رییس سازمان نظام پزشکی:

تعرفه آزمایشگاهی شیب ناعادلانه و غیرمنطقی داشته است

زالی گفت: اقتصاد آزمایشگاه‌ها با بحران مواجه است و تعرفه‌های آزمایشگاهی شیب ناعادلانه غیرمنطقی داشته که در صدد هستیم در بسته تعرفه‌ سال ۹۴ تعرفه خدمات پاراکلنیک پزشکی هسته‌ای رادیولوژی و آزمایشگاه‌ها را وارد کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت کنیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، علی‌رضا زالی، رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور در مراسم افتتاحیه هشتمین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره کشوری ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران با اشاره به اینکه گروه ‌آزمایشگاهی پرچم‌داران ارتقا کیفیت خدمات در نظام سلامت هستند، افزود: بحث کیفیت و افزایش آن در حوزه بهداشت و درمان از مسائل مهم و استراتژیک است که پیچیده و چند وجهی است. 

وی با بیان اینکه زمانی که از کیفیت خدمات نام برده می‌شود تمام فرایندهای برون‌داد که در جواب آزمایش مشاهده می‌شود از زمان گرفتن نمونه و آنالیز آن در آزمایشگاه مورد توجه و دقت نظر همکاران آزمایشگاهی قرار گرفته، ادامه داد: کیفیت برای آزمایشگاه یک هویت و موجودیت تلقی می‌شود و اصالت یک آزمایشگاه به کیفیت آن باز می‌گردد. 

زالی با اشاره به اینکه امروزه نقش آزمایشگاه‌ها در نظام سلامت بیش از گذشته نیازمند توجه است، تصریح کرد: بالغ بر ۷۰ تا ۷۵ درصد تشخیص‌ها در حوزه پزشکی بدون استناد به پاسخ آزمایشگاه ممکن نبوده و مولفه راهبردی در رسیدن به تشخیص قطعی و برنامه‌های درمانی است. 

رییس سازمان نظام پزشکی آزمایشگاه‌ها را نمادی از پویایی ارایه خدمات سلامت به آحاد مردم دانست و گفت: تغییراتی که در نظام سلامت به طور مستمر اتفاق می‌افتد برای آینده آزمایشگاه‌ها سرنوشت متفاوتی را رغم می‌زند چرا که با سالمند‌تر شدن جامعه و پیچیده شدن سیمای بیماری‌ها و همچنین بروز بیماری‌های نوپد تحول عظیمی در نحوه کار آزمایشگاه‌ها ایجاد شده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه علاوه بر آموزش و تجمیع نیروی انسانی نیازمند توسعه و تعالی تکنیک‌های آزمایشگاهی هستیم، اذعان داشت: دو مقوله مدیریت زمان و حفظ کیفیت و اصالت همواره باید به عنوان یک اصل در ارایه خدمات درمانی به عموم مردم مورد توجه قرار گیرد. 

بالغ بر ۵۵۰۰ واحد آزمایشگاهی به طور مستقل ارایه خدمت می‌کند 

زالی در ادامه با اشاره به اینکه خدمات آزمایشگاه‌ها متعالی و بالنده‌تر از قبل شده است، بیان داشت: نیازمند روش‌های نوین آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری‌ها هستیم و با توجه به تعداد انگشت‌شمار جامعه شکایت آزمایشگاهی که منجر به صدور رای در پزشکی قانونی و سایر مراجع ذی صلاح می‌شود آزمایشگاه‌ها مراجع قابل و اطمینان و وثوق هستند که با تمامی مشکلات کارنامه درخشانی را برای خود در نظام سلامت ثبت کرده‌اند. 

رییس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه در نظام سلامت باید کار تیمی و بین بخشی انجام شود، اضافه کرد: یک آزمایشگاه متناسب با بضاعت علمی و تجهیزاتی خود ممکن است بخشی از خدمات را پوشش داده و بخش دیگری را در نظام ارجاع و سایر آزمایشگاه‌ها به اشتراک بگذارد و در استفاده منطقی از بایومارکر‌ها در رسیدن به تشخیص نباید دچار افراط و تفریط شویم. 

وی با تاکید بر اینکه استفاده از بایومارکر‌ها به معنای تحقیر قضاوت بالینی نیست تصریح کرد: در نظام سلامت باید جایگاه نوینی را برای غربالگری باز کنیم و با توجه به اوج مسئولیت‌پذیری و تعهد اخلاقی و صحت پاسخ‌های آزمایشگاهی در تشخیص و درمان بیماری‌ها بکوشیم. 

 اداره اقتصادی آزمایشگاه‌ها با چالش جدی رو برو است 

زالی خاطر نشان کرد: اقتصاد آزمایشگاه‌ها با بحران مواجه است و تعرفه‌های آزمایشگاهی شیب ناعادلانه غیرمنطقی داشته که در صدد هستیم در بسته تعرفه‌ سال ۹۴ تعرفه خدمات پاراکلنیک پزشکی هسته‌ای رادیولوژی و آزمایشگاه‌ها را وارد کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت کنیم. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار