کارگردان «شهر من شیراز» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

«شهر من شیراز» با هدف تقویت همیاری و همبستگی در جامعه ساخته شده است

«محمد بنایی» گفت: این سریال به انعکاس واقعیت فعالیت‌های این همبستگی که در جامعه ما از دیرباز نهادینه شده می‌پردازد، همان طور که در سال جدید واژه همدلی کلمه ارزشمند و گران‌بهایی از نظر محتوا است و بهترین و زیباترین رهنمود در این موقعیت است.

"محمد بنایی" نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، در خصوص شکل‌گیری ایده سریال "شهر من شیراز" گفت: این ایده‌ای است که من و علی‌اکبر محلوجیان برای اینکه بتوانیم این متن و سناریو را تنظیم کنیم به یک نتیجه واحد رسیدیم پس ایده این سریال مشترک را از واقعیت زندگی حال و گذشته ایران توانستیم به دست بیاوریم. جامعه ما جامعه‌ای است که مملو از ایده‌‌های خوب، به جا و خلاق است و تنها باید مقداری دقت‌مان را به زندگی بیشتر کنیم و برای یافتن ایده به آسمان و شرق و غرب و جاهایی که از آن ما نیست، نگاه نکنیم.

وی در خصوص بازبینی و تغییرات فیلم‌نامه توسط صدا و سیما بیان کرد: به طور حتم هر فیلم‌نامه‌‌ی ارائه شده به صدا و سیما قبل از تأیید در شورایی متشکل از کارشناسان و نویسندگان با سابقه و با توجه به ضوابط و اهداف سازمان نویسندگان را یاری می‌کنند این کارشناسی در جهت کمک به محتوا و گاهی تکنیک صورت می‌گیرد.

این کارگردان در خصوص چگونگی شکل‌گیری همکاری با شبکه دو سیما اظهار داشت: قبل از ساخت سریال "شهر من شیراز" دو بار در سال 1379 (خواستگاری پرماجرا) و همچنین سال 84- 83 (تا غروب) با شبکه دو همکاری داشتم و در این دوران خاطرات بسیاری را تجربه کردم. 

"بنایی" با اشاره به نحوه شکل‌گیری ایده این سریال افزود: ما در جامعه و در زندگی معمولا با مشکلات روبرو هستیم. این مشکلات و معضلات اجتماعی در همه جوامع بشری وجود دارند اما برای حل و رسیدن به یک موفقیت تدابیر خاصی از طرف دولت‌ها انجام نمی‌گردد. منظور من از تولید این مجموعه مشکلات شخصی و یا زندگی فردی منهای نقش دولت در خدمات اجتماعی است چون دولت‌ها به زندگی شخصی و خانوادگی و محلی افراد کمتر ورود می‌کنند یا توان و وقت آن را ندارند به همین خاطر جامعه ما در بطن خود راه‌حل‌هایی را برای حل معضلات و مشکلات محلی و سایر آن کسب کرده و نتیجه آن ایجاد همبستگی بین مردم جهت این امورات بود.

وی افزود: این همبستگی مسائل مختلف مانند اختلافات خانوادگی، محلی میان افراد، کمک به تشکیل یک خانواده جدید در هر روستا و یا قوم و قبیله‌ای یاری و ایجاد دلداری در بیماری افراد برای تسکین از دست دادن یک عزیر خانواده را شامل می‌شود.

این کارگردان ادامه داد: سابقه همبستگی و همیاری مردم ما بسیار چشمگیر است. در گذشته حتی در یک روستا اگر شخصی ازدواج می‌کرد و خانه نداشت همه افراد یک روستا داوطلبانه جهت ساختن یک خانه به آن کمک می‌کردند و با تشکلی همچون شورای ریش‌سفیدان که در گذشته نقش بسزایی برای حل مشکلات وجود داشت. بنابراین این امکانات را می‌‌توانیم در فعالیت مردم و زنان در جنگ تحمیلی شاهد بیاوریم که چگونه و با چه سرعتی در هر محله‌ای کمک‌های مردمی را به رزمندگان ما می‌رساندند ما از این پتانسیل موجود در فرهنگ با سابقه و پرمحتوای کشورمان باید بهره لازم را برای رشد و شکوفایی و تثبیت استقلال اقتصادی و همیاری مردم با یکدیگر به کار ببریم.

وی افزود: این نیرو و این امکانات در کشور ما باعث شده که تأثیر خود را بر نهادهای بین‌المللی که در جستجوی پیدا کردن یک الگوی مناسب برای تحقق اهداف هستند،‌ بگذارد.

"بنایی" ادامه داد: اجلاس سازمان ملل متحد در زمینه محیط زیست و توسعه پایدار به عنوان بزرگترین و معتبرترین گردهمایی سازمان ملل متحد در سال 1992 در شهر "ریودوژانیرو" "برزیل" آغاز به کار کرد؛ سال 2002 در ژوهانسبورگ و سال 2012 برای بار دوم در ریودوژانیرو این اجلاس صورت گرفت و نام این انجمن C.B.O مخفف Community based orgaziation است که هر سال با حضور شخصیت‌‌های برجسته و رئیس جمهور کشورهای جهان راه‌حلی پیشنهاد می‌کنند و به صورت انجمن‌های محله‌ای خودجوش از افراد داوطلب تشکیل می‌شود و علاوه بر حل مشکلات محلی، خانوادگی، بهداشتی و آموزشی، مسائل زیست‌محیطی را هم در رأس آن مطرح می‌کنند.

این کارگردان ادامه داد: این سریال به انعکاس واقعیت فعالیت‌های این همبستگی که در جامعه ما از دیرباز نهادینه شده می‌پردازد، همان طور که در سال جدید واژه همدلی کلمه ارزشمند و گران‌بهایی از نظر محتوا است و بهترین و زیباترین رهنمود در این موقعیت است.

"بنایی" در خصوص بازتاب این انجمن در سریال "شهر من شیراز" بیان کرد: در ایران ماحدود 20 میلیون دانش‌آموز و میلیون‌ها دانشجو داریم و مدارسی با امکاناتی همراه به کلاس‌های درسی، امکانات ورزشی و سالن‌هایی هستند که در اکثر روزهای تعطیل و در برخی مدارس نصف روز، بدون استفاده برای دانش‌آموزان می‌ماند. حال افراد یک محل که آن مدرسه در آنجا قرار دارد نتوانند از امکانات ورزشی، تفریحی و حتی فضای آموزشی شامل آموزش علمی، فنی، مذهبی، هنری و ... استفاده کنند؟ چرا  فرزندان ما  و یا کسانی که امکان استفاده از آن را ندارند، باید از این نعمت‌های موجود محروم باشند؟

وی افزود: چنین انجمن‌هایی با همکاری انجمن خانه و مدرسه می‌تواند این امکانات را در اختیار بچه‌های یک محل قرار دهد. این انجمن به جز دادن وام به افراد نیازمند محل می‌تواند در جهت حل مشکلات خانوادگی، کمک به یک بیمار نیازمند، آزاد کردن زندانی در جهت حل مشکلات بهداشتی محل از پزشکان داوطلب در روز تعطیل، معاینه فرزندان و یا سایر خدمات بهره بگیرد همچنین می‌تواند به حل مشکلات روحی و روانی افراد در محله و محیط زیست، آبادانی، نظافت و سایر خدمات شهری از طریق ارتباط با نهادهای زیربط بپردازد.

این کارگردان در خصوص همکاری با "علی‌اکبر محلوجیان" تصریح کرد: این سریال از ایده تا نوشته با همیاری و البته هنر خلاقانه "علی‌اکبر محلوجیان" به عنوان نویسنده زبردست و با سابقه در ساخت سریال‌های تلویزیونی انجام گرفت.

"بنایی" در مورد انتخاب شهر شیراز و حتی انتخاب اسم این شهر برای سریال گفت: البته شهر شیراز از مدت‌ها قبل در طول تاریخ یکی از بزرگترین مراکز تمدن‌های ایران و پایتخت حکومت‌های ایران بوده است و شخصیت‌های برجسته و هنرمندانی در بستر خود پرورش داده که شهرت جهانی دارند. مسلما یکی از عوامل پرورش و رشد یک شخصیت، هنرمند و یا دانشمند در یک جامعه مدیون فرهنگ و امکانات و حمایت‌های مردمی است که توانسته‌‌اند شرایط لازم را جهت بروز آن نابغه فراهم سازند، مردم شیراز مردمی هستند که فرهنگ و رفتار و اخلاقشان برگرفته از جذابیت‌های بسیار ارزشمند است.

وی افزود: جذابیت‌‌های یک شهر فقط بناهای تاریخی آن نیست، فرهنگ،  رفتار ، کردار و دانش مردم نیز، ویژگی آن شهر را برجسته می‌سازد. یکی از دلایل دیگر مشکلات شهرداری شیراز و تمایل شورای شهر آن به ساخت این سریال بود که البته قبلا کمتر به شهرهای دیگر ایران می‌پرداختند و همیشه در پایتخت شبکه‌های سراسری آثار خود را تولید می‌کردند. ما قدم اول را از شیراز شروع کردیم.

وی در خصوص نحوه انتخاب بازیگران اظهار داشت: انتخاب بازیگران در ابتدا بر اساس توانایی بازیگری بود و بعد سن و فیزیک شخص مد نظر قرار گرفت.

کارگردان سریال "شهر من شیراز" ادامه داد: از روند همکاری و همیاری گروهم که صادقانه کار را پیش بردند نیز بسیار راضی هستم.

"بنایی" در خصوص بحث مالی سریال بیان کرد: مسائل مالی زمانی تأثیرگذار است که طرف شما کسانی با صبر و تحمل پایین باشد و اعتماد و دوستی در گروه جایگاهی نداشته باشد اما در گروه ما مسائل مالی نتوانست جای اعتماد و دوستی را در بین ما خدشه‌دار سازد و جلو پیشرفت کار را بگیرد.

این کارگردان در خصوص انتخاب بازیگر ایتالیایی پروژه گفت: در این قصه بازیگر خارجی هم داشتیم. این بازیگر به دلیل آشنا نبودن با زبان فارسی سعی کردیم او را با نقش آشنا کنیم.

"بنایی" در مورد ساخت پروژه بعدی خود گفت: در مورد کار بعد ان‌شاء‌الله زمانی که شروع به کار شد خبر آن را منتشر می‌کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار