فتح رکورد 140 میلیارد دلاری چینی‌ها در سال 2013 در حوزۀ سرمایه‌گذاری خارجی، چیزی نیست که رقبای این کشور بتوانند به‌راحتی از کنار آن عبور کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ به نقل از پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی، چین با چیزی حدود 4 هزار میلیارد دلار از ذخائر ارزی، توانسته است جایگاه بسیار مطلوبی را در میان قدرت‌های اقتصادی جهان به‌دست آورد.

باوجود کاهشی که اخیراً در تولید ناخالص داخلی چین رخ داد، همچنان بسیاری از قدرت‌های اقتصادی جهان در حسرت نرخ رشد سالانۀ 7 درصدی این کشور مانده‌اند.

طبیعتاً با این شرایط، جای تعجب نیست که سرمایه‌گذاری خارجی چین در طول 10 سال گذشته 8 برابر شده است و سرانجام رکورد 140 میلیارد دلار را در سال 2013 فتح کرد.

در نیمۀ نخست سال گذشته، انگلیس با چیزی حدود 24 میلیارد دلار، به‌عنوان مقصد اول سرمایه‌گذاری چینی‌ها در اروپا لقب گرفت که البته فرانسه نیز ار این حیث در جایگاه دوم قرار داشت.

در عین حال، باید اشاره کرد که ایالات‌متحده در طول یک دهۀ گذشته، بیشتر از سایرین خواهان سرمایه‌گذاری چینی‌ها در سرتاسر جهان بوده‌اند و در این رقابت حتی استرالیا را هم پشت سر گذاشتند.

در این میان، مسلماً کشور چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان هیچ‌گاه نتوانسته خود را از وسوسۀ ذخائر عظیم زیرزمینی آفریقا برهاند. سرمایه‌گذاری و تجارت با 34 کشور آفریقایی از نیجریه گرفته تا اتیوپی، تنها بخشی از تلاش چینی‌ها برای بهره‌مند شدن از ثروت فراموش شدۀ قاره سیاه است.

آن‌چه که پیش‌بینی مقصد بعدی بلندپروازی‌های چین را در آینده میسر می‌کند، نیاز این کشور 1.4 میلیارد نفری به واردات انرژی است که تا سال 2050 این نیاز حداقل به 3 برابر افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار