طبق برآورد انجام شده 72 درصد مشترکین در سال 92 زیر 2200 تومان هزینه آب‌بها داشته‌اند، اما از طرفی در آمارها می‌بینیم در همان سال هر خانواده ایرانی به طور متوسط 32 هزار و 500 تومان برای هزینه ارتباطات کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پاون، مدير دفتر تجهيز منابع مالي و مشارکت‌های غیردولتی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: حجم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش آب و فاضلاب در سال 93، حدود 3 برابر اعتباری است که دولت به به این بخش تخصیص داده است.

"سیدحمیدرضا کشفی" در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، با اشاره به استقبال خوب سرمایه‌گذاران برای حضور در طرح‌های آب و فاضلاب اظهار داشت: در سال جاری حدود یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار دولتی به بخش آب و فاضلاب تزریق شد، اما خوشبختانه با ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور بخش خصوصی در صنعت آب و فاضلاب، در سال جاری حدود 3 هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در این صنعت شد و به انعقاد قرارداد منتهی شد.

وی افزود: در زمان حاضر 100 قرارداد BOO و BOT و 20 قرارداد بیع متقابل در بخش آب و فاضلاب کشور منعقد شده که ارزش قراردادها در بخش BOO و BOT حدود 5500 میلیارد تومان است که تاکنون 50 درصد آنها به بهره‌برداری رسیده است.

کشفی با اشاره به تعرفه غیرمنطقی آب و خدمات آب و فاضلاب در کشور گفت: طبق برآورد انجام شده 72 درصد مشترکین در سال 92 زیر 2200 تومان هزینه آب‌بها داشته‌اند، اما از طرفی در آمارها می‌بینیم در همان سال هر خانواده ایرانی به طور متوسط 32 هزار و 500 تومان برای هزینه ارتباطات کرده است.

وی از تصویب دو بند مهم در بودجه سال 94 در زمینه حضور شرکت‌های سرمایه‌گذار در صنعت آب و فاضلاب خبر داد و افزود: اتفاق مهمی که در بودجه 94 اتفاق افتاده این است که یک بند اختصاصی برای مشارکت بخش خصوصی در صنعت آب و فاضلاب به صورت تکلیفی آورده شده که طبق این بند می‌توان تمام طرح‌های فاضلاب کشور را به صورت بیع متقابل اجرا کرد که این یک فرصت استثنایی و بی‌نظیر برای شرکت‌ها است.

کشفی افزود: در این بند تاکید شده که شرکت‌های آب و فاضلاب شهری مکلفند در مواردی که بخش خصوصی حضور دارد به منظور تکمیل و توسعه طرح‌های جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب نسبت به عقد قرارداد فروش و یا پیش فروش پساب خروجی تصفیه‌خانه‌های موجود و یا طرح‌های توسعه آتی در قالب طرح‌های مشارکتی اقدام نمایند.

کشفی ادامه داد: اقدام مهم دیگر در بودجه سال آینده پذیرفتن قراردادهای خرید تضمینی توسط بانک‌ها به عنوان وثیقه است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با همین قراردادها از تسهیلات بانک‌های عامل استفاده کنند.

وی این دو اقدام را موتور محرکی برای بخش آب و فاضلاب عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر صنعت آب و فاضلاب در بخش سرمایه‌گذاری و تامین اعتبار دچار دگردیسی شده و هدفگذاری عمده در این بخش به جای منتظر ماندن به طرح‌های عمرانی و عمومی به سمت قراردادهای BOO و BOT و بیع متقابل حرکت کرده است.

کشفی ادامه داد: هم‌اکنون حدود 500 میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی آماده انجام است که اجرای طرح‌هایی همچون تصفیه‌خانه فاضلاب زنجان، آب‌شیرین‌کن انارک، تصفیه‌خانه پرکندآباد مشهد و چند پروژه دیگر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار