معاون سیاسی وزیر کشور گفت: مجمع عمومی خانه احزاب اواخر اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد و بر اساس آن فعالیت خانه احزاب به طور رسمی اعلام خواهد شد.

مجمع عمومی خانه احزاب اواخر اردیبهشت ماه برگزار می‌شود/ ضرورت پرداخت یارانه برای حمایت از احزاب و تشکل‌های دانشجوییبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، "محمدحسن مقیمی" معاون سیاسی وزیر کشور در سومین نشست دبیران احزاب و تشکل‌های سیاسی که در روز سه شنبه 8اردیبهشت در محل وزارت کشور برگزار شد با بیان اینکه برگزاری این جلسات مسیر را برای فعالیت‌های سیاسی و نشست‌ سیاسی هموار می‌کند اظهار داشت:‌ در طی مدت مسئولیتم سعی کردم جلساتی را در ارتباط با مسائل سیاسی احزاب داشته باشم. 

وی افزود: طی سه جلسه با صد و بیست نفر از دبیران احزاب کشور جلساتی برگزار کردیم و دیدگاه آن‌ها برای توسعه کشور مطرح شد و دستور جلسات ما در راستای شناختن نقش احزاب در توسعه سیاسی کشور و بررسی مشکلات انان در مسیر راه توسعه بوده است. 

مقیمی با تاکید بر اینکه در جلسات گذشته مطالب ارزشمندی با احزاب برگزار شد اظهار داشت: در این جلسات وزیر کشور نیز حضور داشت و توانستیم با پشتیانی وزیر کشور از بیانات آن‌ها بهره مند شویم و در این راستا به 14استان سفر کردیم و احزاب و فعالان سیاسی را دعوت کردیم تا در فعالیت‌های سیاسی شان فعال‌تر شود. 

معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: با توجه به  جمع بندی نظرات کارهایی که باید در وزارت کشور به انجام برسانیم بر اساس دیدگاه دبیران است و ما بر اساس یافته‌های علمی و طرح‌ها و نقطه نظرات اساتید و تجارت وزارت کشور در طول سی سال گذشته بسنده نکردیم و به  این امر تاکید داشتیم که احزاب باید با توجه به مسائل روز دیدگاه ها و مشکلات خود را مطرح کنند.
 
مقیمی با اشاره به  اولین جلسه برگزار شده با دبیران احزاب اظهار داشت: دراین جلسه 32تشکل حضور یافتند و در نشست دوم چهل نفر از دبیر کل احزاب حضور یافتند و امروز از 32حزب دعوت شده 26حزب شرکت کردند. 

وی اضافه کرد:‌حضور احزاب نشان می‌دهد که این افراد دوست دارند فعالیت گسترده ای داشته باشند و باید در این راستا حمایت‌های لازم را داشته باشند. 

وی تصریح کرد: در این راستا باید سعه صدر و تحمل داشته باشیم و در جلسات مختلف نظرات کارشناسی باید مطرح شود تا احزاب به آرمان‌های مورد نظر خود برسند. 

مقیمی با اشاره به آخرین وضعیت خانه‌احزاب اظهار داشت: با نمایندگان مختلف احزاب  کشور هشت جلسه برگزار کردیم و در این جلسات علت  تعطیلی این خانه بررسی شد و نظرات دوستان را در این راستا گرفتیم که امیدواریم با تصمیمات گرفته شده و تقسیم کار مجمع عمومی خانه احزاب  اواخر اردیبهشت  برگزار شود و بر اساس آن فعالیت خانه احزاب به طور رسمی اعلام خواهد شد. 

وی تاکید کرد: خانه احزاب یک انجمن صنفی است و به صورت یک حزب و جمعیت اجتماعی نیست و این انجمن از مقررات خود تبعیت می‌کند و حزب نیست که فعالیت حزبی داشته باشد. 

مقیمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر  در کشور 235حزب شناسنامه دار وجود دارد تاکید کرد: تعداد زیادی از این احزاب در کنار هم جمع شده قرار نامه و اساس نامه نوشتند و بر اساس ‌آن خانه  احزاب را  تشکیل دادند خانه احزاب مسائل مطرح شده‌اش را باید از طریق انجمن صنفی پیگیری کند. 

وی اضافه کرد: امیدواریم با تلاش‌های انجام شده خانه احزاب فعالیت خود را شروع کند و با عنوان نماینده دولت دخالتی در خانه احزاب نداریم و وزارت کشور اگر نیاز باشد این خانه را حمایت می‌کند اما ما در این راستا مقوله نظارت را مدنظر داریم و فعالیت ما در چارچوب ضوابط و قانون مند است. 

وی با اشاره به طرحی که در این راستا و در دستور کار مجلس است اظهار داشت: قانون احزاب در سال 1360تصویب شده و تا حال حاضر اصلاحیه‌ای بر این قانون نبوده و امیدواریم با طرحی که در مجلس وجود دارد خود دولت نیز لایحه‌ای را آماده کرده و در کمیسیون‌ها مطرح شود در حال حاضر پیش نویس این لایحه در اختیار کمیسیون مجلس است که امیدواریم با تصویب این قانون مسیر فعالیت‌ حزبی در کشور هموار شود. 

هر قانونی که مصوب می‌شود دارای یک سری محدودیت‌های سیاسی و یا محسناتی دارند. 
وی اضافه کرد: در مورد این طرح باید دقت نظر داشته باشیم و این از سوی نمایندگان مجلس باید پیگیری شود. 

مقیمی با اشاره به قانون انتخاباتی استانی اظهار داشت: کلیات این قانون در کمیسیون شورای مجلس تصویب شد اما مجددا با درخواست برخی از نمایندگان  این طرح به کمیسیون برگشت و در فرصت دو هفته‌ای باید دیدگاه ها بررسی شود و در برخی مواد و تبصره نظرات اصلاحی بیان گردد.
 
معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر اینکه امسال انتخابات مجلس و خبرگان رهبری را داریم تصریح کرد: امسال به گفته وزیر کشور سال سیاست داخلی است درست است که احزاب فقط در بهبهه انتخابات می‌آیند و فعالیت دارند اما در طی سال جلساتی را برگزار می‌کنند و این احزاب جلساتی را با افراد خاص تشکیل داده  و به ارائه اظهار نظر می‌پردازند و برخی از دولت و مجلس انتقاد می‌کنند در طول چهار سال گذشته  احزاب کار خود را انجام داده و همواره فعالند اما متاسفانه نتوانستیم استقبال مردم را فراهم کنیم و در این راستا باید آموزش هایی فراهم شود برای آنکه احزاب ماندگار تر شوند. 

مقیمی اضافه کرد: ما نباید به طور مستقیم به فعالیت آن‌ها ورود کنیم و برای آن‌ها خط و مشی تعیین کنیم سعی ما این است که احزاب فعالیت خود را خودشان انجام دهند و ما در ارائه مجوز بر اساس روال قانون و کمیسیون ماده 10احزاب اقدام کند. 
 
مقیمی با تاکید بر اینکه برخی از احزاب برای شروع کار و فعالیت مشکلات مادی دارند تصریح کرد: در این راستا برخی از تشکل‌های دانشجویی مشکلات مادی در زمینه حق عضویت دارند بنابراین باید دولت در این راستا با ارائه یارانه به آنان کمک کنند تا فعالیت و گردهمایی خود را تشکل دهند و باید مکانی در نظر گرفته شود تا احزاب اجتماعات خود را تشکیل دهند.
 
مقیمی با تاکید بر اینکه وظیفه ما در وزیر کشور برقراری امنیت برای احزاب است تصریح کرد: ما بر این امر همواره تاکید داریم که امنیت در فعالیت‌های حزبی فراهم شود و از حزب گریزی به وجود نیاید و در کشور همواره  تلاش می‌کند تا احزاب شکل بگیرد و حقوق آنان محترم شمرده  شود و باید در این راه سعه صدر داشته باشیم.


مقیمی افزود: همه از حادثه شیراز تبری می‌جویند و همه دوست دارند اجتماعات شکل گیرد و فعالیت های قانونی ادامه پیدا کند. 

وی تصریح کرد:‌ نقش احزاب در جامعه مهم است، به همین دلیل می‌خواهیم احزاب فعال شوند و اعتقاد داریم با فعال شدن احزاب کیفیت فعالیتها افزایش خواهد یافت.
 
معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: هیچ گونه تبلیغات انتخاباتی تا هفته پایانی که انتخابات در آن برگزار می‌شود نخواهیم داشت. و تبلیغات زودرس خلاف قانون خواهد بود. 

مقیمی اظهارداشت: از امکانات دولتی و عمومی نباید له یا علیه هیچ داوطلبی استفاده شود. و گر قرار است مسجدی در اختیار داوطلبی قرار گیرد باید در اختیار همه داوطلب‌ها قرار گرفته باشد.

وی  تصریح کرد: انتخابات الکترونیک نیز مورد توجه  وزارت کشور است و در حد انتخابات قبلی به این مولفه توجه خواهد شد و اگر تا پایان اردیبهشت ماه منابع مالی تامین شود انتخابات ماشینی را توسعه خواهیم داد. 

معاون سیاسی وزیر کشور در پایان خاطر نشان کرد:  از تمام فعالیت‌های احزاب حمایت خواهیم کرد تا نشاط سیاسی در جامعه توسعه پیدا کند.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: مقیمی ، احزاب ، تشکل ها ، یارانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار