تکواندوکاران کوچ کرده به کشورهای اروپایی 23 و 24 اسفندماه در تورنمنت بین المللی هلند به روی شیاپ چانگ رفتند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ رقابت های بین المللی تكواندو آیندهوون هلند، با حضور تیم های ملی مردان و زنان ایران برگزار شد و ملی پوشان کشورمان در پایان این مسابقات موفق به کسب چهار مدال طلا، چهار نقره و 2 برنز شدند.

اما نکته قابل توجه این پیکارها حضور تیم ملی آذربایجان با نیروهای ایرانی بود!

شیوع یک اپیدمی

چندی است که آذری ها از ورزشکاران ایرانی در تیم های ملی خود بهره می برند و اتفاقا سرمایه گذاری خوبی هم در این زمینه کرده اند. نمونه آن در کشتی فرنگی و بسکتبال دیده شده است. البته این موضوع در ورزش سایر کشورها هم وجود دارد.

با این حال مسئولان ورزش ایران با ریشه یابی این مسئله می توانند مقابل کوچ ورزشکاران ایرانی به سایر کشورها بایستند و با شیوع این رفتار مقابله کنند، چرا که ممکن است این موضوع در آینده ورزش تاثیرگذار شود.

کمبود امکانات مالی و سخت افزاری از مهمترین دلایل خروج ورزشکاران ایرانی از کشور است و در کنار آن باید به موضوع توجه ویژه به حرفه ای ها نیز اهمیت داده شود. همچنان که به تازگی نیز زمزمه هایی در رشته های دیگر شنیده می شود!

باز هم مهماندوست؟!

پس از بازیهای آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی، رضا مهماندوست سرمربی پیشین و موفق تیم ملی تکواندو ایران، بعد از فعالیت حدود دو ساله خود به عنوان سرمربی تیم ملی چین تایپه، این بار با آذربایجانی ها وارد مذاکره شد و سرمربیگری این تیم را پذیرفت.

مهماندوست حدود 6 ماهی است که هدایت تکواندوکاران آذری را برعهده دارد.

رضا مهماندوست درباره حضور برخی تکواندوکاران ایرانی در آذربایجان و رابطه او در این انتقالات می گوید: من هیچ ارتباطی با این موضوع ندارم چون فقط سرمربی آذری ها هستم و مسئولان ورزش این کشور با ورزشکاران به توافق می رسند.

وی ادامه می دهد: شنیده ام آذری ها در ایران نمایندگانی دارند و به دنبال ورزشکاران نخبه برای کشورشان هستند.

این صحبت های مهماندوست در حالی عنوان شد که چند روز قبل، سیدمحمد پولادگر رییس فدراسیون تکواندو با اشاره به حضور مهماندوست در آذربایجان، رسانه ها را در زمان جدایی این مربی و اختلافش با فدراسیون تکواندو در یکی از خبرگزاری ها مقصر قلمداد کرده است!

محمدی و پوریونسی در هلند

در این میان چندی قبل خبر از کوچ پنج تکواندوکار مرد و زن ایرانی به آذربایجان و حضور در تیم ملی این کشور به گوش رسید که با حضور آذربایجان در روز اول تورنمنت هلند، احمد محمدی بازیکن سابق تیم ملی برای آذری ها به میدان رفت. او برابر امید عمیدی تکواندوکار کشورمان 9 بر پنج باخت و حذف شد.

محمدی تابستان امسال اردوی تیم ملی تکواندو را ترک کرد و آن زمان اعلام شد که وی برای ادامه تحصیل راهی اتریش شده است اما این تکواندوکار سر از آذربایجان درآورد!

همچنین در روز دوم رقابت های بین المللی آیندهوون، دینا پوریونسی تکواندوکار وزن اول و سابق تیم ملی بانوان، دارنده نشان برنز رقابت های قهرمانی آسیا نیز که اواخر تابستان راهی هلند شده بود، برای تکواندو این کشور به میدان رفت و البته مانند محمدی حذف شد.

به جز احمد محمدی، گفته می شود، سینا بهرامی، پریسا کفایی و سهیلا سیاحی دیگر ملی پوش سابق تیم ملی بانوان به همراه یک تکواندوکار دیگر در بخش مردان راهی آذربایجان شده اند.

نمونه های قبلی

پیش از این نیز تکواندوکاران ایرانی دیگری هم هستند که فعالیت حرفه ای خود را در سایر کشورها دنبال می کنند. که نمونه آن رفیعی در تیم ملی فنلاند و راحله آسمانی در تیم ملی بلژیک است.

آسمانی تکواندوکار سابق تیم ملی بانوان، در کارنامه خود مدال نقره بازیهای آسیایی 2010 گوآنگجو را دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تکواندو ، ایران ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار