رهانشدن گرگ پلاک دار در استان اردبیل

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: هیچگونه رهاسازی گونه گرگ آن هم پلاک دار توسط این اداره کل و یا سازمان حفاظت محیط زیست جهت حفاظت این گونه و جلوگیری از انقراض نسل آن صورت نگرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، از محیط زیست اردبیل سید رضا موسوی در حاشیه بازدید از اثر طبیعی ملی سبلان شهرستان مشگین شهر گفت: با توجه به پخش خبری با موضوع پلاک داربودن گرگها در اتلاف احشام روستائیان منطقه جعفر آباد و مرادلو از توابع شهرستان مشگین شهر، با اطلاع هم استانیهای عزیز و بویژه دامداران زحمت کش می رساند، تاکنون هیچگونه رهاسازی گونه گرگ آن هم پلاک دار توسط این اداره کل و یا سازمان حفاظت محیط زیست جهت حفاظت این گونه و جلوگیری از انقراض نسل آن صورت نگرفته و موضوع خبر تکذیب می شود.

  موسوی افزود: تخریب زیستگاه، شکار و صید غیر مجاز و بی رویه در سنوات اخیر و کاهش منابع غذایی گرگ در طبیعت از جمله خرگوش، گراز و... موجب افزایش حضور گرگ ها در اطراف روستاها و مراکز مسکونی شده است.

 وی اضافه کرد: در شرایط موجود روستائیان و دامداران، مسائل ایمنی از جمله نگهداری احشام در محیط بسته و ایمن در شب، حضور فیزیکی فعال در محل، افزایش سگ های نگهبان در چراگاه ها را رعایت نموده تا حیوانات وحشی به احشام دسترسی نداشته باشند.

موسوی تصریح کرد: افراد فرصت طلب و کم اطلاع با سوء استفاده از این موضوع به تشویش اذهان عمومی پرداخته و اقدام به شایعه پراکنی در منطقه می نمایند.

وی در پایان گفت: از اهالی و روستائیان استان درخواست می شود ضمن رعایت موارد ایمنی با محیط بانان و ماموران یگان حفاظت محیط زیست همکاری داشته و در حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی منطقه خود سهیم باشند.

شایان ذکر است گرگ از جمله گونه های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست بوده و وجود این جاندار مانند سایر مخلوقات و جانوران در طبیعت مفید می باشند، گرگ ها هم به نوبه خود وظیفه پاک سازی طبیعت را از حیوانات بیمار و لاشه حیوانات اهلی و وحشی را بر عهده داشته و به نوعی در تنظیم جمعیت سایر حیوانات وحشی و جلوگیری از سرایت بیماری نقش بسزایی دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار