این دندان بین 18 تا 25 سالگی رشد می‌کند و سومین دندان در آسیای بزرگ فک است.

اکبر فاضل دندان‌پزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: دندان عقل آخرین دندان از دندان‌های معمولی است که بین 18 تا 25 سالگی به بعد رشد می‌کند و با توجه به این که در این سن رویش می‌کند به آن دندان عقل گفته می‌شود.

وی بیان کرد: دندان عقل سومین دندان در آسیای بزرگ در فک می‌باشد. اولین دندان آسیا در 6 سالگی در می‌آید. دومین دندان آسیا در 12 سالگی و سومین دندان در 18 سالگی رشد می‌کند.

فاضل ادامه داد: این دندان‌های آسیا که گفته می‌شود غیر از دندان‌های شیری است و چون دندان‌های شیری از سن 6 ماهگی درمی‌آید و در 2 سالگی تکمیل می‌شود و تا 5 سالگی دندان‌های شیری در دهان طفل است. 5 سالگی به بعد دندان‌های دائمی شروع می‌کند به رویش و رشد کردن که به آن دندان‌های شیری گفته می‌شود. در 6 سالگی دندان مولد اول و دندان اول آسیا است و زمانی که دندان‌های شیری بخواهد بیفتد، جای آن درمی‌آید. این‌ها دندان‌هایی هستند که در منطقه ماکزیمم حداکثر قدرت جویدن را دارند و بهترین منطقه هستند برای جویدن و له کردن غذا.

وی بیان کرد: دندان عقل زمانی درمی‌آید که همه دندان‌ها رویش آن‌ها انجام نشده است و تقریباً جایی برای دندان عقل نمانده است مگر اینکه بعضی فک‌ها فضای کافی داشته باشند و دندان عقل سرجای خودش باشد. بنابراین وقتی دندان عقل درمی‌آید که کمبود فضا باعث می‌شود دندان عقل نهفته بماند و گیر کند و در دندان‌های 7 و آسیای دوم و یا به صورت بیرونی و چرخشی دربیاید و در موقعیت درست خود قرار نگیرد.

دکتر فاضل در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین دندان عقل غیر از مزاحمت برای بیمار کاری ندارد و باید کشیده شود. و دندان‌های 7 و آسیای دوم از پوسیدگی حفظ شود. اگر دندان عقل فضا برای رویش داشته باشد مثل دندان‌های مولد کارایی و نقش دارد. ولی اگر فضا و جا نداشته باشد تنگ می‌شود و باید آن را خالی کرد در غیر این صورت باعث آزار می‌شود.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار