قائم مقام دبیر کل ستاد میارزه با موادمخدر کشور گفت:موضوع درمان بسیار حائز اهمیت بوده و به همین دلیل کنترل مراکز و کمپ های ترک اعتیاد در دستور کار ستاد قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛

قائم مقام دبیر کل ستاد میارزه با موادمخدر کشور گفت: اصلی ترین دلایل گرایش به اعتیاد یا بازگشت مجدد افراد درمان شده، بیکاری است و با اجرای طرح درمان، نگهداری،حرفه آموری و اشتغال زایی برای معتادان درمان شده وبیکاران جامعه  می توان  تا حد زیادی  آمار اعتیاد را کاهش داد.

 علیرضا جزینی، با بیان اینکه در کشور حدود یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد وجود دارد اضافه کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد ازمعتادان را بانوان تشکیل داده  که ۴۵ درصد ازآنان به دلیل استفاده از سرنگ مشترک و دیگر عوامل به ایدز مبتلا شده اند.

  جزینی در مورد آمار اعتیاد در دانشگاه ها گفت: متاسفانه ۲.۶ درصد دانشجویان دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم معتاد هستند و در دانشگاه های استان یزد نیز،۱۳ درصد سیگار، ۲۰ درصد قلیان ، ۱.۲ درصد ترامادول و 0.6 درصد نیز ریتالین مصرف می کنند که متاسفانه  این مواد دروازه های ورود به اعتیاد محسوب شده و گرایش به اعتیاد را تسریع می بخشد.

قائم مقام مدیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، طرح جمع آوری خرده فروشان و معتادان را از برنامه های اصلی ستاد مبارزه با موادمخدردر سال گذشته برشمرد و اظهار داشت: در اجرای این طرح، پنج هزار و ۲۰۰ نفر دستگیر، که از این میان ۹۳۰ معتاد در بین آنها شناسایی و تحویل مراجع قضایی و کمپ ها شدند.

قائم مقام مدیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، خاطر نشان کرد: موضوع درمان  بسیار حائز اهمیت می باشد و به همین دلیل کنترل مراکز و کمپ های ترک اعتیاد در دستور کار ستاد قرار گرفته  و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ مرکز درمان غیرمجاز اعتیاد در سطح کشور شناسایی شده است .

جزینی تصریح کرد: در حوزه پیشگیری مقرر شده  تا  ۱۰ درصد از  اعتبارات فرهنگی شهرداری ها برابر مصوبه ستاد مبارزه با موادمخدر و شورای اجتماعی کشور در اختیار این مراکز  قرار گیرد.

 جزینی، استان یزد را به علت برخورداری از موقعیت کویری دومین مسیر تردد قاچاقچیان مواد مخدر اعلام کرد و ادامه داد: میزان کشفیات مواد مخدر درسال گذشته در سطح کشور ۵۵۵ تن یوده که  سهم استان یزد از این میزان کشف، ۲۲ تن که  رتبه هشتم کشوری را به خود اختصاص داده است.

 وی افزود:  تریاک با ۱۸ تن، حشیش با 2 تن،  مرفین یک تن و مابقی اقسام مواد مخدر یک تن، که  شامل شیشه، کراک، هروئین و....می باشد اما در زمینه مصرف، تریاک در رتبه اول و شیشه در رتبه دوم قرار دارد.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.