استان فارس از گذشته تاکنون به لحاظ هنر و وجود هنرمندان بسیار زبانزد خاص و عام بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان فارس گفت: فرهنگ اسلامي – ايراني سرزمين مقدس ايران داراي پيشينه‌ای بسيار كهن است كه برخي از زيباترین جلوه‌های آن را مي‌توان در هنرهايی چون خاتم كاري، قلم زني، سفال گري، منبت كاري، سوزن دوزي، قالي بافي، قلاب دوزي و نظاير آن مشاهده كرد.

زهرا الحمدی با بیان اینکه در ايران به لحاظ وجود نژادها و زبان‌هاي مختلف فرهنگ‌هاي متنوع و گوناگوني وجود دارد افزود: استان فارس از جمله بهترين اقليم براي تحقيقات مردم شناسي است.

وی ادامه داد: وجود اقوام مختلف در فارس همراه با آداب و رسوم، گويش و صنايع دستي متنوع جاي بحث و بررسي زيادي دارد در مورد صنايع دستي فارس بايد گفت كه اگر بخواهيم صنايع دستي شانزده شهرستان فارس را مورد بررسي قرار دهيم مطالب زيادي در اين مورد وجود دارد در نتيجه در اينجا تنها به گوشه اي از هنرهاي دستي مردمان سرزمين فارس اشاره مي كنيم.

این مسئول بیان کرد: شهر شيراز به عنوان مركز استان فارس نه تنها شهري قديمي و با پيشينه كهن است بلكه از لحاظ فرهنگ و هنر و علم نيز زبانزد خاص و عام بوده است وجود هنرمندان علما و دانشمندان بسياري در اين شهر در طول تاريخ نشان دهنده اين ويژگي مي‌باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان فارس افزود: در منابع در مورد هنرهاي هنرمندان شيراز مطالب زيادي آمده است در مورد صنايع دستي در اين شهر در زمان كنوني از بهترين نمونه ها بايد از هنر خاتم كاري، قلم زني، مس گري، كوزه گري، كاشي هفت رنگ و غير ه ياد كرد.

الحمدی ادامه داد: خاتم كاري شيراز جزو بهترين خاتم هاي ايران است استفاده از مصالح مرغوب، طرحهاي زيبا و متنوع و ظرافت دست هنرمندان خاتم كار موجب مرغوبيت و زيبايي آثار خاتم كاري شده است .

وی گفت: قلم زني در شيراز از سابقه اي بسيار ديرينه برخودار است هنرمندان شيرازي بر روي طلا، نقره و مس آثار بسيار زيبايي قلم زني را خلق مي كنند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی فارس افزود: از ديگر هنرهاي هنرمندان شيراز كه بويژه در دوره زنديه و قاجاريه در بيشتر بناها آثاري از آن مشاهده مي شود هنر كاشي كاري معروف به كاشي هفت رنگ است هنرمندان با نقاشي بر روي كاشي آثار بسيار زيبايي را در معرض ديد علاقمندان قرار مي دهند.

الحمدی ادامه داد: كاشي معرق نيز از ديگر صنايع دستي شيراز است از كاشي معرق بيشتر در بناهاي اسلامي بويژه مسجد استفاده مي‌شود از مساجد قديمي فارس و شيراز كاشي كاريهاي معرق بسيار زيبايي به جاي مانده است كه از جمله بهترين آنها كاشي كاري مسجد وكيل است.

وی بیان کرد: در ديگر شهرستانهاي استان فارس نيز صنايع دستي زيبا و با ارزشي وجود داشته كه بعضي از آنها از اعتبار جهاني برخوردارند مهمترين آثار در شمال فارس هنرهاي مربوط به شهرستان آباده است در اين شهرستان دو صنايع دستي معروفيت جهاني دارند يكي آثار منبت است و دوم قالي بافي.

این مسئول افزود: همچنين آباده در گذشته به لحاظ داشتن هنرمندان گيوه دوز شهرت خاصي داشت اما هم اينك اين هنر در آباده به دليل عدم استقبال در حال از بين رفتن است.

الحمدی گفت: غير از آباده از بهترين صنايع دستي فارس و ايران بدست هنرمندان عشاير فارس ساخته مي شود بيشترين آثار هنري اين عشاير دست بافته ها هستند و بهترين دست بافتها به ايل ترك قشقايي تعلق دارد. دست بافته هاي دختران و زنان ترك قشقايي عبارتند از قاليچه، قالي، جاجيم، گليم، پشتي و دست بافت هاي جزيي همچون خورجين، نمكدان، خوابگاه (مفرش) و سفره .

وی ادامه داد: شيشه گري در ميمند، قاليچه، قالي، جاجيم و گليم در شهرستان‌های شرق فارس فسا و جهرم، چاقو سازی در نیريز از دیگر صنايع دستي زيبا در شهرستان‌های استان فارس است.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: آشنایی ، صنایع ، دستی ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لارستانی
۱۵:۲۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
کوزه گری، جاجیم و گلیم بافی، عروسک دوزی و دهها صنایع دستی در لارستان رو فراموش کردین