پرداختن به مقوله ماليات مستلزم ايجاد بستر و فرهنگ سازی مناسب است و بايد پذيرفت تا زمانی که افراد يک کشور از اهميت ماليات و کارکرد آن غاقل باشند، هرگز نمی توان انتظار داشت که انگيزه کافی برای پرداخت داشته باشند

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رسانه مالیاتی کشور،پرداختن به مقوله ماليات مستلزم ايجاد بستر و فرهنگ سازی مناسب است و بايد پذيرفت تا زمانی که افراد يک کشور از اهميت ماليات و کارکرد آن غاقل باشند، هرگز نمی توان انتظار داشت که انگيزه کافی برای پرداخت داشته باشند و چنانچه ماليات در چارچوب قانون و با رعايت عدالت اجتماعی گرفته شود از بروز هرگونه اختلاف بين مودی و دولت جلوگيری خواهد شد و دولت خواهد توانست آن را در زمان مناسب وصول کند.

فرهنگ مالياتي خلاصه می‌شود به تمايل افراد به انجام تکاليف قانونی و مشارکت در امورجاری کشور. می بايست با شفاف سازی و تبيين نقش ماليات در گرداندن چرخ اقتصادی کشور ، راهکارهايی را که موجب افزايش اعتماد عمومی و ميزان مشارکت مردم در پرداخت ماليات می‌شود را اجرايی کرد.

بي شک مهمترين عامل تاثير گذار در ايجاد اين اعتماد و اقناع افکارعمومی ، معرفی مصاديق عينی صرف ماليات است. همانگونه که می دانيم کشور ما با وابستگی به درآمدهای نفتی به جای ذخيره اين نعمت خدادادی براي آيندگان ، آن را صرف امور جاری و هزينه های عمران و آبادانی مي نمايد البته اين نگرش ، در سالهای اخير تغيير کرده و مبنای سياست‌های اقتصادی دولت بر تامين هزينه های جاري و عمراني از محل ماليات قرار داده شده است.

بايد اذعان کرد که پرداخت ماليات در باورهای عمومی کشورهای پيشرفته ارزش تلقي می‌شود و عدم پرداخت ماليات به عنوان يک عملی نا هنجار و غير ارزشي می باشد که محروميت از خدمات اجتماعي و يا نظاير آن را در پی دارد.نقش و کارکرد ماليات در اين کشورها جايگاه و منزلت خود را پيدا کرده است و متناسب با آن خدمات عمومی و رفاهی نيز ارايه می‌گردد .

در خاتمه می‌توان گفت: مشارکت هرچه بيشتر مردم در اين زمينه، کمک شايانی در جهت ترويج فرهنگ مالياتی و دستيابی به اقتصاد مقاومتی و عدم اتکا به منابع نفتی بعنوان سرمايه های نسل آتی مي نمايد و هرچقدر همراهی و همکاری مردم در تامين درآمدهای مالياتی بيشتر شود متناسب با آن، دست دولت برای توسعه آباداني کشور و ارايه خدمات بيشتر بويژه در حوزه های بهداشتی- درمانی، راهسازی و سدسازی، آموزشی و پژوهشی و نظاير آن بازتر خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: فرهنگ ، مالیات ، مودیان ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار