متاسفانه از هر 10 نفر تنها دو نفر دارای وضعیت تغذیه‌ای متعادل هستند.

زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: راهنماهای غذایی به عنوان یک ابزار مناسب و قابل فهم برای عامه مردم، به منظور کمک به انتخاب صحیح مواد غذایی و در نهایت اصلاح رفتارهای غذایی تهیه و طراحی شده است.

براساس اطلاعات موجود، کیفیت الگوی غذای مصرفی جامعه ایرانی در حال حاضر در حد مطلوب نیست، طوری که از هر10 نفر، 5 نفر کمبود دریافت و سه نفر پرمصرفی دارند و تنها دو نفر دارای وضعیت تغذیه‌ای متعادل هستند.

وی ادامه داد: یک برنامه غذایی سالم موجب سلامت جسم و روان می‌گردد. هر فردی برای دستیابی به سلامت، نیاز به مصرف روزانه تمام گروه‌های غذایی دارد. به طور کلی مواد غذایی به 5گروه اصلی غذایی چون نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغز دانه‌ها تقسیم می‌گردد.

نکته قابل توجه این است که چربی‌ها و شیرینی جات گروه متفرقه محسوب شده که در مصرف آن باید احتیاط کرد.

عبداللهی با اشاره به گروه غذایی نان و غلات اشاره داشت: مواد غذایی این گروه، شامل انواع نان به خصوص نوع سبوس دار (سنگک، بربری، نان جو)، نان‌های سنتی سفید (لواش و تافتون)، برنج، انواع ماکارونی و رشته‌ها، غلات، صبحانه و فرآورده‌های آنها به ویژه محصولات تهیه شده از دانه کامل غلات است.

گفتنی است که این گروه سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر (مواد غیرقابل هضم گیاهی)، برخی ویتامین‌های گروه ب، آهن، پروتئین و منیزیم می‌باشد که میزان توصیه شده مصرف روزانه 6 تا 11 واحد است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار