علی پرکار گفت: در بیان موسیقی آذری ما نمی توانیم از راک آمریکایی استفاده کنیم بلکه ما می خواهیم حس و حال فرهنگ خود را با ابزارهای مدرن ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ در آخرین روز از سومین هفته فروردین 94 در شرکت سورنا آیین رونمایی از اولین آلبوم راک «فیوژن آذری» باعنوان «آغیز یئمیشی» اثر «علی پرکار» باحضور هنرمندان عرصه موسیقی برگزار شد.

در ابتدا "علی پرکار" و گروه موسیقی اش قطعاتی از آلبوم را اجرا کردند کردند و پس از آن نشست خبری آلبوم باحضور "علی پرکار" خواننده و آهنگساز، "رامین بهنا" مشاور هنری، "نیما جوان" مدیر مرکز نشر و پخش موسیقی جوان و "علیرضا ایرانی نژاد" مشاور رسانه ای به روی سن آمدند.

علی پرکار در ابتدا در معرفی آلبومش گفت: این آلبوم برای خود من در مرحله اول یک نوع پروژه تحقیقاتی بوده است. در چند ساله گذشته متاسفانه موسیقی آذربایجان دچار رکود شده بود به همین دلیل خواستم براساس تجربیاتم یک نوع پل ارتباطی میان فرهنگ آذربایجان و موسیقی جهان برقرار کنم تا به نحوی جوان ها با اشعار فولکلور آذربایجان بیشتر ارتباط برقرار کنند به همین خاطر روی موسیقی راک خصوصا راک کلاسیک تمرکز کردیم و سعی کردیم به طبع موسیقی آذری، در این آلبوم نیز سادگی ها را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا تمام تلاشمان را کردیم از اشعار شاعران بزرگ آذربایجان از جمله استاد "شهریار"، استاد "علی آقا واحد" و دکتر "اکبر بزرگ امین" استفاده کردیم.

"رامین بهنا" در ادامه نشست گفت: وقتی موزیسین به روی استیج می آید صحبتش را با موسیقی و اجرای خود می کند و میبینیم که "علی پرکار" و گروه موسیقی اش باتوجه به تمرین کم اجرای خوبی داشتند.

وی افزود: به نظر من موسیقی ایران امروز شرایط جالبی دارد. خانواده موسیقی بزرگ شده و صنعت موسیقی با وجود تمام سنگ ها در جریان است. این صنعت موجب به وجود آمدن اقتصاد و سری دوزی شده است. متاسفانه یک موسیقی وقتی موفق می‌‌شود به پشت بند آن است که شبیه آن موسیقی می آید.

بهنا عنوان کرد: البته خوشحالیم که یکسری از بچه ها خیلی جدی موسیقی را پیگیری می کنند. جوان ها خیلی با انگیزه موسیقی کار می کنند و علی پرکار جز آن دسته از این جوان ها است.

وی تصریح کرد: آلبوم "آغیز یئمیشی" سه مزیت عمده دارد. اولین نکته وجود ملودی های شیرینی است که تاریخ مصرف ندارد. دوم ارادت پرکار به ادبیات آذری است و تمرکزی که وی در انتخاب اشعار داشته است و سوم تنظیم بسیار ساده و شیوایی که پرکار داشته و در نوازندگی ها بسیار مرتب و تمیز کار انجام شده است.

این آهنگساز ادامه داد: نکته قابل توجهی که "علی پرکار" در این آلبوم به آن توجه کرده این است که تکنیک راک را در راستای کار خود به خدمت گرفته است و میبینیم که ملودی ها همان ملودی های شیرین فولکلور آذربایجانی است و امیدوارم در آینده از این دست از آثار بیشتر ببینیم.

"نیما جوان" در ادامه برنامه در ابتدا گفت: به طور کلی موسیقی با هر طبقه بندی خطرناک نیست. موسیقی  راک خطرناک نیست بلکه بیان پاره ای از دغدغه ها است. این موسیقی در راستای چاره جویی قدم برمی دارد و این موسیقی دغدغه مند است و تمامی هنرمندان در این زمینه از دوستان ما هستند. امید که امسال دوستان ما در وزارت خانه و دفتر موسیقی بیشتر به این نوع از موسیقی توجه کنند.

"رامین بهنا" نیز در ادامه تصریح کرد: اولین نکته ای که در این آلبوم خیلی برجسته است ادبیات است و اولین وظیفه موزیسین این است که این ادبیات را درست منتقل کند.

"علی پرکار" در ادامه عنوان کرد: برای تولید یک هنر ما ابزارهایی به نام ساز داریم که وسط آن ها می خواهیم احساساتمان را منتقل کنیم و مهم نیست که این سازها چه ملیتی خواهند داشت. مسلما در بیان موسیقی آذری ما نمی توانیم از راک آمریکایی استفاده کنیم بلکه ما می خواهیم حس و حال فرهنگ خود را با ابزارهای مدرن ارائه دهیم.

"رامین بهنا" نیز در ادامه این بحث افزود: به نظر من موزیسینی که راک کار می کند در باطن خود راکر است. حالا در هر ارکسراسیونی می تواند باشد. این آدم فی نفسه راکر است. به نظر من موسیقی "ایران ای سرای امید" اثر زنده یاد "محمدرضا لطفی" با اجرای "محمدرضا شجریان" در ماهیت موسیقی راک است.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم که "علی پرکار" نمی تواند موسیقی پاپ بسازد. آن روحیه اعتراض باید در موزیسین باشد. بتهوون نیز در زمان خود راک بوده است.

"علیرضا ایرانی نژاد" نیز در تکامل حرف های بهنا عنوان کرد: "فرشاد رمضانی" اعتقاد دارد راک بیشتر از اینکه موزیک باشد بیشتر یک تفکر و فلسفه است.

"علی پرکار" عنوان کرد: در قالب انتخاب اول به سراغ شعر رفتیم. در آهنگسازی شعرهای شهریار از لحاظ وزنی خیلی سخت آهنگسازی می شود. بنابراین برای آهنگسازی آن ها خدمت شعرای آذربایجان رفته و از آن ها مشورت گرفتم.

"رامین بهنا" نیز اظهار کرد: بیشتر بار قضیه بر روی ملودی بوده و بعد هارمونی ساخته شده است. موسیقی راک بیشتر از طریق موسیقی زیرزمینی مد شد و شهرت پیدا کرد. اما فقط گیتار برقی و بیت راک موسیقی راک را نمی سازد. بیشتر آثاری که تا به حال شنیدم رسمی و غیر رسمی تنها حدود 30 درصد استعداد راک را داشتند و بقیه تابع بودند.

در ادامه نشست "علیرضا ایرانی نژاد" عنوان کرد: در یک دوره ای این نوع موسیقی در ایران بایکوت شد و کشور تریکه موفق شد تا این نوع از موسیقی را به گوش ما برساند.

بچه های راک آذربایجان در مدت سکوت و سکون، موسیقی راک را از آن ور می شنیدند و ما حتی به صورت آکادمیک هم این سبک موسیقی را در دانشگاه ها نداشتیم. اما این جریان در حال پایان یافتن است و راک ترکی در حال فراموشی است و برای بچه های آذربایجان یک رنسانسی در حال وقوع است.

در انتها "سعید خورزنی" مدیر شرکت سرنا درباره فعالیت های این شرکت گفت: در سال گذشته در آموزشگاه سرنا بند کمپ های برگزار شد که این بند کمپ ها به پیشنهاد خود اساتید ایرانی برگزار شد. این بند کمپ ها برای سه ساز درامز، گیتار بیس و گیتار الکتریک و در 4 بخش ورک شاپ، مستر کلاس ها و... برگزار شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته بیش از 10 گروه آموزشی به ایران آمدند که یکی از آن گروه ها بند کمپ ها بودند. برای سال 94 نیز برنامه های آموزشی وجود دارد که در آینده ای نزدیک برنامه های آن اعلام خواهد شد.

گفتنی است که آلبوم "آغیز یئمیشی" از روز سه شنبه در فروشگاه های موسیقی عرضه می شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار