معاون اول رئیس جمهور گفت: طبق قوانین بودجه و برنامه توسعه، موجودی حساب ذخیره ارزی می‌بایست در زمان ایجاد صندوق توسعه ملی 170 میلیارد دلار می‎بود اما زمانی که این صندوق تشکیل شد، هیچ ارزی در آن نبود و موجودی آن صفر شده بود.

بیماری هلندی در کشور از سال 53 با افزایش قیمت نفت آغاز شدبه گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، «اسحاق جهانگیری» روز دوشنبه در همایش ملی کار که در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد با بیان این که هنوز آثار منفی و مخرب بیماری هلندی از کشور دور نشده است، افزود: بیماری هلندی در کشور از سال 53 با افزایش قیمت نفت آغاز شد و اثر آن واردات بی رویه و کاهش فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد بود. 

وی ادامه داد: کشورهای نفتی از آن دوره تجربه و درس گرفتند و صندوق‎های درآمد ارزی ایجاد شد به گونه‎ای که کاهش و افزایش قیمت نفت در اقتصاد آنها تاثیری نداشت، اما معدود کشورهایی همچون ایران و ونزوئلا هستند که در موج دوم افزایش قیمت نفت آسیب دیدند. 

جهانگیری با یادآوری ایجاد حساب ذخیره ارزی در برنامه سوم توسعه افزود: موجودی حساب ذخیره ارزی روزی که دولت هشتم آن را به دولت نهم تحویل داد، حدود 10 تا 12 میلیارد دلار بود؛ اما استفاده‎های بی‎رویه از این حساب سبب شد که مجمع تشخیص مصلحت نظام به جای حساب ذخیره ارزی، صندوق توسعه ملی را ایجاد کند که زیر نظر رؤسای سه قوا اداره شود.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اخیرا گزارشی را از دستگاه نظارتی دیدم که در آن گفته شده بود طبق قوانین بودجه و برنامه سوم و چهارم توسعه، می‌بایست موجودی حساب ذخیره ارزی در زمان ایجاد صندوق توسعه ملی 170 میلیارد دلار بود. اما زمانی که این صندوق تشکیل شد، هیچ ارزی در آن نبود و موجودی آن صفر شده بود. 

وی تصریح کرد: اگر 170 میلیارد دلار وارد چرخه تولید شده بود و در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گرفت و اگر بر اساس سیاست تشکیل صندوق توسعه ملی، حساب ذخیره ارزی باقی می‎ماند؛ آیا فکر می‌کنید ایران به تحریم تهدید می‌شد؟ آیا بودجه کارهای عمرانی با رکود مواجه می‌شد و دیگر کسی می‌توانست بگوید که نفت شما را نمی‌خریم تا از این طریق به کشور فشار وارد کند؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار