دولت در هفته‌ای که گذشت؛

برخورد بانک مرکزی با دو مؤسسه مالی و بانکی غیر مجاز/واکنش ابتکار به شکار اتباع خارجی در کشور/نظر نوبخت در مورد مسئله بورسیه‎ها

برخورد بانک مرکزی با دو موسسه مالی و بانکی غیر مجاز،"محمود زمانی قمی" استاندار مرکزی شد،آموزش و پرورش باید از دولتی بودن محض خارج شود و اداره آموزش و پرورش با خرید خدمت به معنای خصوصی سازی نیست از مهم ترین عناوین خبری دولت در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، مهمترین عناوین خبری حوزه دولت در هفته‎ای که گذشت را در گزاش زیر بخوانید.

ابتکار در واکنش به شکارهای بی رویه اتباع بیگانه در کشور

«معصومه ابتکار» رئیس سازمان محیط زیست درباره شکارهای بی رویه اتباع بیگانه در کشور گفت: آیین نامه‌ای وجود دارد که بنابر آن، اتباع خارجی اجازه دارند در کشور شکار کنند. وی با بیان اینکه اینگونه شکارها عمدتا از سوی شیوخ عرب انجام می‎گرفت، تصریح کرد: در سال 81 و 82 آیین نامه‌ای به تصویب رسید که سبب شد یک مقابله کلی با شکارهای بی رویه صورت گیرد و توانست جلوی بسیاری از تخلفات را بگیرد. وی با انتقاد از اینکه در این خصوص عده‎ای بدنبال فضاسازی هستند، اظهارداشت: عده‌ای این آیین نامه را پیدا کرده و به عنوان یک اشکال و ایراد مطرح می‌کنند. رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال‎های گذشته سرعت انقراض گونه‎های حیات وحش زیاد شد و خشکسالی نیز مزید بر علت بوده، سال گذشته ممنوعیت شکار اعلام کردیم، البته بر اساس موازنه طبیعت و معیشت مردم پروانه شکار صادر می‎شود.

فهرست کالاهای مشابه تولید داخل و ممنوعیت خرید و واردات این کالاها بازنگری شود

در جلسه هیات دولت که در روز یکشنبه 13 اردیبهشت به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور برگزار گردید مهم‌ترین مسائل جاری کشور از سوی اعضای دولت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این جلسه دولت تدبیر و امید از آغاز به کار حمایت از تولید داخلی را از مأموریت‌های مهم خود دانست و وزارت صنعت، معدن و تجارت را مأمور نمود که مصوبه خرداد ماه گذشته دولت مبنی بر تعیین فهرست کالاهای مشابه تولید داخلی و ممنوعیت خرید و واردات آن برای کلیه دستگاه‌های دولتی و عمومی را با توجه به افزایش مستمر قابلیت‌های تولیدی به ویژه در حوزه تولیدات دانش‌بنیان را مورد بازنگری قرار داده و فهرست جدید این کالاها را به دولت ارایه نماید. رییس‌جمهور اظهار امیدواری کرد که استفاده از کالای تولید داخل به فرهنگ جامعه تبدیل شود و یکی از مصادیق امر به معروف را حمایت از تولید داخلی عنوان نمود.

آموزش و پرورش باید از دولتی بودن محض خارج شود

 سی‎ویکمین آیین بزرگداشت مقام معلم صبح روز دوشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان با جمعی از فرهنگیان و برگزیدگان فرهنگی، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری آغاز به کار کرد. روحانی در این همایش اظهار داشت: آموزش و پرورش باید به تدریج و قدم به قدم از حالت دولتی بودن خارج شود و ما باید آموزش را خرید خدمت کنیم و هدف ما تربیت جوانان است و هدایت و نظارت و برنامه کلی آن به عهده معلمان است. رئیس جمهور افزود: این دولت در حد توانش کار زیادی را انجام داده در سال 90 اعتبار مصوب آموزش و پرورش 12 هزار میلیارد تومان بود. در سال 94، 24 هزار میلیارد تومان است. رئیس قوه مجریه ادامه داد: ما اعتبارات آموزش و پرورش را دو برابر کردیم در حالی که تعداد معلمان، پرسنل و دانش آموزان هم عوض نشده است. حجت الاسلام و المسلمین روحانی تصریح کرد: سال 92 که این دولت مسئولیت را برعهده گرفت، بودجه‌ای که آموزش و پرورش داشت، 15 هزار میلیارد بوده و ما بیش از 17 هزار میلیارد پرداخت کردیم یعنی 112 درصد پرداخت کردیم.

جهانگیری سد بار نیشابور را افتتاح کرد

 «اسحاق جهانگیری» در جریان سفر به استان خراسان رضوی با حضور در 23 کیلومتری شمال غرب شهر نیشابور، سد مخزنی بار را مورد بهره‌برداری قرار داد و با توضیحات وزیر نیرو و مسئولین اجرایی پروژه، از مشخصات فنی و اهداف اجرایی این طرح مطلع شد، این سد مخزنی بار از نوع خاکی با هسته رسی و طول تاج 1510 متر می‌باشد که ارتفاع آن از پی 43 متر است. 

نوبخت: نظر کمیسیون اصل 90 در مورد بورسیه‎ها در چارچوب قانون عملی می‌شود

«محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع دولت را در رابطه با دستور کمیسیون اصل 90 درباره پرونده‎های بورسیه چیست؟ و آیا دستور کمیسیون برای قانونی دانستن بورسیه‎ها اجرا خواهد شد، گفت: هریک از کمیسیون‎ها می‎توانند در چارچوب اختیارات خود تصمیماتی بگیرند اما این به منزله نظر مجلس نیست. وی تاکید کرد: هر موضوعی که در چارچوب قانون اعلام شود، آن را اجرایی خواهیم کرد.

نماد و منطق گویای اسلام کتاب است نه شمشیر

حجت‌الاسلام والمسلمین  «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان در مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‎المللی کتاب تهران گفت: اگر بگوییم انس ما با کتاب و دیپلماسی فرهنگی‌مان بخش عمده‌اش با کتاب است سخنی به گزاف نگفته‌ایم. روحانی تاکید کرد: قانون ابن سینا در تمام شرق و غرب زینت کتابخانه‌های جهانیان بوده و محلی است برای اندیشمندان، منطق ما با کتاب است و نماد گویای اسلام نیز کتاب بوده نه شمشیر و با کتاب و بیانیات ارزشمند پیامبر و امامان واقعیت اسلام برای جهانیان تبیین شده است. رئیس جمهور تصریح کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب هرساله در تهران به صورت پررونق برگزار شده است و این که گفته می‎شود 300 هزار عنوان کتاب داخلی و 160 هزار عنوان خارجی در نمایشگاه عرضه می‌شوند و همچنین هزاران ناشر داخلی و خارجی حضور داشته و فعال هستند و یا نمایندگانشان حضور پیدا کرده‌اند؛ جای بسی افتخار است.

اداره آموزش و پرورش با خرید خدمت به معنای خصوصی سازی نیست

«محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، درباره عذرخواهی وزیر کشور و موضوع پول‌های کثیف گفت: اظهار نگرانی و هشدار وزیر کشور پیرامون این موضوع بی‌ثمر نخواهد بود و قابل تقدیر است، در کشور در کنار جریان‌های رسمی یک جریان غیررسمی از مبادلات کالا به صورت قاچاق صورت می‌گیرد و این پول‌ها به اشکال مختلف در داخل کشور می‌چرخد. وی با بیان اینکه منظور رئیس‌جمهور از مطرح کردن خرید خدمت از مدارس غیردولتی با خصوصی کردن و تحمیل هزینه‌های آموزشی به خانواده‌ها متفاوت است، گفت:  ما 12 میلیون دانش آموز داریم که هزینه آموزشی تمام آنها را دولت پرداخت می‌کند، آموزش و پرورش می‌تواند با منابع مالی که در اختیار دارد از بخش خصوصی در راستای آموزش و پرورش با کیفیت بیشتری استفاده کند. نوبخت تصریح کرد:  اینکه عنوان شده مدارس به سمت غیردولتی سوق پیدا کنند منظور این است که با پول و هزینه دولت و با مشارکت بخش خصوصی بتوان امکانات با کیفیت‌تری را به دانش آموزان ارائه داد واین پول‌ها توسط دولت و آموزش و پرورش به مدارس غیردولتی پرداخت می‌‌شود. سخنگوی دولت گفت: دولت در سال 93 علاوه بر تخصیص بودجه مصوب 9600 میلیارد تومانی مصوب آموزش و پرورش حدود 10 درصد علاوه بر این بودجه به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرد که این موضوع نشان دهنده حساسیت دولت به این وزارتخانه است. وی درباره مصرف کالاهای داخلی در دولت و سایر دستگاه‌ها و پرهیز از واردات کالاهای خارجی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: ما هر مقداری که بتوانیم میزان واردات کالاهای خارجی را محدودتر کنیم و در داخل آن کالاها ساخته شود طبیعی است که سرمایه گذاری‌ها در داخل انجام می‌شود و دولت به ویژه در این شرایط از این موضوع استقبال می کند و در اقتصاد مقاومتی هم به این مسئله تأکید شده است که ما بتوانیم نسبت به استفاده از کالاهای داخلی اقدام کنیم که اتفاقا دولت در یک مصوبه هم صراحتا نسبت به عملی کردن این موضوع اهتمام ویژه دارد. سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که اقدام عملی قوه مجریه در برخورد با موسسات پولی و بانکی غیرمجاز چیست، خاطرنشان کرد: مدتی است که بانک مرکزی طرحی را برای مقابله و قانونمند کردن این موسسات غیرمجاز تهیه کرده که بانک مرکزی گزارشی از این موضوع را در جلسه شورای عالی امنیت ملی ارائه کرد و هم در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و دولت این موضوع مطرح و گزارش ارائه شد که مصوباتی را هم در پی داشت تا با این موسسات غیرمجاز برخورد شود و آنها ترجیحا مجبور به پیگیری برای اخذ مجوز شوند.

نقش‌آفرینی زنان در امور یونسکویی

"شهیندخت مولاوردی" معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده عصر سه‌شنبه در مراسم نکوداشت هفتادمین سال تأسیس یونسکو در سخنانی پیرامون «نقش زنان در پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس»، گفت: در جهان امروز شناخت فرهنگی به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان تعاملات ملی و بین‌المللی و جز تفکیک ناپذیر راهبردهای صلح و امنیت تقلی می‌شود و از این منظر زنان به عنوان نیمی از جمعیت جهان به عنوان حافظان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فرهنگ، نقش مهمی در توسعه فرهنگی ایفا می‌کنند.


ایران می‌تواند به هاب تحقیقاتی برای حل مشکلات زیست محیطی منطقه تبدیل شود

 محمد نهاوندیان عصر سه شنبه در دیدار گری لوییس هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد و نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به مشکلات زیست محیطی در منطقه بویژه پدیده ریزگردها، برنامه های گسترده دولت برای مقابله با آلودگی محیط زیست به ویژه مقابله با ریزگردها را برشمرد. رییس دفتر رییس جمهوری خواستار توجه به مساله ریزگردها و آلودگی ها و تاثیرات مخرب آن بر محیط زیست به عنوان یک مشکل جدی منطقه ای شد و تصریح کرد: همکاری سازمان ملل در این عرصه با توجه به اثرات منفی که این پدیده می تواند روی زندگی مردم برجای بگذارد، بسیار با اهمیت و ضروری است.

"محمود زمانی قمی" استاندار مرکزی شد

در جلسه امروز هیئت دولت پس از ارایه پیشنهادهای وزیر کشور برای استانداری استان مرکزی، محمود زمانی قمی به عنوان استاندار مرکزی انتخاب شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار