شیراز در حالی روزهای رنگی خود را می گذراند که شمیم عطر گل های بهاری با بوی بهارنارنج آن کوچه پس کوچه های شهر را فراگرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ شیراز فرش رنگارنگش را در حالی گسترده که شمیم عطر گل های بهاری آن با نافه بهار نارنج در هم آمیخته و کسی را یارای توصیفش در بیان و قلم نیست، باید فقط اینجا باشی و این عظمت را از نزدیک احساس کنی.

باغ ارم، نارنجستان قوام، دلگشا، جهان نما، عفيف آباد و قصردشت تنها گوشه ای از عظمت خداوندی در این فرش رنگارنگ هستند.

نسیم برخاسته از سبزه زارها و گل های بهاری نوازشگر مشام هر گردشگر است و ستاره های این فرش رنگارنگ، بهار نارنج ها، بین درختان و گل ها چشمک می زنند و چشم ها را خیره کرده اند.

نارنج بیشترین درختی است که شاخ و برگهای سرسبزش در این فرش رنگارنگ خودنمایی می کند

که این نشان از قداست و اهمیت آن نزد شیرازیها را دارد.

نارنج به عنوان درختی سنتی در شیراز کاشته شده و شکوفه های آن معمولا به صورت خشک، عرق و اسانس با خاصیت تسکین دهنده و آرام بخش استفاده می شود.

عرق بهار نارنج به سبب داشتن طبع گرم، برای اعصاب بسیار مفید است و شیرازی ها معمولا این عرق را به صورت ترکیب با گلاب یا عرق بیدمشک به صورت شربت مصرف می کنند اما مهم ترین خاصیت دارویی بهار نارنج تأثیر آن روی سیستم عصبی بدن است.

پاکاری مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس می گوید: استان فارس بعد از مازندران، دومین استان بزرگ تولیدکننده نارنج و بهارنارنج در کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: از جمله بزرگ ترین شهرستان های تولیدکننده بهارنارنج در استان فارس کازرون، شیراز، جهرم، فسا و داراب هستند.

این مسئول افزود: سالانه به طور متوسط 8 تا 12 تن بهارنارنج از سطح باغ های فارس برداشت می شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس پیش بینی کرد امسال میزان برداشت بهارنارنج به 12 تن برسد.

پاکاری بیان کرد: هر ساله 40 درصد از بهارنارنج برداشت شده به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود و بقیه به مصرف تازه خوری، عطرسازی، صنایع غذایی، خشک و کارگاه های عرقگیری استان می رسد.

وی ادامه داد: از سطح کشت نارنج در فارس، وسعت 730 هکتار به صورت باغ و نارنجستان و بقیه در فضاهای سبز شهری ، پارک ها و حاشیه خیابان ها کاشته شده است.

این مسئول افزود: برداشت گل نارنج در استان فارس از اواسط فروردین از جنوب استان آغاز می شود.

عباسی کارشناس مرکبات جهاد کشاورزی فارس می گوید: سالانه بیش از 12 تن شکوفه ی بهار نارنج در فارس تولید می شود که 40 درصد آن به خارج از کشور صادر و مابقی به مصرف داخلی می رسد.

بهار نارنج آرامش بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است و سردردهای میگرنی را کاهش می دهد.

به گفته ی کارشناس مرکبات جهاد کشاورزی فارس بهار نارنج در تقویت معده بسیار مؤثر است و تپش نامنظم قلب، تشویش و اضطراب را از بین می برد.

عباسی درباره خواص دارویی این درخت می گوید: بهارنارنج به علت بو، طعم خاص و همچنین خواص دارویی همیشه مورد توجه مسافران و گردشگران بوده و از جمله سوغاتی های شیراز محسوب می شود.

عطر شکوفه‌های بهارنارنج، گل‌محمدی، دیگر گل‌ها و عرقیاتی که فضای شهر را فراگرفته اردیبهشت شیراز را از زیباترین ماه‌های سال کرده است.

بهارنارنج، نسترن، گل‌محمدی و بیدمشک از جمله عرقیاتی است که در این استان تولید شده و مردم فارس در فصلهای مختلف سال از آن استفاده می‌کنند.

بیشتر گل و گیاه و عرقیات این استان در شهرهای میمند، داراب و شیراز روییده و تولید می شود که شهر شیراز بیشتر به بهارنارنج‌اش و میمند و داراب نیز به گل‌محمدی و گلاب اش معروف هستند.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.