در صورت عدم اثربخشی عینک در ناهماهنگی چشم ها، باید از عمل جراحی استفاده کنیم.

دکتر محمد کی پور اپتیومتریست در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت: استرابیسم همان استقرار غیرطبیعی و ناهماهنگ چشم ها است که به صورت عدم تمرکز محورهای بینایی دو چشم بر روی شیء واحد قرار می گیرد و بر اثر انحراف چشم عموما دید دوچشمی مختل می گردد و دید بعد کاهش می یابد.

وی افزود: چشم دارای شش عضله خارج چشمی است که در صورت بروز این بیماری، این عضلات با یکدیگر به درستی هماهنگ نمی باشند و انحراف ممکن است به سمت خارج، داخل، بالا و پایین باشد و هریک از چشم ها بر روی شیء متفاوتی تمرکز می کند و به این ترتیب تصاویر متفاوتی برای پردازش به مغز مخابره می شود و عموما در فرآیند ادراک مغزی تصویر دریافتی از چشم ضعیف تر مورد اغماض قرار می گیرد که استمرار این وضعیت می تواند باعث تنبلی چشم در فرد گردد.

کی پور در ادامه گفت: اگر میزان انحراف چشم کم باشد با علائمی نظیر سردرد، خستگی و اختلال محسوس در دید همراه است و اگر انحراف ثابت و یکطرفه باشد، احتمال بروز تنبلی چشم افزایش می یابد.

وی اظهار کرد: معمولا راه های درمانی استرابیسم بر محور دستیابی به دید دوچشمی واحد، واضح و راحت در تمامی فواصل در تمامی جهت های نگاه استوار است. در موارد ابتلا به تنبلی چشم درصورتی که خفیف باشد و به موقع در خردسالی انجام گردد، درمان آن از طریق ویژن تراپی صورت می پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: لزوما عمل جراحی فرد را در استفاده از عینک بی نیاز نمی کند. در موارد انحراف چشم تطابقی ( بروز انحراف در اثر انجام فرآیند تطابق) معمولا تصحیح عیوب انکساری به تصحیح انحراف هم می انجامد که البته میزان تصحیح ارائه شده صلاحدید درمانگران است و در صورت عدم اثربخشی عینک، درمان جراحی در این مورد ثمربخش می باشد.

وی در پایان گفت: معمولا در مواردی که جراحی انحراف چشم داریم، به تنظیم وضعیت استقرار چشم ها از طریق کوتاه کردن عضله چشمی صورت می گیرد. درمان سریع این بیماری برای پیشگیری از بروز تنبلی چشم ضرورت دارد که در بدو خردسالی صورت می گیرد که درمان آن از طریق کاربرد برنامه های توانبخشی بینایی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار