بیات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

توسعه صنعت پتروشیمی متوقف نشده است

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید براینکه توسعه پتروشیمی متوقف نشده است گفت: به جای ارائه مجوزهای جدید باید منابع محدود را در طرحهای اولویت دار صرف کنیم باید تمرکز اصلی سرمایه‌گذاران برای توسعه‌ طرحهای پتروشیمی معطوف شود تا بتوانیم به سمت توسعه اقتصادی کشور گام برداریم.

عبدالحسین بیات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به اینکه در گذشته آمارهای ارائه شده در خصوص تولید محصولات پتروشیمی بر مبنای ظرفیت نصب شده و ظرفیت تولیدی بوده است ظرفیت نصب شده زمانی یک واحد مراحل سرمایه گذاری و مراحل تست و بهره‌برداری آزمایشی را پشت سر می‌گذارد و این موضوع در روند تولید و تجارت تاثیر گذار بوده است. 

وی تصریح کرد: ظرفیت نصب شده 100 درصد قابل استفاده بوده متناسفانه هم اکنون با کمبود خوراک در این بخش هستیم ممکن است از آن ظرفیت نصب شده نتوانیم بهره برداری کنیم .
 
بیات با اشاره به اینکه ظرفیت نصب شده 60 میلیون تن در سال است که از  این میزان حدود 45 میلیون تن در سال استفاده می‌شود تا 12 میلیون تن ظرفیت نصب شده تغییرات در این بخش مربوط به خوراک است که با توسعه فازهای پارس جنوبی خوراک اتان و متان  تامین خواهد شد به طوری که میعانات گازی بیشتری به تولید اضافه می‌شود. هم اکنون کارهای خوبی در حال اجرا است که بخشی از آن قابل جبران بوده و بخشی دیگر وابسته به NGL است.

 عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: عمر NGLها با عمر چاهها و میادین نفتی که از آنها برداشت می شود کاهش پیدا کرده است و به موازات آن یک توسعه در بخش NGLداریم که به دلایل مختلف صورت نگرفته است اما اخیرا یکسری گامهایی برای پیشرفت این صنعت برداشته شده همانطور در انتهای سال 91 و ابتدای سال 92 بعضی از پتروشیمی ها مثل بندر امام به عنوان پشتیبان و اسپانسر و بعضی از NGLها خوراک خود را که وابسته به آن است از طریق NGL تامین می‌کردند .

بیات با تاکید براینکه توسعه پتروشیمی متوقف نشده است افزود: روند توسعه همچنان در این صنعت ادامه دارد  به طوری که چند وقت پیش شاهد راه‌اندازی پلیمر ایلام و لرستان بودیم همچنین پلیمر مهاباد نیز در آستانه تولید قرار گرفته است و فاز دوم خط اتیلن غرب مهاباد رسید. 

وی خاطرنشان کرد: نرخ پیشرفت طبیعی بوده درست است که مطابق با انتظارات و مطالبات و پتانسیل نبوده این موضوع به دو موضوع بحث مالی و تحریم وابسته است .

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: اقتصاد ملی شاید توان تامین مالی مورد نیاز صنعت پتروشیمی را نداشته باشد و ما نتوانیم از آن به نحواحسن استفاده کنیم ما باید به اقتصاد بین‌اللملی وصل شویم تا بوسیله آن مشکلاتی که کشورهای مختلف با آن مواجه هستند برطرف سازیم.

وی ادامه داد: موضوع تحریم باعث شده مقدار ارتباطات کاهش پیدا کند بنابراین با برنامه ریزی می توانیم به اهداف مورد نظر در راستای توسعه صنعت پتروشیمی گام برداریم. هم اکنون برنامه‌های گسترده ای در دست اجرا داریم می توانیم با گام بندی قدمهای اولیه برای شناسایی رفع موانع برداریم.

بیات اظهار داشت: مجموعه بخش خصوصی که عمدتا بار توسعه‌ای را بردوش دارد و هدایت و پشتیبانی برعهده دولت است از اینها می خواهیم بصورت کنسرسیوم بجای اینکه این منابع موجود را به صورت گسترده در 70 طرح متمرکز کنند در طرحهای اولویت دار متمرکز کنند.

وی خاطرنشان کرد: به جای ارائه مجوزهای جدید باید منابع محدود را در طرحهای اولویت دار صرف کنیم باید تمرکز اصلی سرمایه‌گذاران برای توسعه‌ طرحهای پتروشیمی معطوف شود تا بتوانیم به سمت توسعه اقتصادی کشور گام برداریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار