شهرکرد؛

کشف یکی از بزرگترین ذخایر پلی متال کشور در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری از کشف و شناسایی یکی از بزرگترین ذخایر معدنی پلی متال کشور در روستای معدن شهرستان کیار خبر داد.

سید نعیم امامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد با اعلام این خبر، وسعت محدوده این معدن به عنوان نخستین محدوده کانسارهای فلزی در استان چهارمحال و بختیاری را بیش از یکصد کیلومتر مربع اعلام کرد.

وی با بیان اینکه پلی متال ترکیب چند فلز کانی است که پس از استخراج، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، افزود: بر اساس تحقیقات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، وجود کانی های مس، کُبالت و روی در این محدوده اثبات شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری، حداقل عیار مس اندازه گیری شده در این محدوده را سه و نیم درصد با ذخیره افزون بر 10 میلیون تن کانسار پلی متال عنوان کرد و گفت: احتمال افزایش این حجم پس از اجرای عملیات تفصیلی وجود دارد.

به گفته امامی، با توجه به پایان عملیات اکتشاف عمومی این محدوده، اکتشاف تفصیلی آن به دلیل قرار گیری در منطقه حفاظت شده سبزکوه، در انتظار موافقت سازمان حفاظت از محیط زیست است.

نخستین و قدیمی ترین فعالیت های رسمی و علمی اکتشافی در روستای معدن شهرستان کیار از توابع استان چهارمحال و بختیاری، به همت سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اجرای عملیات ژئوفیزیکی در سال 1362 انجام شده و البته در مدت سالهای متمادی پیش از آن، فعالیتهای شدادی ( تجربی و غیر رسمی ) معدنی توسط مردم و بهره برداران محلی در این منطقه، صورت گرفته است.

شهرستان کیار، با 56 هزار نفر جمعیت، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری می باشد که مرکز آن ( شهر شلمزار ) در فاصله 40 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) قرار دارد.

در حال حاضر، 187 معدن فعال در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که زمینه اشتغال یک هزار و 560 نفر را فراهم کرده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.