حادثه، واقعه پیش بینی نشده و خارج از انتظاری است که سبب صدمه و آسیب شده و ممکن است در مراحل مختلف زندگی اشخاص رخ دهد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  بهداشت و ایمنی از سال 1885 با هم مطرح شده‌اند و هر جا که ایمنی مطرح شده سخن از بهداشت و محیط نیز به میان آمده است. 

مباحث ایمنی بعد از انقلاب صنعتی به دلایل افزایش آمار مرگ کارگران مطرح شد و مسائل محیط زیست بعد از انقلاب صنعتی به وجود آمد. 
 
به دلیل شرایط و سنگینی کار در معاون زغال سنگ و افزایش بیماری‌های ناشی از کار در میان کارگران  بحث بهداشت در مسائل محیط زیستی و ایمنی مطرح شد و در گام بعدی ارتباط بین بیماری و وقوع حادثه  کشف شد. 
بهداشت و سلامت در سیستیم مدیریتHSE(بهداشت، ایمنی و محیط زیست) به معنای فراهم آوردن مواردی از جمله سلامتی، تندرستی، بهداشت، شادابی روح و جسم کارکان در محیط کار و مراجعه ارباب رجوع به سامانی و ادارات و رعایت مواردی است که از بیماری‌ها و عوارض آن‌ها پیشگیری می‌کند. 
در ادامه می‌توان گفت ایمنی وضعیتی است که در آن خطرات عوامل ایجاد کننده آسیب، تحت کنترل در می آیند. 

نرگس هادی‌زاده مقدم رئیس اداره بهداشت، ایمنی و محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری باشگاه  خبرنگاران گفت: سالانه 160میلیون کارگر دچار بیماری‌های شغلی می شوند و حدود 4درصد تولید ناخالص ملی در سطح جهان برای حوادث کاری و بیماری‌های شغلی هزینه می شود. 

وی در ادامه گفت: هر ساله 250 میلیون حادثه در محیط های کاری رخ می دهد و حوادث ناشی از کار و بیماری‌های شغلی سالانه جان 2میلیون نفر را می‌گیرد. 
 
هادی زاده تصریح کرد: اهداف سامانه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست به دنبال این است که هیچ آسیبی به افراد وارد نگردد، هیچ مصدومیتی به تجهیزات کار وارد نشود و هیچ اثر نامطلوبی در محیط زیست ایجاد نشود و هم چنین سامانه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست دارای مزایای مختلفی شامل شناخت کافی از خطرات بالقوه موجود، مدیریت ریسک، کاهش هزینه های مربوط به  جرائم و حق بیمه، ارتقای ایمنی، ثبت حوادث و انجام اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی به منظور جلوگیری از وقوع حادثه، بالا رفتن سطح آگاهی و دانش نیروی کار در زمینه بهداشت، ایمنی و محیط زیست و بهبود الگوهای رفتاری از طریق ارتقای فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیط زیست است. 

برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده در سامانه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست، توجه به امکانات بالقوه موجود در گروهی سازمانی از قبیل نیروی انسانی، تجهیزات، محیط   کار و فرآیند کار ضروری است و باید توجه داشت که تعهد به تداوم خط مشی و بهبود مستمر از نکات کلیدی  در رسیدن به اهداف پیش بینی شده در نظام بهداشت، ایمنی و محیط زیست است. 

همچنین نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست ناظر بر گردش مستمر فعالیت های مختلف و متکی بر عناصر رهبری و تعهد، خط مشی و اهداف راهبردی، سازمان، منابع و مستند سازی است. 
 
با توجه به اهمیت بحث بهداشت، ایمنی و محیط زیست در محل کار در مورد قشر آسیب پذیر کارگر به عنوان نیروی انسانی و دیگر اقشار کارمند و کارکنان سازمان‌ها و ادارات به عنوان نیروی کار که حتما باید بحث بهداشت، ایمنی و محیط زیست را در محل کار خود رعایت کنند، امید است افراد موثر در بحث بهداشت، ایمنی و محیط زیست بتوانند با اجرای  قوانین کاری مناسب در موارد ایمنی، بهداشت و محیط زیست رعایت آن از سوی کارمندان، کارگران و به طور کلی نیروی کار و انسانی جهانی و دنیایی پر از ایمنی را برای انسان‌ها به ارمغان آورند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: بهداشت ، ایمنی ، آسیب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.