گزارش؛

پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی بلای جان ساختمان‌های نوساز شد

استفاده از مصالح ساختمانی بی‌کیفیت توسط بساز بفروش‌ها طی چند سال گذشته همراه با افزایش نوسازی بافت‌های فرسوده باعث شده ساختمان‌های نوساز ما هیچ امنیتی برای ساکنان خود نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، کیفیت پایین مصالح ساختمانی در حال حاضر مشکل ساز و بلای جان بسیاری از ساکنان واحدهای مسکونی نوساز شده است.

انبوه‌سازی و تجمیع بافت‌های فرسوده بهانه‌ای برای استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت پایین شده است.

بر اساس این گزارش، مصالح غیراستاندارد با کیفیت پایین، نظارت صوری و غیرمسئولانه، اجرای غیرصحیح و ... مجموعه‌ای از عواملی هستند که می‌توانند زنجیره یک ساختمان غیراستاندارد را کامل کنند.

با وجود اطلاع متولیان صنعت ساختمان و وعده و وعیدهای امیدوارکننده همچنان اوضاع تغییر نکرده و فرصت‌طلب‌ها را در بهترین وضعیت قرار داده است.

در این راستا، "سعید غفرانی" با بیان اینکه قواعد نظام مهندسی در صورتی که در چرخه ساخت و ساز رعایت شود میزان حوادث در گودبرداری را کاهش می‌دهد،گفت: قانون نظام مهندسی به شکل ناقص اجرا می‌شود در صورتی که باید در فرایند ساخت و ساز طراحی خوب در 4 رشته انجام و سازنده ذی صلاح اقدام به ساخت و ساز کند.

وی در ادامه افزود: سازمان نظام مهندسی اعلام آمادگی برای همکاری می‌کند ولی متاسفانه عدم همکاری نهاد و سازمان‌های ذیرربط از جمله شورای شهر، شهرداری‌ها و مردم باعث ساخت و ساز غیرفنی می‌شود.

نکته قابل تامل این است که مالکان پروژه‌های ساختمانی ریشه بخش اعظم ناهنجاری‌های صنعت ساختمان مشاوران املاک را می‌دانند. در همین راستا یکی از مالکان و سازندگان ساختمان در مورد کیفیت مصالح ساختمانی در بازار گفت: کیفیت پایین برخی از مصالح صنعت ساختمان فاجعه است.

وی با اشاره به اینکه مصالحی مانند سیمان که پرمصرف‌ترین مصالح است، باید همواره مورد آزمایش قرار گیرند و کیفیت آنها تأیید شود، گفت: اما متاسفانه این سیمان‌ها از چسبندگی لازم برخوردار نیستند و بسیار بی‌کیفیت هستند.

یکی دیگر از سازندگان ساختمان در خصوص وضعیت جوش ساختمان‌ها و دستگاه‌های آنها گفت: با توجه به قیمت‌های بالای این دستگاه‌ها، جوشکاران مستقیما به سراغ دستگاه‌های چینی می روند.

گردش مالی 7 هزار میلیارد تومانی صنعت سیمان ایران

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز با اشاره به گردش مالی 7 هزار میلیارد تومانی صنعت سیمان در ایران گفت: از این رقم حتی یک درصد هم در بخش تحقیق و توسعه صنعت سیمان هزینه نمی‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اگر صنعتی بخواهد از نظر کیفیت در رده‌های بالایی قرار گیرد باید بین یک تا سه درصد از کل درآمد خود را در حوزه تحقیق و توسعه هزینه کند، افزود: با این حساب صنعت سیمان باید سالانه حدود 70 میلیارد تومان روی تحقیق و توسعه هزینه کند اما چنین کاری اصلا انجام نمی‌شود.

شکرچی زاده با اشاره به اینکه در دنیا 27 یا 28 نوع سیمان تولید می‌شود که یکی از آنها سیمان کلینکری است، گفت: دنیا در حال حاضر به سمت تولید سیمان‌های آمیخته رفته و تولید سیمان‌های پوزولانی هم افزایش زیادی پیدا کرده است.

وی افزود: در ایران هم‌اکنون تنها چهار تا پنج میلیون تن سیمان پوزولانی تولید می‌شود و متاسفانه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان هم بیشتر به منافع صنف خودش توجه می‌کند و اهمیت چندانی به موضوع کیفیت در تولید سیمان نمی‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه با سازمان ملی استاندارد تعاملاتی به منظور افزایش کیفیت مصالح ساختمانی تولیدی در کشور از جمله سیمان انجام شده است، گفت:‌ متاسفانه وضعیت آزمایشگاه‌های سیمان در کشور اصلا قابل قبول نیست و وضعیت استاندارد سیمان در کشور هم چندان مناسب نیست.

انبارهای پر از مصالح ساختمانی

این گزارش می افزاید:«یک مالک ساختمان در ادامه در رابطه با عواقب ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در بخش تولید مصالح ساختمانی گفت: هر زمان که قیمت حامل‌های انرژی اضافه شود و هزینه‌های تولید مصالح افزایش یابد، به دلیل اینکه تا یکی، دو ماه کارخانه‌ها اجازه گران کردن مصالح را ندارند، از کیفیت آن می‌کاهند؛ بنابراین در ابتدای اجرای این طرح، خطر افت کیفیت مصالح وجود دارد، مگر اینکه همزمان با اجرای طرح و گرانی تولید، قیمت‌های جدید مصوب شود.

وی ادامه داد: همین الان که برای خرید مصالح ساختمانی به مصالح فروشی‌ها مراجعه می‌کنیم، عنوان می‌کنند تمام شده و نداریم، در صورتی که انبار آنها پر از مصالح است.

این مالک ساختمان در ادامه توضیح داد: وقتی هم می‌گوییم پس چرا انبارتان پر است، پاسخ می‌دهند: اینها پیش‌فروش شده و فقط منتظر آمدن خریدارشان هستیم. 

اما واقعیت این است که چون فروشنده از گرانی مصالح در آینده نزدیک باخبر است، ترجیح می‌دهد مصالح را انبار کند تا به محض گرانی با قیمت بیشتر بفروشد، در این شرایط لازم است دولت بر این فروشندگان نظارت بیشتری داشته باشد.

براساس این گزارش، سازمان نظام مهندسی از دی ماه سال گذشته بازرسی های جامع خود را آغاز کرده و تا کنون بعد از گذشت یکسال نقش موثری در افزایش کیفتی مصالح ساختمانی استفاده شده و جوش ساختمان ها دارد.

امید است با ادامه این روند بتوانیم تا چند سال آینده کیفیت ساختمان‌ها را برابر با استاندارد‌های جهانی کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: کیفیت ، مصالح ، ساختمانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار