کارشناس اقتصادی در خصوص دولت نئوکلاسیک و شیوه اداره آنها اظهار داشت: دولت‌های نئوکلاسیک مجموعه‌هایی هستند که در حال حاضر کاربرد ندارند اما محتوای اصلی آنها سرمایه‌داری است.

ابراهیم رزاقی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران افزود: اگر دولت های نئوکلاسیک را از این دید بررسی کنیم، تمام وظایف زیر بنایی اقتصاد به عهده دولت است که این یک عامل اصلی است با توجه به این که این دولت ها به تدریج در شرایطی قرار می گیرند که فناوری و تکنولوژی رشد می کند و نیروی کار متخصص برای آن ها اهمیت ویژه ای خواهد داشت و علاوه بر این مسائلی همچون عدالت، دستگاه های قضایی و انتظامی و ... جزئیی از وظایف دولت محسوب می شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: اما اگر نئوکلاسیک را همان نئولیبرال فرض کنیم به دلیل اینکه در چارچوب سرمایه داری است، پس همه جهان نمی توانند توسعه و پیشرفت جدی داشته باشند.

رزاقی در خصوص تفاوت نظام نئوکلاسیک و کلاسیک اظهار داشت: نظام کلاسیک همه عوامل اقتصادی، سیاسی را با هم در نظر دارد اما نئوکلاسک ها یا به نوعی نئولیبرال ها به عامل اقتصاد به صورت مستقل توجه می کند و علاوه بر این با استفاده از سیاست های پولی و مالی اعتقاد به  کنترل اقتصاد با استفاده از بازار آزاد دارند و معتقدند که دولت نباید در اقتصاد دخالتی داشته باشد بلکه باید به امور زیر بنایی اقتصاد کشور بپردازد.

این اقتصاددان در پایان افزود: با توجه به این، آموزش، راه و توسعه جز امور زیربنایی اقتصاد محسوب می شود و مطمئناً در چنین نظامی بر عهده دولت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار