مردم در بیش از 160 کشور جهان، اعتراض خود را به بی‌توجهی در مود تغییرات آب‌وهوایی، در آستانه نشست سازمان ملل در این مورد، نشان داده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، در بزرگترین راهپیمایی تاریخ در ارتباط با مسئله آب و هوا، صدها هزار نفر روز یکشنبه در خیابان های نیویورک راهپیمایی کردند تا خواستار تحرک بین المللی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی شوند. 
شمار شرکت کنندگان در این راهپیمایی فراتر از انتظار برگزار کنندگان آن بود.

خبرگزاری رویترز نوشت، برگزار کنندگان این راهپیمایی شمار شرکت کنندگان را حدود 310 هزار نفر تخمین زدند که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و آل گور معاون رئیس  جمهور سابق آمریکا و لئوناردو دی کاپریو هنرپیشه آمریکایی و مقامات دیگر آمریکایی و خارجی از جمله آنان بودند. این راهپیمایی پیش از برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد در روز سه شنبه در نیویورک به منظور بررسی محدود کردن انتشار  کربن برگزار شد که محیط زیست را تهدید می کند. 

راهپیمایی نیویورک که بزرگترین راهپیمایی در ارتباط با مسئله آب و هوا محسوب می شود پس  از راهپیمایی مشابهی در 166 کشور جهان از جمله انگلیس، فرانسه، افغانستان و بلغارستان برگزار شد. مدیر اجرایی گروه آفاز که راهپیمایی نیویورک را سازماندهی کرده بود گفت: «شمار راهپیمایان فراتر از حداکثر انتظار ما بود... ما در 2500 راهپیمایی از پاریس تا بوگوتا رکورد شکستیم. مسئله آب و هوا دیگر مخصوص حزب سبزها نیست بلکه مسئله ای است که همه به آن توجه دارند». 

راهپیمایان در نیویورک که شماری از اعضای کنگره آمریکا نیز در بین آنان بودند از منطقه منهتن در مرکز این شهر تا میدان تایمز راهپیمایی کردند و در آنجا یک دقیقه سکوت کردند. 
بان کی مون که روی لباس او نوشته شده بود «من از حرکت برای آب و هوا حمایت می کنم» به خبرنگاران گفت: «این سیاره ای است که نسل های بعدی ما روی آن زندگی خواهند کرد... طرح جایگزینی وجود ندارد زیرا ما سیاره جایگزینی نداریم». 

در عین حال معترضان در کشورهای دیگر، از جمله بریتانیا، فرانسه، افغانستان، بلغارستان، استرالیا، هند و -به گزارش رویترز و آسوشیتدپرس- در مجموع بیش از ۱۶۰ کشور جهان، با انجام تجمعاتی، اعتراض خود را به بی‌توجهی در مورد افزایش گازهای گلخانه‌ای، گرمایش زمین و تغییرات زیست‌محیطی ناشی از آن نشان داده‌اند.

پلیس نیویورک گفته است راهپیمایی در آن شهر بدون اتفاق خاصی و بدون هیچ‌گونه بازداشتی انجام شده و پایان گرفته است.

دبیر کل سازمان ملل، دست در دست سگولن رویال، وزیر محیط زیست فرانسه و جین گودال، دانشمند نخستی‌شناس و انسان‌شناس بریتانیایی، در این تظاهرات شرکت کرده است.

در لندن، نیز جمعیتی بالغ بر 40 هزار نفر به خیابان‌ها آمده‌اند در ملبورن استرالیا یا پاریس فرانسه نیز هزاران نفر راهپیمایی کرده‌اند.

این تظاهرات و اعتراضات تنها چند روز پس از آن انجام می‌شوند که سازمان ملی امور جوی و دریایی ایالات متحده اعلام کرد ماه میلادی اوت در سال جاری، گرم‌ترین ماه «ثبت شده» در طول تاریخ بوده است؛ میانگین دما بر کره زمین ۷۵/ . درجه سانتی‌گراد، در مقایسه با میانگین ثبت‌شده در سده بیستم، افزایش داشته است.

در عین حال نتیجه تحقیقاتی بین‌المللی منتشر شده در نشریه «نیچر جئوساینس» نشان می‌دهد که با رشد اقتصادی چین، مقدار دی‌اکسید کربن در جو کره زمین نیز در سال جاری میلادی، رکوردی تاریخی را خواهد شکست. 

این تحقیقات نشان می‌دهد که تولید گازهای گلخانه‌ای در چین، به تنهایی، مجموع نشر آن از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داده است.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار