در قسمت اول این آموزش با قسمت های مختلف کارت گرافیک به صورت مختصر آشنا شدید.

به گزارش سرویس فضای مجازی باشگاه خبرنگاران؛ در این قسمت روش اورکلاک کارت گرافیک را به  صورت خلاصه شرح خواهیم داد.

با اورکلاک کارت گرافیک تان را قدرتمند کنید+ آموزش قسمت دوم
اورکلاک چیست؟

اورکلاک یعنی با استفاده از نرم افزارهای خاصی می توان برخی از پارامترهای کارت گرافیک را تغییر داده وعملکرد بهتری از آن دریافت نمود.

Core clock وMemory clock بخش هایی هستند که می توان آنها تغییر داد.قبل از شروع به اورکلاک به این نکته توجه کنید که از جدیدترین درایور کارت گرافیک خود استفاد کنید.

برای این کار شما نیاز به چند نرم افزار مانند  AMD OverDrive، EVGA PrecisionX و MSI AfterBurner وهمچنین نرم افزار GPU-Z برای مشاهده مشخصات کارت گرافیک دارید.

ابتدا نرم افزارGPU-Z را جهت مشاهده مشخصات فنی کارت گرافیک خود اجرا کنید.

فرض کنید کارتی با فرکانس هسته( GPU Clock)با مقدار پیش فرض 840 مگاهرتز وسرعت حافظه (Memory Speed) با مقدار 1050 داریم.

حال می خواهیم این کارت گرافیک را اورکلاک کنیم. پیش از اورکلاک کردن، باید به 3 قسمت دیگر توجه کنید، قسمت هایی که نشان می دهد قدرت پردازشی کارت گرافیک افزایش یافته است. این قسمت ها Bandwidth, Pixel Filtrate, Texture Filtrate می باشند.

نکته ی مهمی که در این قسمت وجود دارد ترتیب اورکلاک است. ابتدا کلاک هسته یا فرکانس هسته را اورکلاک می کنیم زیرا ناپایداری آن بیشتر است. پس از آن نوبت سرعت حافظه است زیرا ناپایداری کمتری را به همراه خود دارد .این افزایش فرکانس ها باید در مقیاس های 10 تا 15 مگاهرتز انجام پذیرد.

فرض کنید اورکلاک را با نرم افزار  AfterBurner انجام می دهیم.

1.یک تست پایداری با نرم افزار Kombustor از کارت گرافیک می گیریم . تنظمیات را به صورت پیش فرض قرار داده و گزینه ی Preset را بر روی 720 قرار دهید.حال بر روی Start Benchmark کلیک کنید تا تست شروع شود. امتیاز کارت گرافیک ما 1656 شد.

2. حال نرم افزار AfterBurner را اجرا می کنیم و شروع به اورکلاک کارت گرافیک می کنیم.

3. حال شروع می کنیم در اندازه های 10 تا 15 مگاهرتز، مقدار Core Clock را افزایش می دهیم و پس از هر بار انجام این کار، به مدت 10 دقیقه تست پایداری را با نرم افزار MSI Kombustor اجرا می کنیم. با همان شرایط و همان تنظمیات، اما این بار بر روی گزینه ی Start Stress Test کلیک کنید.

4. پس از اینکه هیچ آرتیفکت یا ناپایداری ای را مشاهده نکردید  به کار خود ادامه دهید. مقدار Core Clock را مجددا افزایش دهید و این بار پس از افزایش 10 مگاهرتز، 20 دقیقه تست پایداری انجام دهید.

نکته: پیوسته دما را با نرم افزار After Burner بسنجید از 80 بالاتر نرود.

5. حال نوبت به Memory Clock می رسد. این کار را نیز دقیقا همانند Core Clock انجام دهید تا به بهترین میزان و فرکانس که پایدار است دست پیدا کنید.

در نهایت ما توانستیم فرکانس هسته را از 840 تا 890 و سرعت حافظه را از 1050 تا 1140 افزایش دهیم و هیچ ناپایداری یا آرتیفکتی را مشاهده نکردیم. امتیاز کارت ما در این شرایط در نرم افزار Kombustor از 1656 به 1745 افزایش پیدا کرد و فریم در ثانیه (FPS) نیز از 27 به 30 افزایش پیدا کرد. همچنین دمای کارت از 77 درجه نیز فراتر نرفت.

لازم به ذکر است با دقت تمام این کار را انجام دهید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار