عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشوری از بی‌کیفیتی در کارخانه‌های تولید سیمان خبر داد و گفت: متأسفانه پیمانکاران در برابر مقررات ایمنی ساختمان‌ها مقاومت می‌کنند.

کاظمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه دلایل متعددی جهت پایین بودن کیفیت ساختمان‌ها وجود دارد، اظهار داشت: عمر ساختمان‌های کشور به آن اندازه‌ای که مدنظر مهندسان است نمی‌باشد و عمر آنها کمتر از حد استانداردهای جهانی است.
 
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در ادامه به سیستم‌های اداری بخش‌های مهندسی اشاره کرد و گفت: متأسفانه تعدادی از پیمانکاران در کشور وجود دارند که تنها به دلیل سرمایه‌گذاری و سودآوری اقدام به ساخت و ساز می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که از عمر مفید ساختمان‌ها کاسته شود.
 
کاظمی یادآور شد: تعدادی از سرمایه‌گذاران با استفاده از تغییر کاربری و تمایل برای سودآوری بیشتر ساختمان‌هایی با عمر پایین را تخریب می‌کنند و جای آن ساختمان‌های جدید و نوساز می‌سازند که این موضوع به بحث مهندسی آسیب می‌زند.
 
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور در ادامه به کیفیت ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: باید این موضوع را قبول کنیم که از نظر فنی و مهندسی ساختمان کشور ایران بسیار توانمند است و دانشمندان از نظر علمی مشکل خاصی ندارند.
 
وی توضیح داد: از دو ناحیه در این حوزه مشکل وجود دارد؛ کارفرماها و مالکان خصوصی به جهت سودآوری اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که از نظر رعایت مقررات ملی کمی سهل‌انگاری کنند و از نظر علمی به هشدارهای مهندسان توجهی نکنند.
 
کاظمی در ادامه اظهار داشت: بسیاری از کارفرماها در مقابل نظرات مهندسان و رعایت مقررات ایمنی مقاومت می‌کنند و همین موضوع به کیفیت ساختمان‌ها آسیب می‌زند.
 
عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه هدف از اجرا شدن شناسنامه فنی و ملکی ساختمان آن است که مالکان ملزم به رعایت مقررات ملی شوند، گفت: با رعایت مقررات ملی ساختمان آیین‌نامه‌های ایمنی به طور کامل رعایت و سازه‌های فولادی با دقت و رعایت بیشتری به کار گرفته می‌شود.
 
وی با بیان اینکه مصالح ساختمانی با کیفیت بالا در کارخانه‌های ایران تولید نمی‌شود، گفت: کارخانه‌های تولیدکننده سیمان و سفال از استانداردهای قطعی برخوردار نیستند و از سوی دیگر مهندسان چاره‌ای جز استفاده از این مصالح را ندارند، بنابراین استفاده از این مصالح در کاهش کیفیت ساخت و سازها اثرگذار است.
 
کاظمی یادآور شد: در این زمینه مسئولان مرتبط و ارگان‌های ذیربط تلاش می‌کنند که بتوانند از مصالح ساختمانی باکیفیت مناسب در ساخت و سازها استفاده کنند.
 
عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر چاره‌ای جز رعایت مقررات ملی ساختمان و استانداردسازی در کیفیت نداریم.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: سیمان ، مسکن ، راه ، ساختمان ، مقررات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار