با توجه به اینکه ورزش کردن باعث می‌شود تا فرد نسبت به خود احساس رضایت بیشتری داشته باشد، به همین دلیل در کاهش بروز افسردگی بسیار مؤثر است.

مسعود روشنی، مدرس و مربی بدنسازی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به پیشرفت‌های صنعتی و ماشینی شدن زندگی در جوامع و ملل مختلف دغدغه و استرس‌های افراد نیز بیشتر شده و این باعث می‌شود تا زمینه برای بروز افسردگی افزایش پیدا کند. یکی از راه‌هایی که احتمال مبتلا شدن به افسردگی را کاهش می‌دهد، ورزش کردن است.

وی ادامه داد: طی تحقیقات روان‌شناسان ورزشی وقتی فرد مشغول ورزش کردن است، در طول زمان تمرین خود به هیچ چیزی به جز هدفی که از ورزش کردن دارد، فکر نمی‌کند و این باعث می‌شود که از دغدغه‌های روزانه و مشکلاتش دور شود و در نتیجه به آرامش روانی در کاهش افسردگی مؤثر است، می‌رسد.

وی ادامه داد: ورزش کردن علاوه بر اینکه باعث شادی و نشاط در فرد می‌شود، در بالا رفتن اعتماد به نفس و خودباوری نیز مؤثر است و تمامی این فواید ورزش در کاهش بروز افسردگی مؤثر است. به طور مثال فردی که ورزش پیاده‌روی را انتخاب کرده، بعد از چند جلسه متوجه می‌شود که مسیر همیشگی را در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به جلسات اول خود طی می‌کند یا فردی که بدنسازی کار می‌کند، وقتی موفق می‌شود رکوردهای خود را در زدن وزنه بالا ببرد، حس بهتری به خود پیدا کرده و میزان رضایتمندی‌اش از خود بالا می‌رود و در نهایت اعتماد به نفس و خودباوری‌اش بیشتر می‌شود.

وی افزود: همان طور که می‌دانید میزان افسردگی در افراد دارای اضافه وزن بالا و چاق بیشتر از افراد با تناسب اندام است، از آنجایی که با ورزش کردن افراد به تناسب اندام بهترین می‌رسند، پس این افراد اعتماد به نفس بیشتری دارند و کمتر دچار افسردگی می‌شوند.

وی ادامه داد: طی آخرین تحقیقاتی که در سال 2014 در یکی از دانشگاه‌های معتبر آمریکا بر روی دو گروه 5 نفره از افراد چاق و افرادی که تناسب اندام خوبی داشتند انجام شد، در شرایط مساوی به این دو گروه اخبار ناگهانی نگران‌کننده و استرس‌زا می‌دادند که در نتیجه گروهی که دارای تناسب اندام خوبی بودند در مقابل این شرایط و اخبار ناگوار مقاوم‌تر بودند و با خودباوری و اعتماد به نفس بیشتری با این شرایط مقابله می‌کردند اما برعکس گروهی که افراد در آن چاق بودند نسبت به گروه اول آسیب‌پذیرتر بودند و در شرایط مشابه عکس‌العمل‌های نامناسب از خود بروز دادند و به راحتی دچار افسردگی می‌شوند.

روشنی تأکید کرد: البته در صورتی می‌توان از فواید ورزش کردن به خصوص کاهش بروز افسردگی، بهره برد که انجام حرکات و تمرینات ورزشی به صورت مستمر باشد و فرد ورزش را بخشی از برنامه هفتگی خود قرار دهد تا از نتایج مؤثر آن بهره‌مند شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: روشنی ، بدنسازی ، افسردگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار