت از برپایی غرفه گلاب گیری تا پایان خرداد در این بوستان خبر داد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، محمدعلی نصر گفت: این غرفه با هدف آشنایی شهروندان با آیین سنتی گلاب گیری جنب کتابخانه علامه امینی بوستان ولایت دایر شده تا شهروندان تهرانی با این آیین سنتی بدون صرف وقت و هزینه آشنا شده و  مراحل گلاب گیری را از نزدیک مشاهده کنند.
 
وی با بیان اینکه آیین گلاب گیری سابقه ای کهن در ایران دارد افزود:  کاشت گل‎محمدی در کشور قدمتی حدود 7 هزار ساله دارد و مراسم گلابگیری آیینی هزار ساله بوده که در طول زمان تغییراتی بسیار جزیی داشته است، در این راستا آشنایی با این آیین کهن از ضرورت هایی است که در این غرفه به آن توجه شده است.
 
نصر در توضیح بیشتر این آیین گفت: تاریخ تقطیر و گلابگیری به عنوان تکنیکی که هنوز کارآمدترین روش عصاره‌گیری است، به آیین باستانی "عید گلابی" بازمی‌گردد که امروزه در کاشان به "لتان" معروف است. اگرچه گلابگیری رایج امروزی، صنعتی ساده به حساب می‌آید و در اغلب نقاط سرزمین پهناور ایران نیز به‌ همین سبک انجام می‌شود، اما تهیه گلاب ناب مستلزم رعایت نکات زیادی است که در واقع نیاز به دانستن هنر گلابگیری دارد.
 
به گفته نصر شهروندان تهرانی ضمن بازدید از غرفه گلاب گیری می توانند گلاب و انواع عرقیات مورد نیاز خود را از این غرفه خریداری کنند.
 
براساس این گزارش غرفه گلاب گیری واقع در رینگ جنوبی بوستان، جنب کتابخانه علامه امینی (ره) از ساعت 16 لغایت 23 پذیرای علاقه مندان است./ل
برچسب ها: سنت ، گلاب گیری ، بوستان ، ولایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.